Do soutěže se zapojili žáci středních škol starší 15 let a studenti vysokých škol z celé České republiky a během intenzivního maratonu navrhovali a vytvářeli praktické open-source aplikace využívající otevřená data a moderní technologie.
CreaThon nabídl účastníkům nejen příležitost rozvíjet programátorské dovednosti, ale také získat zkušenosti s týmovou spoluprací, prezentací výsledků a spoluprací s odborníky z akademické i firemní sféry. Soutěž byla určena studentům starším 15 let, kteří pracovali ve tří- až pětičlenných týmech. Celkem se akce zúčastnilo přes 70 soutěžících.
Letošní ročník odstartoval sérií přípravných workshopů zaměřených na práci s knihovnou Pandas, tvorbu datových dashboardů, strojové učení či analýzu fyziologických signálů. Program probíhal v moderních učebnách budovy Centra přírodovědných a technických oborů UJEP, kde sídlí katedra informatiky. Hackathon začal v pátek ve 12:15, pokračoval celou noc, a vyvrcholil v sobotu v 18:00 slavnostním vyhlášením výsledků.
Po celou dobu měli účastníci k dispozici kvalitní technické zázemí, nonstop připojení k Wi-Fi, počítačové učebny, odbornou mentorskou podporu, občerstvení a také prostory pro odpočinek a neformální aktivity (chill zóny, kulečník). Navzdory náročnému tempu panovala přátelská a inspirativní atmosféra.

Soutěžní projekty hodnotila odborná porota podle několika kritérií – využitelnosti v praxi, originality, inovativnosti a kvality prezentace. Autoři tří nejlepších týmových projektů si odnesli odměny ve výši 20 000, 10 000 a 5 000 Kč. Nejlepší středoškolský tým obdržel zvláštní cenu 3 333 Kč. Všichni účastníci získali diplomy a drobné upomínkové předměty. Nejlepší týmy navíc dostaly nabídku pokračovat ve spolupráci se zadavateli projektů, kteří mají zájem aplikace dále rozvíjet a využívat v praxi.
Garant aktivity a vedoucí Oddělení pro datovou analýzu a simulace (ODAS) při katedře informatiky doc. Zbyšek Posel hodnotí akci slovy: „Návrhy řešení jednotlivých témat, které během akce vznikly, a byly prezentovány na konci, mne příjemně překvapily svou komplexností. Obsahovaly nejen technická řešení, ale v některých případech i vize toho, kam by se řešení mohlo v budoucnu rozvíjet a co vše by mohlo být ještě doplněno. Nadšení, se kterým zástupci jednotlivých týmů své vize prezentovali, mne utvrdilo v tom, že má velký smysl takové akce pořádat i do budoucna a podporovat mladou generaci v rozvoji jejich tvůrčího myšlení.“ Jeho slova potvrzují přínos celé akce.
Reformní zákon o vědě schválili poslanci: Má podpořit inovace i mladé talenty
Vítězem letošního ročníku se stal tým Rychlá rota složený ze studentů Přírodovědecké fakulty UJEP. Zabýval se detekcí anomálií v signálech. Nejlepším ze středoškolských týmů byl kolektiv žáků ze Střední školy EDUCHEM Error makers. Nejlépe si poradil s úlohou dynamické klasifikace obsahu zdravotní dokumentace (stomatologie) s použitím AI.
„Máme radost, že jsme mohli být součástí letošního CreaThonu – HACKITHONu 2025,“ říká dr. Roman Vaibar, koordinátor vzdělávání z DCÚK, a dodává: „Datové centrum Ústeckého kraje podporuje tuto akci už dlouhodobě a s potěšením sledujeme, jak se úroveň studentských projektů rok od roku zlepšuje. Je skvělé vidět, jak mladí talenti rozvíjejí své programátorské schopnosti, učí se pracovat v týmu a nebojí se prezentovat své nápady.“