Změnit by to měly vládní programy Chile sobre rieles (Chile na kolejích) a Trenes para Chile (Vlaky pro Chile), jejichž cílem je dostat na železnici více pasažérů i přepraveného nákladu. Plán počítá s tím, že do roku 2027 ztrojnásobí počet přepravených pasažérů na 150 milionů ročně a zvýší objem nákladní dopravy na 21 milionů tun.
Celkové investice do železničního sektoru přesáhnou 5,5 miliardy USD. Oba vládní programy pomocí více než 27 projektů podpoří ekonomický a městský rozvoj země v deseti chilských regionech, kde operuje státní společností Empresa de los Ferrocarriles del Estado (EFE), která spravuje většinu osobní dopravy a infrastruktury. Z investic budou profitovat regiony od Valparaísa na jih po region Los Lagos, a navíc severní region Arica a Parinacota. V rámci plánu modernizace železnic vláda a EFE realizují nebo připravují k realizaci několik železničních projektů jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu.
ExportMag.cz: Dohoda mezi EU a andskými státy je příležitostí pro české exportéry
Jedním z nejdůležitějších plánovaných projektů je železniční koridor spojující Santiago s Valparaísem pomocí vysokorychlostní tratě. Trať má navázat na existující koridor z Valparaísa do Limache, kterou prodlouží celkem o 173 km. Vzdálenost ze Santiaga do Valparaísa vlak překoná přibližně za 1 hodinu a 30 minut a ve srovnání s autobusovým spojením cestu výrazně zkrátí.
Koridor Santiago-Valparaíso bude úzce navazovat na další projekt, kterým je prodloužení tratě Limache – Puerto do obcí Quillota a La Calera. Plán počítá s výstavbou 26 km nové dvojkolejné tratě, jedna trať bude určena výhradně pro osobní přepravu, druhá pro nákladní vlaky. Trasa bude propojovat celkem sedm stanic, v plánu je také nákup 15 nových vlaků.
Nové investice by měly zlepšit městská a příměstská spojení. S růstem země a hlavně měst, která se stále více plní osobními auty, jsou vlakové spoje efektivní alternativou. Dokazují to již existující příměstské linky. Ty zkrátili průměrný čas potřebný na cestu z periferie do centra z původních 45–60 minut na přibližně 20 minut cesty.
Metropoli a přístav spojí koleje
Pro nákladní železniční dopravu je klíčový projekt vybudování koridoru Santiago – San Antonio, který železnicí spojí Metropolitní region s největším kontejnerovým přístavem v zemi. Koridor zajistí lepší spojení přístavu s hlavním městem, odkud bude zboží putovat dál po Chile i opačným směrem. Nákladní doprava je v Chile z velké části privatizovaná a funguje na základě koncesních smluv s EFE.
Tento model umožňuje soukromým dopravcům využívat státní infrastrukturu za poplatek, zatímco některé tratě (například severní síť) byly zcela privatizovány. Strategií pro nákladní železniční dopravu je zaměření na železniční koridory obsluhující těžařský průmysl, lesní průmysl a kontejnerovou dopravu po Chile. Cílem je také dopravu modernizovat, a to pomocí inovací a technologií implementovaných ze strany přepravních společností. V případě nákladní železniční dopravy se jedná primárně o soukromé společnosti.
Chile má jeden z nejtransparentnějších systémů pro infrastrukturní projekty v Latinské Americe. Klíčovým nástrojem je zákon o zadávání veřejných zakázek, který umožňuje projekty formou PPP (Public-Private Partnership). České firmy mají v Chile velmi dobré renomé v oblasti strojírenství, elektrotechniky a IT. Perspektivní segmenty pro nové zakázky na chilských tratích zahrnují především řídicí a signalizační systémy, software pro řízení dopravy (digitalizace a automatizace provozu), elektrická zařízení a komponenty (transformátory, trakční vedení, napájecí systémy), výhybky a kolejové konstrukce (dodávky pro nové tratě a modernizace stávajících) a interiéry vlaků a stanic (design, ergonomie, materiály odolné proti vandalům).

