Nachází se v centru Chongqingu, v budově The Belt and Road Commodity Exhibition and Trading Center, kde mají své pavilony např. i výrobci z USA, Ruska, Německa, Maďarska, Itálie, Francie, Nového Zélandu, Austrálie a dalších zemí. A lze konstatovat, že český pavilon svým zaměřením na tradiční špičkové české sklo, šperky a bižuterii mezi ostatními vystavovateli opravdu září. Nezůstává přitom pouze u vystavení a poutavém nasvícení skla a šperků v kultivovaném a příjemném prostředí. Sklo se tu prodává aktivně, nečeká se, až zájemce přijde sám.
Slavnostní akt otevření centra byl proto zkrášlen přehlídkou šperků, které předvedly modelky oděné při této příležitosti do šatů bílé, červené a modré barvy, tedy barev odkazujících na barvy české trikolory. Zároveň proběhla přednáška/workshop o českém skle pro účastníky slavnostního aktu. Pavilon vznikl díky spolupráci GK Chengdu, CzechTrade, Chongqing Free Trade Port Area Development and Management Group, chongqinské Belt and Road Commodity Exhibition and Trading Center Co., Ltd., firmě CZ&Laska, zabývající se prodejem českého skla a Bainian Silk Road Import and Export Trade Co. Ltd.
Otevření pavilonu v českého skla v Chongqingu je nejreprezentativnějším, nikoliv však jediným důkazem, že české sklo je v jihozápadní Číně stále více vidět a stále lépe se prodává. O necelé tři týdny dřív, ve dnech 8.11.–11.11., se Česká republika účastnila v pořadí již 6. týdne designu a kreativity – The 6th Chengdu Creativity and Design Week. ČR se výstavy účastnila díky expozici českého skla a křišťálu z produkce firem Šenýr Bijoux, s.r.o., Astra Gold, s.r.o., Halama Glass a Jiří Pačínek – Glass. Všechny výrobky byly provedeny ve špičkové kvalitě a český stánek se těšil zasloužené pozornosti návštěvníků výstavy.
Poutavost české expozice pro čínské návštěvníky byla zdůrazněna volbou zajímavé kombinace skla a tradiční výšivky shu. Předvedené práce z dílny pí Yang velmi vhodně doplnily výrobky českého skla (výšivky pí Yang zdobí často sídla nejvyšší státních orgánů jak Číny, tak provincie Sečuán a v roce 2006 byla její výšivka ve stylu shu s názvem Sun God Bird vyslána do kosmu na palubě rakety Shenzou VI). Pro čínského návštěvníka a české firmy je však podstatné jiné sdělení, které spojení českého skla a tak renomované umělkyně tradičního čínského řemesla nabízí – české sklo bylo na výstavě postaveno na stejnou úroveň, jako zde v Číně vysoko ceněná produkce pí Yang.
Na zviditelňování českého skla v jihozápadní Číně se výrazně podílí firma CZ&Laska a její umělecká vedoucí pí Luowen, která propojuje sklo s dalšími akcemi, přitahujícími pozornost lidí a medií. A tak se české sklo a bižuterie objevuje v kulturních víkendech a týdnech, na různých výstavách a módních show, doprovází prezentací obrázků dětí malujících česká a sečuánská témata, dotváří atmosféru veřejného čtení knih a doprovází i lední hokej. Vše v rámci motta „Když existuje cesta, jdeme po ní. A kde cesta není, tam ji vytvoříme,“ říká paní Luo. Tento přístup přináší své ovoce, neboť podeje českého skla v jihozápadní Číně rostou a v r. 2019 dosáhly hodnoty 4 mil. RMB.
Za zviditelňováním českého skla a bižuterie však nestojí přirozeně jedna firma. Jedná se o tu více, tu méně koordinované úsilí českých institucí, agentur a firem. V neposlední řadě napomáhá sbližování dvou naprosto odlišných světů a různých kulturních fenoménů Česka a Číny téměř vždy plně vytížená přímá linka spojující Prahu se Sečuánem (Chengdu). Jestliže v roce 2011 přicestovalo do ČR kolem 50 000 čínských turistů, v uplynulém roce to bylo 630 000 osob. A to jsou čísla, která se promítají i do rozvoje obchodu s českým sklem, šperky a bižuterií v jihozápadní Číně.
Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Chengdu (Čína). Autor: Roman Musil, obchodní konzul.