Česká technologie pomáhá zemědělcům a šetří přírodu. Rodinná firma Varistar spravuje stovky tisíc hektarů polí

Chytrá řešení se prosazují i v konzervativních oborech, jako je zemědělství. Zapojení satelitů a práce s daty umožňuje zvyšovat výnosy až o deset procent a zároveň omezovat používání hnojiv a pesticidů na polích.

Používání chemie v zemědělství dlouhodobě poškozuje přírodu a navíc znamená náklady pro farmáře. Česká rodinná firma Varistar se proto pustila do vývoje technologie, která díky chytrým řešením výrazně omezuje množství používaných chemikálií při zvýšení úrody a úspoře výdajů.

Varistar nabízí chytrá řešení v zemědělství | Foto: Varistar

„Příběh Varistaru se začal psát zhruba před deseti lety, během jednoho rodinného odpoledne, kdy se u sklenky vína sešli dva zkušení manažeři. Jeden s hlubokými znalostmi zemědělství, druhý s expertízou v oblasti IT. V té době sice variabilní aplikace zemědělských vstupů existovaly v zahraničí, ale na českém trhu chyběla ucelená a lokálním podmínkám přizpůsobená řešení,“ vzpomíná Jan Semrád, jeden ze zakladatelů a šéf společnosti Varistar.

Právě tato mezera na trhu se stala pro zakladatele Varistaru obrovskou příležitostí. „Hlavní myšlenkou bylo vytvořit inovativní produkt, který by nejmodernější technologie zpřístupnil co nejširšímu spektru zemědělských podniků,“ navázal Jan Semrád. Zakladatelé si byli vědomi, že jednou z největších bariér pro zavádění nových technologií v zemědělství jsou často nedostatečné znalosti uživatelů a složitost stávajících programů. Agronomové jsou již nyní enormně zatíženi administrativou, a proto bylo klíčové navrhnout službu, která by jim práci zjednodušila, nikoli přidělala.

„V úplných začátcích, kdy tým tvořili tři nadšenci, byly mapové podklady připravovány ručně na základě dat, která zákazníci posílali ve formě Excelových tabulek. Toto období bylo nesmírně náročné, ale zároveň obohacující,“ popisuje Jan Semrád.

Varistar si díky tomu vybudoval s prvními zákazníky silné vztahy a jejich zpětná vazba a požadavky se staly základem pro další vývoj celé služby. Systém se tak budoval na základě reálných potřeb zemědělských podniků a praktických zkušeností agronomů, aby přinášel skutečně užitečné řešení, které odpovídá dění přímo na polích.

Základem jsou aplikační mapy

S postupným růstem počtu zákazníků se Varistaru podařilo zaměstnat první stálé pracovníky a zahájit práci na vývoji vlastního internetového portálu. Ten měl a dodnes má za cíl umožnit tvorbu aplikačních map online a dále zjednodušovat celý proces pro koncové uživatele.

Foto: Varistar

V současné době obhospodařuje na 200 zemědělců, od malých farmářů po velké podniky, s využitím technologií Varistaru přes 200 000 hektarů orné půdy v Čechách a na Slovensku. „Naše hlavní síla spočívá v pokročilé analýze dat, která nám umožňuje optimalizovat dávky hnojiv, osiv a pesticidů pro každou část pole. Výsledkem je maximální využití vstupů rostlinami, dramatické snížení uvolňování hnojiv nebo pesticidů do životního prostředí za současného zvýšení výnosu pro producenty o více než 9 procent, což zajišťuje trvalou udržitelnost zemědělské produkce,“ zdůrazňuje Jan Semrád.

Firma vyvíjí komplexní softwarová/é řešení, na která/é jsou přímo navázány její intuitivní terminály dozemědělské techniky. Systém Varistar přitom využívá obrovské množství dat o jednotlivých polích – satelitní snímky, bonitu pozemků, digitální model reliéfu krajiny a další. Na základě těchto dat rozděluje pole na mnoho produkčních zón s různým výnosovým potenciálem.

Chytré pěstování zeleniny: Robotický farmář přináší revoluční změnu

„To nám umožňuje ke každé z těchto zón přistupovat individuálně a přizpůsobovat dávkování jednotlivých vstupů na základě jejích specifických potřeb. Varistar nabízí svým klientům možnost začít s precizním zemědělstvím a variabilními aplikacemi zemědělských vstupů bez velkých investic, nutnosti učení se novým dovednostem a bez zvýšení operativní zátěže,“ podotýká Jan Semrád s tím, že technologii je možné využít pro zhruba 95 procent současné zemědělské techniky.

