Český e-shop Alensa dobývá Evropu s kontaktními čočkami

Na 85 procent svých tržeb internetový obchod realizuje na zahraničních trzích. V současnosti společnost provozuje celkem pět desítek e-shopů. Konkurenční výhodou firmy je kromě cen i šíře nabídky na skladě a zákaznický servis.

Foto: Alensa

Český vývoz je velmi rozmanitý. Od cementáren nebo hydroelektráren, přes automobily a elektroniku až po drobné zboží prodávané prostřednictvím e-shopů. A právě v této kategorii se dokázala prosadit tuzemská společnost Alensa, která prodává kontaktní čočky a příslušenství k nim.

„Nepřímou inspirací pro mě byla tehdejší přítelkyně a dnes manželka Simona, které jsem chodil kupovat kontaktní čočky do klasické optiky. Přišlo mi to zbytečně složité, dlouhé čekání, navíc cena byla poměrně vysoká. A tak se zrodil nápad založit e-shop. Pár jich na trhu bylo, ale žádný nenabízel takové ceny a servis, jako třeba e-shopy v Americe, a to jsem bral jako příležitost,“ vzpomíná spoluzakladatel společnosti Jaromír Kijonka.

Prvopočátky e-shopu spadají do roku 2004, samotná značka Alensa vznikla v roce 2006. „Protože jsem do projektu nechtěl vstupovat sám, přizval jsem svého kamaráda Radka Hejla, se kterým jsem se seznámil při studiu na vysoké škole v rámci programu Work and Travel. Věděl jsem, že si budeme rozumět pracovně i lidsky a skvěle se doplňujeme a vyvažujeme dodnes,“ pokračuje Jaromír Kijonka. Se samostatným podnikáním přitom neměl prakticky žádné předchozí zkušenosti.  „Ale tři roky jsem pracoval jako analytik v Johnson & Johnson a rok coby konzultant ve společnosti Deloitte. Měl jsem proto představu o trhu i segmentu, do kterého se pouštím, což se ukázalo jako výhoda,“ dodává Jaromír Kijonka.

První objednávka za dva týdny

Na začátku podle něj bylo nejtěžší pochopit, jak celý segment funguje, na co zákazníci „slyší“. „A také  vydržet. Počáteční investice byla okolo 2000 euro, ale první objednávka přišla až dva týdny od spuštění e-shopu, další za týden. Zázračné a rychlé zbohatnutí se tak nekonalo. Vlastně až poslední roky mám více času na rodinu nebo cestování,“ zmiňuje Jaromír Kijonka.

Spoluzakladatel společnosti Alensa Jaromír Kijonka. | Foto: Alensa

Největší přidanou hodnotou je podle něj vlastní systém, který e-shop vyvíjí téměř od počátku firmy. Díky tomu je firma v tomto ohledu soběstačná. „Dnes také velká skladovost zboží, protože až 99 procent kombinací máme skladem, a to nemá téměř nikdo z konkurentů. A v neposlední řadě logistika. Ve střední Evropě nám hodně pomohla synergie se Zásilkovnou, ve zbytku zemí jsme schopni doručit zboží do dvou dnů od objednání s velmi širokou škálou dopravců,“ podotýká Jaromír Kijonka.

V současnosti má firma přes 100 zaměstnanců ve třech zemích Evropy. Obrat v roce 2018 dosáhl  1,159 miliardy korun v roce 2019 společnost rostla o další desítky procent, takže se blíží k 1,5 miliardě korun při 1,5 milionech odbavených zásilek ročně.

Začali v Německu a Rakousku

Celých 85 procent obratu pro společnost představuje export. Celkem firmy ze skupiny Alensa provozují přes 50 e-shopů ve zhruba třech desítkách zemí. „Export nás zajímal od počátku, ale spíše do sousedních zemí. Poměrně brzo se nám podařilo prosadit v Německu nebo Rakousku, až později přišla opatrná větší expanze, která nám pomohla k celkovému růstu. S odstupem musím říct, že expanze mohla přijít dřív, ale opatrnost nám zase pomohla být silnější doma a připravit se na možné výkyvy,“ zmiňuje Jaromír Kijonka.

Foto: Alensa

Prvními trhy, kam firma začala vyvážet, bylo Německo, Rakousko, Slovensko a také Maďarsko. Nejzásadnější byl počátek vývozu do západní Evropy. Kromě zemí EU exportuje Alensa do Norska, na Ukrajinu a loni přibylo Švýcarsko nebo Rusko. „Stále je pro nás velmi důležité Česko, které tvoří 15 procent obratu,“ doplňuje Jaromír Kijonka. V Evropě je Alensa dvojka až trojka na trhu. Ohlížíme se přitom na východ. „Tedy do Asie, konkrétně Indie nebo Saudská Arábie, ale zajímavá nám přijde i Brazílie. V některých zemích je už potřeba najít lokální partnery, kteří prostředí dobře znají, a také vyřešit zasílání a případně vracení zboží,“ plánuje spoluzakladatel společnosti Alensa.

Konkurenční výhodou, díky které se český vývozce prosadil na zahraničních trzích, je kromě dobré ceny také investice do zákaznického servisu. „Téměř všechny země obsluhujeme v jejich mateřském jazyce, kdy na větší země máme až tři rodilé mluvčí. Zejména v západní Evropě musíme zboží doručit co nejrychleji. Významné procento zásilek jsme schopni doručit do druhého dne, okolo 80 procent pak do dvou pracovních dnů. Často jsme dokonce rychlejší než lokální hráči, a to díky vysoké skladovosti a kvalitní logistice, za kterou je odpovědný můj společník Radek Hejl,“ popisuje Jaromír Kijonka silní stránky e-shopu.

Koupili lokální firmy

Posledním faktorem úspěchu je podle něj klientský servis. „Například u oblíbené značky TopVue máme takzvanou 100 procentní garanci vrácení peněz, pokud zákazníkovi čočky z nějakého důvodu nevyhovují. 90 procent všech příchozích hovorů pak zvedneme do 30 vteřin od zavolání zákazníka,“ podotýká Jaromír Kijonka. I když se v každé zemi zákazníci e-shopu poněkud liší, obecně tvoří 70 procent kupujících ženy, pro které je nošení čoček nejen praktickou, ale i estetickou záležitostí.

Sídlo společnosti Alensa. | Foto: Alensa

V zahraničí čelí česká Alensa konkurenci lokálních i globálních hráčů. Několik místních firem se jí přitom v minulosti podařilo koupit. „Doma výraznější konkurenci nemáme, takže se poměřujeme spíše s většími hráči, jako je německý Mister Spex nebo britský Vision Direct,“ vypočítává Jaromír Kijonka. Další růst vidí v celkovém posilování internetového obchodu ve vyspělých zemích západní Evropy.

Před nimi má Česko paradoxně značný náskok. „V České republice kupuje kontaktní čočky 80 procent  uživatelů on-line zatímco v západní Evropě je to jen 20 procent. A v tom vidíme velkou příležitost. Po kontaktních čočkách přichází na řadu dioptrické brýle, které už také prodáváme on-line. Díky funkci „virtuální zrcadlo“ si u nás můžete vyzkoušet stovky modelů brýlí z pohodlí domova. Skladem máme až 3000 modelů brýlových obrouček, takový výběr vám nenabídne žádná kamenná optika. Stačí si vybrat obroučky dle vašich preferenci, zadat parametry dle vyšetření od optometristy nebo oftalmologa, zvolit si skla, která vám budou vyhovovat, objednat a za 5 až 7 pracovních dní vám kompletní zabroušené brýle přijdou až domů,“ zmiňuje Jaromír Kijonka.

Dalibor Dostál

E-shop Alensa v kostce
Česká společnost Alensa provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, dioptrickými a slunečními brýlemi v 26 zemích Evropské unie, Švýcarsku, Norsku, na Ukrajině a v Rusku. V současné době patří v každé zemi, kde působí, mezi tři největší on-line prodejce kontaktních čoček. V České republice provozuje například e-shop Alensa.cz a má téměř půl milionu zákazníků, po celé Evropě pak okolo 5 milionů. Prodává pouze originální kontaktní čočky a brýle dodávané autorizovanými a známými distributory. Majiteli společnosti jsou Radek Hejl a JSK Investments manželů Jaromíra a Simony Kijonkových, kteří jsou zároveň spolumajiteli technologicko-logistické společnosti Zásilkovna. Společnost Alensa zvítězila v rámci 22. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit v kategorii Exportér e-commerce.

Pravidelné novinky e-mailem