S Martinem Rozhoněm o startupech, investicích a jeho životním příběhu

Martin Rozhoň zažil během svého života tolik věcí, co by druzí měli na několik životů dopředu. Ve svých 41 letech má za sebou vybudovanou miliardovou firmu Vivantis, během které 3x vyhořel a dokázal svou houževností vždycky vše překonat a pokračovat. Jednoho dne si však řekl, že svůj život změní a čas a energii chce směrovat jiným směrem. Vivantis po 18 letech prodal a život se mu změnil o 180 stupňů. Nejen o tom v rozhovoru pro portál CzechStartups.org.

Martin Rozhoň. Foto: CzechStartups.org

Martin Rozhoň je mezi investory hodně originální a úplně nezapadá do klasické definice investora – business angela. Sám říká, že každého zakladatele startupu musí nejdříve osobně poznat, být součástí jeho jednání, práce a koloběhu a až poté dokáže rozhodnout, zda mu projekt dává smysl a „souzní“ s ním. Netají se ani tím, že mnohdy po několika měsících (klidně i půl roce) strávených pomáháním startupu jednoduše finance neinvestoval a odešel. Vnímá, že jedním z problémů současného investorského prostředí z pohledu startupů je, že sami startupy nevědí, co přesně mají chtít. Investice je dlouhodobý, náročný a hlavně právní proces, na který je potřeba si dát pozor.

Sám zainvestoval už do 18 startupových projektů. Do portfolia startupů zainvestovaných Martinem Rozhoněm např. patří menstruační kalhotky Snuggs, komunitní farmářské tržiště Scuk, psychoterapie přes videohovor Hedepy, informační web a lékařská poradna z pohledu přírodní & alternativní medicíny Celostní medicína nebo technologický akcelerátor pro startupy Startupyard. V České republice i zahraničí je investice do téměř dvou desítek startupových projektů ze strany jednoho investora opravdu unikátní.

Kdyby dnes začínal od nuly, zvolil by stejnou cestu? Co ho překvapilo jako hodnotitele startupů v CzechInvestu? Na co je za poslední 3 roky pyšný? Kde dělají zakladatelé startupů největší chybu? V klidu se posaďte, udělejte si pohodlí a užijte si rozhovor tak, jako jsme si ho užili my.

Martine, jste známý tím, že investujete do startupů s „dobrou karmou“ a trávíte s nimi dlouhou dobu, než se rozhodnete, zda do nich (ne)investujete. Co je pro vás to hlavní? Máte vlastní strategický scénář, kterým spolupráci vedete, nebo dáváte hlubšímu poznávání startupu volný průběh?

Na základě zaslané prezentace se v řádu minut rozhodnu, zda-li mi dává smysl startupem se dále zabývat a věnovat mu pozornost. Takto odfiltruji asi 80% pro mne nezajímavých projektů. Některé z nich však doporučím jiným investorům, pro které mohou být zajímavé. Pokud mne zaujme téma, se kterým startup přichází, tak si domluvím schůzku nebo videomeeting přímo se zakladatelem startupu. Na této zpravidla hodinové schůzce se snažím více pochopit celou vizi a strategii a současně si u toho všímám i jeho osobnosti. Pokud se mi startup i první dojem z něho líbí, tak následuje další schůzka, kde probíráme celý byznys v číslech, kde se snažím pochopit jeho uvažování a v kontextu strategie a poukazováním na slabá místa zjišťuji jeho schopnost exekuce daného projektu i způsoby reakce na nepříjemné otázky. Následují další schůzky, kde detailně probíráme dílčí témata důležitá pro úspěch celého projektu.

Nejkreativnějším startupem Česka se stala aplikace na čtení pohádek Readmio

V celém průběhu těchto jednání, která trvají několik týdnů, si opakovaně „navnímám“ celý projekt a zjišťuji, zda-li mi do projektu „energie teče“ nebo nikoli. Stejně tak po celou dobu zjišťuji, zda-li jsme se zakladatelem na stejné vlně a cítím, že mu chci dlouhodobě pomáhat naplňovat jeho vizi. Tento intuitivně pocitový způsob výběru startupů se stále učím, ale první reálné výsledky naznačují, že funguje správně. Důležité je pro mne to, že svou energií a penězi podporuji startupy a zakladatele, kteří se mnou rezonují – baví mne to, naplňuje a současně jsem moc rád, že tyto firmy jsou úspěšné a rostoucí a tím přinášejí hodnotu jejich zákazníkům i majitelům.

Kdybyste dnes začínal od nuly, do jakého podnikání byste se vydal? Absolvoval byste vše znovu? Jaké oblasti vás do budoucna lákají?

Jeden nekomerční projekt mám však už několik let v plánu. Rád bych na léčivém místě v přírodě vybudoval regenerační centrum pro tělo i duši, kde se bude potkávat alternativní medicína s osobním rozvojem. Součástí bude i malá biofarma a rodinné bydlení. Čekám, až uzraje správný čas a najdu si pro to správné místo.

Zdánlivě jednoduchá otázka – expandovat nebo ne? Pokud ano, kdy je na to startup připravený?

Rozhodně ANO, pokud to typ produktu umožňuje a zakladatel na to má „koule“. U většiny projektů doporučuji vyvinout a otestovat produkt na domácím trhu, který znám a pak hned začít pokukovat po zahraniční expanzi. Není to jednoduché a mnoho startupů si na tom vylámalo zuby. Doporučuji se hodně bavit s úspěšnými startupy, poučit se z jejich chyb a převzít tzv. best practices.

Máte za sebou už několik hodnotitelských komisí do programů agentury CzechInvest, která vybírá startupy s ambicí expandovat do zahraničí nebo na přípravu do expanze do zahraničí. Co hledáte, když posloucháte představení projektu na max. 15 min.? Co byste startupům doporučil, na co se mají zaměřit a v žádném případě z prezentace nevynechat?

15 minut je opravdu málo – je třeba se zaměřit na to nejpodstatnější – představit svou vizi a jasnou strategii, jak se k ní hodlám dostat a co k tomu budu v jednotlivých fázích potřebovat. Ukázat co a komu chci prodávat a proč by to měl chtít ode mne klient/zákazník kupovat. Na jaký trh a proti komu jdu bojovat a proč si myslím, že budu úspěšný. Také je důležité představit, jakou cestu jsem doposud ušel a s jakými výsledky.

Jak vnímáte andělské investování (tzv. angel investment) v ČR? Co by se mělo změnit/vylepšit, aby na českém trhu působilo vícero tzv. business angelů – investorů investujících do projektů vlastní kapitál i v rané fázi projektu?

Celý startupový ekosystém se v ČR teprve rozvíjí. Před pár lety tu nebylo nic, dnes bych řekl, že jsme tak v půli cesty oproti trhům, kde má startupové investování dlouhou historii. Před námi je další vyzrávání a standardizace celého ekosystému. Každý měsíc vznikají nové startupy, investiční fondy a přichází nový business angels. Objem investic do startupů raketově roste. Co tu ovšem stále chybí je edukace – startupy zbytečně opakují strategické chyby, které před nimi udělalo již mnoho jiných, neví, kde a jakého investora hledat, o kolik peněz si říci, jaké podmínky s investorem (ne)podepsat, což má za následek často deziluzi a někdy i zbytečný konec startupu způsobený špatnou investicí. I proto jsem se rozhodl, že zpracuji příručku „Jak na investora do startupu“, která vnese více světla do této oblasti. Obdobné problémy v edukaci vidím i u business angelů, kteří by rádi investovali, ale chybí jim zkušenost a brzdí je tak obavy a velká časová náročnost každé investice.

Jdeme do finále a závěrem už jen jedna otázka na přemýšlení. Na co jste během posledních 3 let pyšný?

Jsem pyšný na to, že dělám to, co mě baví a naplňuje – pomáhám zakladatelům startupů s „dobrou karmou“ naplňovat jejich vize, které mi dávají smysl. Také jsem pyšný na to, že se vždy snažím, aby náš vztah byl pro obě strany maximálně přínosný – nedávám si do smluv pro foundery jednostranně nevýhodné klauzule a netlačím je do ničeho proti jejich vůli. Snažím se jim se vším, s čím mohu, aktivně pomoci. Se všemi foundery v mých startupech mám dobrý, často velmi přátelský vztah a věřím, že by na mne dali dobrou referenci. A v neposlední řadě jsem pyšný na to, že přestože moje jednání by standardní investoři s pousmáním označili mírně pohrdlivě za nestandardní, tak dosavadní výsledky mnou zainvestovaných firem naznačují, že budování vztahu se startupem přináší i ekonomický úspěch.

Martine moc děkujeme za váš čas, bylo nám potěšením. Ať se daří!

Děkuji, vše dobré i Vám.

Převzato z webu Czechstartups.org

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Investice

Doporučujeme