Letos firma po několikaletém vývoji uvedla na trh řešení pro sběr a zpracování sklizňových dat. Tím uzavřela kompletní koloběh dat, od setí až po žně.

Rovnocenné partnerství

Firma od začátku funguje jako rodinný podnik, kde působí manželé Jan a Martina Semrádovi jako spolumajitelé a jednatelé s rovnocenným podílem 50 procent. Jan Semrád, v roli CEO, který přináší nápady, inovace a stojí v čele obchodního týmu a udává směr fungování společnosti, Martina Semrádová se s precizností a citem stará o to, jak je Varistar vnímán navenek. Zastřešuje veškeré marketingové aktivity, a současně dohlíží nad finančními záležitostmi.

Spolumajitelé společnosti Varistar Martina Semrádová a Jan Semrád | Foto: Varistar

Firma se na trhu precizního zemědělství držím už více než deset let díky neustálým investicím do výzkumu, vývoje a inovací. „Do těchto oblastí jsme dosud investovali přes 100 milionů korun, což nám umožňuje přinášet farmářům technologie, které nemají na trhu obdoby. Od založení firmy se snažíme vyvíjet produkt tak, aby byl pro naše zákazníky skutečně přínosný. Nemá smysl vytvářet funkce, které nikdo nebude používat. Proto se zákazníky neustále komunikujeme, zjišťujeme jejich potřeby, sbíráme zpětnou vazbu a hledáme místa, která je trápí. Právě z jejich návrhů často vznikají nové funkcionality nebo vylepšení,“ popisuje Jan Semrád strategii firmy, která vede k úspěchu.  

Současně není cílem firmy prodávat jen software, ale kompletní službu. „Každý zákazník od nás dostává v ceně poradenské a servisní služby, zkrátka takového ‚přítele na telefonu‘, který ho nikdy nenechá na holičkách. Základem našeho úspěchu je také unikátní technologie relativního výnosového potenciálu, která umožňuje efektivně řídit vstupy a výnosy na úrovni jednotlivých částí pole. Každý rok přicházíme s novými technologiemi a funkcionalitami – náš vývoj je kontinuální, a každoročně tak utíkáme konkurenci o krok dopředu,“ shrnuje Jan Semrád.

V rámci tohoto inovačního přístupu letos společnost dokončila technologii nazvanou Varistar Yield, která umožňuje sbírat data o výnosech z libovolného kombajnu při minimální investici. Díky tomu zpřístupňuje práci s výnosovými mapami i menším podnikům a umožňuje využít potenciál dat naplno – bez ohledu na značku nebo stáří stroje.

Rodina jako hnací motor

Právě rodinné zázemí firmy je jedním z hnacích motorů jejího úspěchu. „Rodinná firma má úplně jinou energii než běžná korporace. Varistar je pro nás s manželkou takové třetí dítě – není to jen práce, ale součást našeho života. Oba máme zkušenosti z velkých korporací, což pro nás bylo velkou školou – v pozitivním i negativním smyslu. Naučilo nás to, jak důležité je mít jasný systém a profesionální přístup, ale zároveň, že nechceme ztratit lidskost, svobodu a opravdovou radost z práce. A upřímně – už bychom neměnili zpět,“ konstatuje Jan Semrád.

Foto: Varistar

Ve firmě se s manželkou snaží udržovat rodinnou atmosféru. „Často říkáme, že naši lidé jsou součástí Varistar rodiny. Funguje tu otevřená komunikace, vzájemná důvěra a intenzivní sdílení úspěchů. Když se něco podaří, máme z toho radost všichni,“ zmiňuje šéf inovativní firmy. Výhodou rodinného podnikání je podle něj dlouhodobý přístup. Majitelé se rozhodují s ohledem na budoucnost, ne podle kvartálních výsledků. „Máme svobodu dělat věci po svém, být kreativní a jít vlastní cestou,“ vypočítává Jan Semrád a pokračuje: „Nevýhodou je snad jen to, že je těžké oddělit práci od osobního života – o firemních věcech se občas bavíme i doma a někdy se práce prostě nedá úplně vypnout. Ale i to k tomu patří. Když děláte něco, čemu opravdu věříte, hranice mezi prací a osobním životem se přirozeně stírají.“

Právě to se v některých rodinných firmách při dlouhodobém fungování stává problémem a rodina si určuje určité mantinely, jak si tématy podnikání nezahltit veškerou rodinnou komunikaci. Setkali se s tím také u Semrádů. „Občas jsme takové snahy měli, navíc máme kancelář u nás doma, tedy o to víc se stírá pocit, jestli je člověk v práci nebo ne. My prací více méně žijeme, a tu hranici si nastavujeme spíš podle konkrétní situace. Někdy je to velmi prospěšné si večer v klidu sednout a probrat, co se aktuálně děje, jaké by mohly být další kroky, jaké máme nápady. Ale stejně tak je nutné respektovat, když si řekneme, že teď se o práci nebavíme,“ popisuje Jan Semrád hledání rovnováhy mezi rodinným životem a podnikáním.

Směr střední a východní Evropa

Podobně jako řada dalších šéfů tuzemských firem není příliš spokojený s místním podnikatelským prostředím. „Z našeho pohledu se prostředí pro podnikání spíše horší. Přibývá byrokracie a restrikcí, které obzvlášť v zemědělství představují obrovskou zátěž. Podpora rozvoje podnikání na úrovni státu je stále velmi nízká a některé legislativní kroky, například konsolidační balíček, nesmyslně zatížily malé a střední podniky,“ zmiňuje Jan Semrád a pokračuje: „Problémem je také inflace, která zvýšila náklady firem i jejich klientů. Našemu oboru navíc dlouhodobě neprospívá špatně řízený resort zemědělství, což výrazně zhoršuje podmínky pro naše zákazníky – a tím pádem i pro náš byznys. Celkově to tedy činí podnikání náročnějším než v době, kdy jsme firmu zakládali.“

Současná krize v zemědělství podle Jana Semráda zároveň představuje příležitost zlepšit hospodaření pro farmáře. „Naše technologie dlouhodobě zvyšují výnosy o téměř deset procent, což může zvýšit zisk na hektar až o čtyři tisíce korun. Pro představu, průměrný zisk na hektar v České republice v roce 2024 byl 2301 korun na hektar. Podobné technologie se prosazují po celém světě a Evropa musí následovat tento trend. Studie ukazují, že do roku 2050 mohou tyto technologie výrazně zvýšit produktivitu rostlinné výroby,“ popisuje šéf Varistaru.

Chytrá ušní známka mapuje polohu zvířat na pastvině i jejich zdraví. V budoucnu může nahradit ohradníky

„Dalším klíčovým faktorem je umělá inteligence, kterou naše produkty používají již několik let. Ta má potenciál obor v nejbližších letech dramaticky proměnit, a my budeme u toho – pomáhat farmářům efektivněji využívat data, optimalizovat výnosy a zvyšovat ziskovost,“ dodává Jan Semrád. Hlavní směr pro Varistar v nadcházejícím období je vyvinout sofistikovaný systém, který bude na základě pokročilé umělé inteligence a komplexní analýzy mnoha historických i aktuálních dat poskytovat agronomům přesná a individualizovaná doporučení pro běžné agrotechnické zásahy.

Tento systém bude schopen brát v potaz široké spektrum proměnných, jako je aktuální počasí, předpověď srážek, data ze senzorových měření přímo na polích, informace o stavu plodin a půdy, a mnoho dalších. Cílem je nabídnout zemědělcům nástroj, který jim umožní činit ještě informovanější a efektivnější rozhodnutí, vedoucí k optimalizaci výnosů a udržitelnosti. Firma zároveň plánuje expanzi na trhy střední a východní Evropy.

Dalibor Dostál

Prvního zákazníka získala společnost Varistar v roce 2017, první zaměstnance přijala v roce 2019. Později společnost získala dotaci od Evropské kosmické agentury (ESA BIC), což společnosti umožnilo zahájit vývoj vlastního online portálu. V roce 2022 vstoupila na slovenský trh. Firma získala několik významných ocenění. V roce 2020 získala cenu Deloitte Technology Fast 50 – Impact Stars, v roce 2021 obsadila 3. místo v soutěži IBM Firma roku a zároveň umístění v Deloitte Technology Fast 50 – Growth Star 2021. V tomto roce dosáhla společnost růstu 1010 procent a umístila se na 9. místě hlavního žebříčku. V listopadu 2025 se stal Varistar vítězem soutěže Rodinná firma roku.

Tematický Newsletter
Zajímá vás téma inovací a startupů? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme