Český startup začal vozit pepř z Kambodži. V oboru dnes patří k největším na světě

Spolupráce s místními farmáři dává projektu sociální rozměr. Při balení v Česku se firma zaměřuje na lokální zdroje a výrobu. Stále větší část produkce tvoří zpracování kampotského pepře do dalších finálních výrobků.

Když David Pavel a Klára Dohnalová navštívili v roce 2017 Kambodžu, tuto jihoasijskou zemi si hned zamilovali. A začali se tam vracet.

Foto: Pepper Field

„V roce 2018 jsme ji měli již kompletně zmapovanou a věděli jsme, co místní trápí a jaká je zde ekonomická situace. Našli jsme několik obchodních příležitostí, které byly velkou výzvou, protože Kambodža je země s velkou korupcí a s mnoha rizikovými faktory k podnikání,“ vzpomíná David Pavel a pokračuje: „My jsme ze všech těchto příležitostí vybrali kampotský pepř, který byl světovou raritou a zároveň jsme projekt nastavili od začátku tak, aby byl fair trade i direct trade napřímo kontrolovaný a řízený. Což byla ta nejtěžší možná cesta – cesta, kterou tady předtím nikdo nezkusil.“

Tento přístup podle něj sice znamenal velké riziko, ale zároveň šanci ekonomicky změnit celý region Kampot. V té době přitom zakladatelé společnosti Pepper Field neměli vůbec žádné zkušenosti s podnikáním. „Takže ke všem rizikům se přidalo i to, že jsme vše museli vybudovat a nastavit od začátku,“ pokračuje David Pavel.  Přesto si dokázali připravit dobrý podnikatelský plán.

„Věděli jsme, že pokud se Kampotský pepř opravdu podaří odebírat napřímo od tradičních rodinných farem, kterých bylo v Kampotu asi 400, budeme první na světě, budeme mít světově nejlepší pepř v té nejpreciznější kvalitě a zároveň si dokážeme pohlídat, aby bylo všem rodinám férově vypláceno každé kilo. To je obrovská věc, která mění v Kampotu životy celých rodin,“ zdůrazňuje David Pavel.

Export Kampotského pepře byl podle něj v minulosti na několik desetiletí zastaven kvůli Rudým Khmerům. A český Pepper Field nyní pomáhá jako první rodinám pepř nejen exportovat, ale i udržovat a rozšiřovat farmy, aby Kambodža nepřišla o své významné bohatství.

Sociální rozměr podnikání v realitě naráží na tvrdé byznysové prostředí. „Soupeříme s několika velkými bohatými farmami, které jsou v Kambodži vlastněné cizinci a které se o malé farmáře nikdy nestaraly, nepomáhaly tradičním rodinám, raději nakoupily vlastní pozemky. Dokonce na trhu hrozil monopol a to by znamenalo možná i zánik tradičních farmářů. Tak jsme se rozhodli to změnit a nyní máme pod svými křídly již drtivou většinu veškerých malých farmářů. A peníze poté transparentně zůstávají u rodinných farem tak, jak to má být, protože jsme odbourali všechny mezičlánky,“ popisuje David Pavel.

Pepper Field nyní plánuje odebrat 100 procent produkce malých farmářů, zároveň jim pomáhá se vzděláním. „Každou z našich rodin každoročně navštěvujeme a zajímáme se, jak se mají a jaký reálný dopad na ně fair trade výkup pepře má,“ zmiňuje zakladatel české firmy.

Byrokracie i jazyková bariéra

Začít podnikat ve vzdálené zemi přitom bylo těžké i z dalších důvodů. „Velká kambodžská byrokracie. Jazyková bariéra, protože rodiny, které podporujeme, žijí na odlehlých místech, neumí anglicky a je velmi náročné se tam dostat. Cokoliv se snažíte udělat nově, nikdo to nechápe a nedokáže zrealizovat,“ popisuje David Pavel. Když se po roce vypořádali s největšími těžkostmi v Kambodži, čekala je druhá velká výzva – jak kampotský pepř začít prodávat v Česku a v Evropské unii.

David Pavel a Klára Dohnalová, zakladatelé Pepper Field. | Foto: Pepper Field

Startup začínal prodeje s klasickým kampotským pepřem černým, červeným a bílým. „Z pepřů jsme díky šikovnosti a preciznosti našich rodin získali postupem času i velmi vzácné odrůdy, které máme kolikrát i jako jediní na světě. Vzácný je tmavě červený kampotský pepř, který je takovým sladkým výběrem z hroznů těch nejzralejších bobulí, nebo fermentovaný pepř, který nám vyrábí tradiční japonskou metodou rodina prezidenta asociace kampotského pepře. V loňském roce se nám navíc podařilo získat nejvyšší gastronomické ocenění na světě – takzvaného gastro Oscara – cenu Golden  Fork, kterou jsme přivezli jako první Češi v historii soutěže do České republiky, kdy jsme porazili 14 000 delikates celého světa. Tuto cenu jsme získali za námi vyvinutý, lyofilizovaný zelený pepř se solným květem, který je naprostým světovým unikátem,“ vysvětluje David Pavel.

Typickým zákazníkem společnosti jsou lidé ze střední až vyšší třídy. Mezi firemními zákazníky pak restaurace nebo podniky, pro které vyrábějí řadu firemních dárků jak pro menší rodinné podniky, tak pro velké korporáty a banky.

Pozor na padělky

Stejně jako v jiných oblastech, také při prodeji kampotského pepře se mohou zákazníci setkat s padělky, které nemají s originální produkcí z Kambodži nic společného. Svojí nižší cenou však kazí trh. „Naštěstí žijeme v době, kdy jsou lidé zvyklí si za kvalitní kávu či víno si připlatit. Stejné je to i s pepřem, který je díky svým certifikacím připodobňován pravém šampaňskému a samozřejmě tomu odpovídá i jeho chuť a výsledná cena. Naší největší konkurencí jsou pak různí překupníci, kteří většinou pouze přeprodávají kampotský pepř právě od velké farmy vlastněné cizinci, bez jakékoliv přidané hodnoty, prostě si jen ukrojí část marže,“ podotýká David Pavel.

Foto: Pepper Field

Jeho firma se navíc snaží v maximální míře používat také lokální materiály nebo výrobu. „České sklo, dřevěné krabičky z Poličky, zachráněný český karton, který přetváříme v luxusní dárkové sady s gravírováním na míru. Používáme FSC papír na zásilkové krabice, které nám vyrábí chráněná dílna, druhá chráněná dílna nám zároveň kompletuje české zkumavky. V portfoliu máme mlýnky z českého masivu a balení probíhá ručně vždy zde v České republice až do poslední mašle,“ popisuje zakladatel Pepper Field.

Od čokolády po ořechové máslo

Společnost zpracovává produkci více než 200 rodin v Kambodži, každá z nich je minimálně desetičlenná. Do činnosti firmy je pak zapojený tým působící v Kambodži a zhruba tři desítky pracovníků v Česku. Početní obsazení se mění podle sezony. Většina lidí se společností spolupracuje externě, nebo nárazově podle potřeby.

Foto: Pepper Field

Zaměření Pepper Field přitom již rozhodně nezahrnuje jen samotný pepř, ale stále více se věnuje jeho zpracování do různých finálních produktů. „Vytvořili jsme zcela novou kategorii luxusního dárku – který pomáhá na jednom konci světa, je udržitelný, zároveň ale precizně balený do nejluxusnějších materiálů s možností úprav na míru podle přání zákazníka. V současné době se zaměřujeme na cross promo (společná marketingová propagace dvou firem – pozn. redakce) s dodavateli těch nejlepších surovin v České republice a vyrábíme pepřové delikatesy, jako je pepřové pesto, čokoláda, gin nebo ořechová másla. Taková spolupráce nám i do budoucna dává smysl,“ uzavírá David Pavel.

Dalibor Dostál

Společnost Pepper Field v kostce

Do České republiky přivezla společnost Pepper Field pravý certifikovaný kampotský pepř z Kambodži jako první již v roce 2018. Dnes je jedním z největších exportérů celosvětově. Díky fair trade výkupu pepře ​​podporuje v oblasti ekonomický růst a soběstačnost i technologický rozvoj. Spolupracuje s  Českou rozvojovou agenturou, v roce 2021 získala druhé místo v kategorii Byznys v Cenách SDG.

• Teritorium: Česká republika | Kambodža
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme