Český design ve Francii sází na kvalitu i dobrý marketing

Francie, země elegance, luxusu a umění, nabízí českým firmám v oblasti designu a interiérové dekorace mnoho příležitostí. S bohatou kulturní historií a zájmem o kvalitní a inovativní produkty představuje jeden z nejatraktivnějších trhů v Evropě.

Francouzi jsou známí svým vkusem a zájmem o interiérové vybavení a přikládají designu vysokou důležitost. České společnosti, které budou schopny uspokojit poptávku této náročné klientely, zde mají zajímavé příležitosti.

France Design Week | Foto: Velvyslanectví ČR v Paříži

Přesvědčit se o tom mohli i účastníci dosud nejrozsáhlejší prezentace toho nejlepšího z českého designu, Česko-francouzského dne designu, který ve svých prostorech v Paříži v září uspořádalo Velvyslanectví ČR v rámci projektů ekonomické diplomacie (PROPED). Akce se konala ve spolupráci s Asociací českého průmyslového designu, francouzskou Asociací na podporu designu APCI, francouzským veletrhem prémiového vybavení pro hotely a restaurace EquipHotel a byla zařazena do oficiálního programu celonárodního festivalu France Design Week.

Článek Český průmyslový design se představuje v Paříži

Největší potenciál pro úspěch na francouzském trhu mají české designové firmy, schopné dodat originální svítidla, kvalitní sklo, designový nábytek do domácností, kanceláří, do exteriérů, a další interiérové vybavení a doplňky. Výrobky českých firem by měly nabízet něco unikátního a odlišného. I když jsou francouzští spotřebitelé stále otevřenější designovým výrobkům z Česka, podnikatelé musí hledat způsob, jak se odlišit. Řešením je nabízet originální a inovativní výrobky špičkové kvality s perfektním servisem.

Pravidla úspěchu

Co musí české designové firmy splňovat, aby uspěly ve Francii?

Kvalita: Francouzi jsou nároční klienti s vybraným vkusem a očekávají vysokou kvalitu.

Design: Francie je zemí s bohatou tradicí interiérové dekorace. Francouzské domy jsou často velmi vkusně a stylově zařízené. Očekávají proto inovativní a esteticky přitažlivé produkty.

Certifikace a bezpečnost: Francouzský trh má vysoké standardy pro bezpečnost a kvalitu. České firmy by měly zajistit, aby jejich produkty splňovaly veškeré potřebné certifikace, které v určitých případech mohou být vyžadovány navíc k certifikacím evropským. Z toho mohou ve Francii plynout zdlouhavé byrokratické procesy.

Přizpůsobení místním potřebám: České firmy by měly být schopny přizpůsobit své produkty a služby místním potřebám a trendům. Znalost místních preferencí, stejně tak jako obchodních zvyků a tradic je základem pro obchodní úspěch. Znalost jazyka a spolupráce s místním partnerem, agentem či distributorem se proto jeví jako nepostradatelná. Budování dlouhodobých vztahů je klíčové pro úspěch. Spolupráce s místními designéry může výrobkům dodat místní nádech, a tudíž lépe oslovit spotřebitele.

Důvěryhodnost a reference: Získání důvěryhodnosti na tomto velkém evropském trhu může trvat delší dobu. Mít reference z dalších evropských zemí, doporučení od spokojených zákazníků či mezinárodních ocenění je proto zásadní výhodou.

Udržitelnost: Rostoucí důraz na udržitelnost a ekologii znamená, že produkty českých firem, které ve svých strategiích zároveň zohledňují problematiku udržitelnosti, mají větší potenciál a příležitost uspokojit tuto rostoucí poptávku.

Marketing a propagace: Úspěšné firmy investují do marketingu a propagace svých produktů, která má ve Francii vysokou úroveň. České firmy si proto musí již od počátku svého působení definovat svou komunikační a marketingovou strategii, která bude v souladu s místními zvyklostmi a očekáváními zákazníků. Výhodné je spolupracovat s místními designovými médii, blogery či v závislosti na produktu s influencery.

Ilustrační fotografie

Pomohou i výstavy a veletrhy

Stále platí, že pro úspěšný rozvoj obchodu je ve Francii důležité zúčastnit se sektorových veletrhů. Ve Francii se koná řada výstav a veletrhů zaměřených na sektor interiérového designu a nábytku. Ze zkušenosti firem vyplývá, že je k tomu, aby účast na veletrhu měla kýžený efekt a vedla realizaci prvních zakázek, je nutné veletrhy absolvovat pravidelně několikrát za sebou.

Nejvýznamnější veletrhy v oblasti interiérového designu jsou:

  • Maison et Objet – Veletrh interiérového designu a dekorace, koná se ve dnech 18.–22. 1. 2024 a 5.–9. 9. 2024, místo konání: Paris Nord Villepinte
  • Paris Design Week, datum konání: 5.–16. 9. 2024, doprovodný festival k Maison et Objet v centru Paříže
  • La Foire de Paris, datum a místo konání: 1.–12. 5. 2024, Paris Expo Porte de Versailles – největší evropský veletrh pro domácnost. Pařížský veletrh Foire de Paris pokrývá široké spektrum odvětví od stavebnictví až dekoraci a vybavení interiérů a exteriérů.
  • Batimat, datum a místo konání: 30. 9.–3. 10. 2024, Paris, Porte de Versailles – největší francouzský multioborový veletrh pro stavebnictví, s důrazem na inovace a nové trendy pro výstavbu a rekonstrukce.
  • Equiphotel, datum a místo konání: 3.–7. 11. 2024 Paříž, Porte de Versailles – prestižní mezinárodní veletrh specializovaný na sektor HORECA.
  • ARCHITECT@WORK FRANCE – veletrh se koná v různých francouzských městech. Je příležitostí pro architekty, designéry interiérů a další zadavatele v různých regionech Francie seznámit se s nejnovějšími inovacemi v oboru.

Více informaci na téma veletrh jako nástroj marketingové strategie najdete na webu Velvyslanectví ČR v Paříži.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Paříži (Francie). Autorka: Lada Billardová, ekonomická specialistka.

• Teritorium: Evropa | Francie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme