Startup Ardyssey sdílí zkušenosti po třech měsících v New Yorku s programem CzechAccelerator

Startupy jsou dynamické mladé firmy, které necílí jen na tuzemský trh, ale velmi atraktivní jsou pro ně i zahraniční trhy. Agentura CzechInvest přináší rozhovory se startupy, které už mají zkušenosti z akcelerace v zahraničí a můžou sdílet svoje zážitky, dojmy a doporučení pro ty, kteří nad expanzí přemýšlejí také.

Expanzi za hranice České republiky umožňuje program CzechAccelerator agentury CzechInvest, který na začátku září 2021 vyslal 6 startupů hned do 3 destinací, to Londýna, New Yorku a San Francisca. Každý startup má v destinaci zázemí a lokálního partnera, který mu během 3 měsíců pomůže s adaptací, sjednáním schůzek, networkingem a v neposlední řadě i se seznámím místního trhu co nejvíce do hloubky.

Radek Lunda a Tomáš Podrazil. Zdroj: Ardyssey

Tento týden zavítáme na americký kontinent, a to do New Yorku, kde se akceleroval český startup Ardyssey. Matěj Zahradník, ředitel zahraničního zastoupení v New Yorku nám přibližuje tamní startupový ekosystém: „S příchodem pandemie COVID-19 zazněly hlasy, že je New York mrtvý a už nikdy nebude jako dříve. K určitým změnám samozřejmě došlo, ale business se ani v nejhorších časech nezastavil, a naopak třeba investice do startupů jsou téměř rekordní. Podle Startup Genome nabízí New York dokonce druhý nejlepší startupový ekosystém hned po Silicon Valley (zdravíme do Kalifornie). Uspět zde mohou firmy ze všech různých oborů, silné zastoupení tu ale mají zejména oblasti fintech, e-commerce, gaming, blockchain či technologie pro zdravotnictví.“

Sedli jsme si a vyzpovídali Radka Lundu a Tomáše Podrazila, kteří byli v USA se svým startupem Ardyssey (v Česku také jako Prostor360). Pracují na svém projektu, kde vytvářejí 3D prohlídky nepostavených nemovitostí, které dále představují ve virtuální nebo rozšířené realitě. Jejich unikátnost podtrhuje to, že dokážou připravit zákazníkovi na míru celý jeho dům/ apartmán ještě před začátkem stavby. Tím dokážou klientovi nabídnout skvělou příležitost promyslet každý detail včetně mnoha možností, ze kterých si může svoji vysněnou nemovitost „sestavit“.

Radku, Tomáši, v úvodu jsme vás krátce představili, ale řekněte nám o svém projektu více.

Lidé v dnešní době často kupují nemovitosti, které ještě nejsou postaveny, a to na základě projektové dokumentace stavby. Zjistili jsme, že existuje problém v představivosti lidí a že dost často neumějí v půdorysech číst a rádi by si svůj budoucí domov do detailu prohlédli. Přišli jsme tak s online VR řešením, které ve fotorealistické kvalitě představí okolí nemovitosti i nemovitost samotnou. To nám však přišlo stále málo, a tak jsme vytvořili interiérový konfigurátor, kde může klient developerovi ukázat jakou představu má o interiéru on sám. Na pozadí statisticky měříme, které kombinace proměnných jsou nejčastěji zobrazovány a developer poté může s těmito daty operovat.

V současné době se soustředíme především na klienty z oblasti realitního developmentu, spolupracujeme také s mnohými architekty z ČR i zahraničí, spolupracovali jsme například i s oborem památkové péče ministerstva kultury ČR na digitální rekonstrukci Pražského hradu z 12. století.

Hlavní focus však směřujeme do modelací budoucích real estate projektů a spolupráce přímo s developery. Máme vice menších zákazníků, ale mezi ty větší bych zařadil například UBM, Central Group nebo MI Estate a z těch zahraničních například CLR Design Group v Los Angeles nebo jeden z hlavních Tokijských developerů, kterého zatím nemůžeme jmenovat. Osobně se velmi těšíme na první zakázky, které právě dokončujeme na Floridě v USA, ke kterým nám pomohl právě program CzechAccelerator. V případě Floridy jde o 8-10 pokojové vily v nádherné lokalitě na západním pobřeží asi hodinu od Tampy, kde řešíme i interiérový design. Velmi nás ve studiu baví pomáhat jednotlivým společnostem posouvat prezentaci jejich projektů na novou úroveň. My ve studiu věříme v praktické využívání rozšířené reality, ale nejčastějším produktem, který k prezentaci dodáváme, je stále online VR řešení.

Když jsme si spolu volali, říkali jste, že v ČR jsou ve vašem oboru omezené možnosti a Amerika jich pro vás nabízí mnohem více. Je pro Vás rutinou pracovat v USA i 16 hodin denně. Co byste radili startupům, kteří uvažují o expanzi do USA? Na co se připravit? S čím počítat?

Práce nás velmi baví. Když člověk vidí, jak firma roste, co všechno na této startupové cestě člověk zažije a s kým se u toho potká, tak v podstatě pracuje pořád a vůbec mu to nevadí. Firemní kulturu jsme od začátku nastavili jako kolektiv přátel-profesionálů, a i v našem studiu v centru Brna panuje příjemná atmosféra. CzechAccelerator je výborná zkušenost a velmi doporučujeme všem startupům. Velmi nám to otevřelo oči, získali jsme kontakty, o kterých jsme si před rokem mohli nechat jen zdát, získali jsme lehký vhled do fungování amerických firem, získávání kapitálu a obchodního práva. Dostali jsme se na mnohé realitní a stavební konference a získali jsme významného klienta na Floridě. Celkově je program velmi dobře postaven a je opravdu velmi intenzivní. Oceňujeme možnost si zvolit vlastní kombinaci mentorů a workshopů. Je však třeba počítat s tím, že si startup musí získat vlastní klienty a zakázky. Je dobré zapomenout na vše co nám vtloukli rodiče do hlavy, ponechat tam především pracovitost, poctivost a kuráž a vyrazit za oceán. Je nutné se připravit na odmítnutí, které určitě přijde, mnohem rychlejší tempo a konkurenci. Určitě není lehké se prosadit a chvíli to trvá, takže i trpělivost.

S Martinem Rozhoněm o startupech, investicích a jeho životním příběhu

Získáváte podklady od developerů, architektů a dalších specifických profesí. Jak s tím pracujete? Jaký je celý proces jednoho vašeho projektu?

Pracujeme na bázi dlouhodobějších spoluprací, o které usilujeme již od prvního kontaktu s developerem. Nejprve je třeba si projekt detailně prostudovat. Následně navrhneme způsoby, jak celý projekt prezentovat a jaké zvolit technologie, stanovíme časovou osu a dáme se do práce. Podle velikosti po pár dnech až týdnech posíláme první výsledky práce a s klientem projdeme úpravy, které dále zpracujeme, než se dostaneme k výsledku. Jiným řešením je reálný showroom, který developerům připravujeme přímo na staveništích. Jejich klienti přijdou přímo na místo kde bude projekt jednou stát, podívají se po lokalitě a v našem showroomu je jim díky virtuální realitě představeno jejich budoucí bydlení. Takto to běžně funguje v zahraničí. V ČR to mají zatím jenom ti největší developeři (např. Skanska). My toto řešení chceme dostat do oblastí jako je Omán nebo Spojené arabské emiráty, kam míříme v březnu roku 2022.

A na závěr, jaké jsou vaše další plány?

Postupně chceme vyvinout vlastní škálovatelný produkt, díky kterému budeme schopni lépe plánovat. Stále jsme totiž zakázkovou výrobou a vše co vyprodukujeme je ruční práce. Od 3D modelování však rozhodně odcházet nebudeme. S nástupem Metaverse a rozšířené reality se náš obor bude více a více rozvíjet. Předpokládáme, že s nástupem AR brýlí bude pro každou společnost, která chce nějakým způsobem komunikovat navenek, spolupráce s 3D studiem, jako jsme my, nezbytná. Když se k nám do studia na stáž začali chodit zaučovat studenti, rozhodli jsme se, že jim vyjdeme vstříc a plánujeme spuštění 3D Akademie, kde budeme školit nové profíky.

• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme