Byznys v síti: Jak na Facebook a jiné

Skrze které další kanály můžeme zasáhnout více než dvě miliardy lidí po celé planetě, z toho pět milionů v Česku? Budovat komunity, poskytovat zákaznický servis a oslovovat potenciální klienty v jejich přirozeném prostředí, kde jsme si navykli trávit volný čas? To vše pěkně od stolu, jediným klikem a s minimálními náklady.



Je to tak – řeč je o sociálních sítích! Asi se není čemu divit, že většina českých společností na jejich přednosti už přišla, a tak se konečně stávají běžnou součástí marketingových plánů (a taky rozpočtů) malých, středních i velkých firem.

Jak je ale využít skutečně efektivně, neutápět v nich svůj čas či peníze? Pojďme se společně podívat na trojici nejčastějších chyb a mýtů, které brzdí váš úspěch na sítích.

Mýtus 1: Jsou tam všichni, tak my musíme taky

Při první návštěvě u klienta se řeč většinou stočí na důvody, proč chce firma začít s aktivitou na sítích. A bohužel se stále poměrně často ozývá odpověď, že když je tam každý, tak přece ani oni nesmějí zůstat pozadu. A to je největší chyba hned na začátku.

Stejně jako u jakékoliv jiné formy marketingu, i v případě sociálních médií by prvním krokem měla být analýza konkurence, příprava strategie, a především vytyčení cílů, které od Facebooku, Instagramu nebo třeba LinkedIn očekáváme.

Kvalitně tvořený obsah, který fanoušky zajímá, baví a motivuje k interakci, vám může zvedat návštěvnost stránek nebo vést ke konverzi – tedy prodejům, rezervacím, odběrům newsletteru… Stačí jen nastavit správnou cestu, vytrvat a pravidelně její úspěšnost vyhodnocovat. Pokud budete se sociální sítí pracovat efektivně, může generovat značné procento návštěvnosti vašich webových stránek a také úspěšně fungovat jako prodejní kanál. Počítejte ale s tím, že je to běh na dlouhou trať a bez investic to nepůjde.

Mýtus 2: Chceme co nejvíc fanoušků!

Sociální sítě, a zejména Facebook disponují mnohými daty, se kterými je možné dále pracovat a tak poměrně snadno ověřit, jak se daří naplňovat vaše představy. Ale jaké statistiky vlastně sledovat? Dá se říct, co je měřítkem úspěšnosti? V prvé řadě vždy záleží na cílech, které jste si v rámci přípravy strategie nastavili.

Určitě to však nejsou počty fanoušků, jak stále některé firmy požadují. Za fanouška si nic nekoupíte a k čemu jich mít tisíce, když vaší firmě jich bohatě stačí několik set, ale takových, kteří produkty skutečně kupují a milují je. Mnohem efektivnější a pro byznys užitečnější je zaměřit se například na prokliky na webové stránky. Sledovat můžete také dosah postů, ale i míru interakce nebo třeba sentiment.

Z reakcí fanoušků se nakonec dá získat velmi přínosná zpětná vazba.

Mýtus 3: Sociální sítě jsou zadarmo

Za používání Facebooku od vás určitě nikdo peníze chtít nebude, ale za to, aby vaše příspěvky vůbec byly vidět, už si něco připlatíte. A vše nasvědčuje tomu, že bude ještě hůř. Dosvědčují to i nedávné experimenty Facebooku s Explore feedem, které probíhaly například na Slovensku. Platforma se v podstatě rozdělila na dvě stránky. V té hlavní se zobrazovaly příspěvky přátel a také placená reklama, ve druhém, skrytějším, příspěvky firem. Uživatelé i marketéři nakonec přivítali konec testování a definitivní zamítnutí této novinky.

V České republice stále spousta společností pracuje pouze s organickým, tedy neplaceným dosahem příspěvků. Zejména Facebook, ale postupně už i Instagram však zpřísňují své algoritmy a velkou většinu příspěvků vašim sledujícím zkrátka neukážou. Mohli jste si všimnout, že například v průběhu ledna a února se organické dosahy postů výrazně snížily. A dá se předpokládat, že Facebook a pravděpodobně i další sítě budou nadále pracovat na zviditelnění příspěvků typu Uživatel a naopak upozaďovat posty firem, jejichž počet se neustále zvyšuje.

Co s tím?

Vzdávat se kvůli tomu sociálních sítí nemusíte. Jen pokud to se sociálními sítěmi myslíte vážně a chcete vidět výsledky, zkuste už při nastavování strategie myslet i na tohle a alokujte budget na propagaci postů. Uvidíte, že vám to ušetří spoustu času a energie při tvorbě příspěvků, které pořádně nikdo nevidí.

Další velkou výhodou je možnost velice přesného cílení propagovaných postů (nejen na fanoušky vaší stránky, ale například na rodiče dětí v určitém věku, jednotlivé pracovní pozice, lokalitu či podle zájmů). Zjednodušeně řečeno, když víte, kdo je váš zákazník, můžete mu snadno a efektivně nabídnout vaše produkty či služby přímo na míru. Uvidíte, že tvorba příspěvků, které zhlédne více lidí a které také získají více reakcí, vás bude mnohem víc bavit a dostaví se byznys výsledky.

Do které sociální sítě investovat?

Ta nejzásadnější otázka nakonec, ale při plánování by určitě měla být na prvním místě. A možností je celá řada!

U českých firem stále vede Facebook. Jestli tomu tak je i u veřejnosti, bychom asi mohli polemizovat. Ano, pořád jde o síť s největším počtem uživatelů, jen v ČR je to 4,7 milionu, a pokud chcete zasáhnout masu a ideálně máte-li rozpočet na reklamu, nejspíš nemůžete vybrat lépe. Přesto se zdá, že Facebook tak trochu stagnuje, noví uživatelé nepřibývají, interakce se i kvůli přísným algoritmům snižují.

Zkuste proto včas vystoupit z komfortní zóny a vyzkoušejte nějakou novinku – jak se říká, naskočte do rozjíždějícího se vlaku. Největší boom v Česku i ve světě aktuálně zažívá obrázková síť Instagram, u nás 1,7 milionu uživatelů, hodně se začíná mluvit o sociální síti Vero. Naopak očekávání, které firmy vkládaly do sítí Snapchat, Ello nebo Google+, se nenaplnila a v Česku už mají jen minimum aktivních uživatelů. Ale jak už to tak v byznyse bývá, risk je zisk a začít včas s nějakou novinkou může být velká konkurenční i finanční výhoda. I když to třeba někdy nevyjde.

Neřiďte se ale jen počtem aktivních uživatelů. Nejdůležitější je, co od kanálu očekáváte. Pokud plánujete nábor nových pracovníků, obzvlášť u specializovaných a vyšších pozic, LinkedIn a dost pravděpodobně i jeho placená verze bude nejspíš nejlepší kamarád vašeho HR oddělení. Skvělý je i na komunikaci B2B a budování sítě kontaktů, networkingu. A pokud chcete komunikovat s novináři i mimo tiskové zprávy a konference, najdete je nejspíš na Twitteru.

V neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na influencery (osoba nebo jev, mající významný vliv na veřejné mínění – pozn. red.), kteří představují sociální síť sami o sobě. Podle nejrůznějších studií dnes spotřebitelé spíše důvěřují osobnímu doporučení, a nikoliv reklamě. Díky recenzi vlivného influencera, blogera či youtubera můžete svůj produkt představit a doporučit cílové skupině tak trochu osobněji a třeba tím podpořit i svoje další kanály na sociálních sítích.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Martina Dvořáčková

• Oblasti podnikání: Marketing, média a PR | Software a ICT služby

Doporučujeme