CzechTrade se vrací na Ukrajinu. Znovu otevírá svou kancelář v Kyjevě

Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade znovu otevírá své zastoupení v Kyjevě. Měla by pomoci českým firmám uspokojit novou poptávku na ukrajinském trhu.

Po dramatickém uzavření zastoupení a odchodu ředitelky kyjevské kanceláře se Oksana Antonenko vrací zpět do válkou těžce zkoušené země. Kvůli omezení dodávek zboží z Ruska a Běloruska hledají ukrajinské podniky nové dodavatele, což je příležitost i pro české firmy.

Pohled na ulici Khreshchatyk a náměstí Nezávislosti v Kyjevě z ptačí perspektivy. Památník nezávislosti.
Kyjev | Shutterstock

Zároveň je v zemi poptávka po zboží, které nemohou vyrábět a dodávat firmy z okupovaných území. Prioritou na nejbližší týdny a měsíce je zajistit pro české podniky poptávku od velkoobchodů ze zdravotnictví, energetiky, zemědělství a stavebnictví.

„Už v polovině srpna navštívila Oksana Antonenko Ukrajinu, aby zmapovala bezpečnostní situaci a komerční prostředí. Po vyhodnocení cesty a s ohledem na bezpečnost jsme se rozhodli, že bude na místě přínosem. Kancelář proto vracíme z dočasné lokace v ČR zpět na Ukrajinu,“ potvrzuje generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Export pro obnovu Ukrajiny

Oksana Antonenko z Kyjeva prchala po vpádu ruských vojsk na území Ukrajiny. Během pobytu v České republice se věnovala vytvoření platformy Export pro obnovu Ukrajiny. Neustále udržovala kontakt s ukrajinskými odbornými asociacemi, obchodními a výrobními podniky.

„V prvé řadě se budu setkávat se zástupci místních velkoobchodních podniků z oblastí zdravotnictví, energetiky, zemědělství a stavebnictví. Záměrem je projednat možnosti rozšíření spolupráce a možnost účasti v plánovaných projektech. Zároveň plánuji setkat se s představiteli místních oborových asociací a zjistit potřeby podniků v konkrétních odvětvích,“ uvádí ředitelka ukrajinského zastoupení CzechTrade Oksana Antonenko při otázce na to, jaké jsou její další kroky.

Základní informace pro podnikání občanů Ukrajiny na území České republiky

Antonenko potvrzuje, že se obejvují nové příležitosti pro evropské výrobce, včetně českých, a to následkem sankcí vůči Rusku a Bělorusku. Řada položek se totiž přestala na ukrajinský trh úplně dovážet, protože spousta místních výrobců se ocitla na okupovaném území.

„Jako příklad lze uvést ukrajinský závod na výrobu soli Artemsiľ. Ten se nachází na okupovaném území a Ukrajina je proto nucena sůl dovážet. Na území Chersonské a Mykolajivské oblasti, které jsou zčásti okupované a kde probíhají boje, se nacházejí největší plochy na pěstování rajčat, které letos ani nebyly osázeny,“ komentuje Antonenko. Následkem toho ukrajinské hospodářství zaznamenává četné relokace podniků z východní a jižní části Ukrajiny do západních regionů.

Při příležitosti obnovení kyjevské kanceláře CzechTrade natočila Oksana Antonenko aktuální rozhovor pro portál BusinessInfo.cz. Popisuje v něm především nové exportní příležitosti pro české firmy na Ukrajině, ale věnuje se i dalším otázkám. Rozhovor můžete zhlédnout ve videozáznamu, či si jej poslechnout jako podcast.

Poptávaných komodit přibývá

Poptávka na začátku agrese byla jasná. Šlo především o oblasti obranného průmyslu, zdravotnictví a zemědělství. Nyní však roste poptávka po těžebních zařízeních, náhradních dílech pro teplárny a elektrárny, ohřívacích přístrojích pro domácnosti nebo po komponentech pro místní výrobu podobných přístrojů. Spektrum poptávaných komodit se od začátku konfliktu rozšířilo.

„Začíná u strojírenské produkce, kovových materiálů a končí spotřebním zbožím, například krmivem pro kočky a psy,“ vypočítává Antonenko a dále dodává: „Podnikatelská sféra si velmi dobře uvědomuje, že přes veškerá rizika poskytuje ukrajinský trh, který se postupně integruje do EU, obrovský potenciál. Vyhraje ten, kdo tady bude dříve. Z toho důvodu již teď registrujeme u několika podniků zájem o lokalizaci výroby.“

Podnikatelské příležitosti na Ukrajině CzechTrade nadále sleduje a v průběhu září budou jedním z hlavních témat webu Exportmag.cz.

Poplachy jsou stále na denním pořádku

Jak dnes vypadá život v Kyjevě? Lidé spěchající do práce, městská doprava je v provozu, otevřené jsou úřady, obchody, kavárny, kina i některá divadla. Jsou dny, kdy se ozve vzdušný poplach několikrát. Zvuky sirén následně zavírají velké obchody, obchodní centra, kanceláře a jejich zaměstnanci i návštěvníci se musejí schovat do nejbližšího úkrytu, kterým je nejčastěji stanice metra.

Vzdušný poplach tak dokáže zamrazit fungování již zmíněních obchodů, kaváren či kin. Podle magistrátu se do metropole zatím nevrátil až jeden milion obyvatel.

• Teritorium: Česká republika | Ukrajina
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme