Globálním cílem této iniciativy je podpora oblasti design inovací a začlenění takzvaných kulturně kreativních odvětví do inovačního ekosystému ČR. Kvalitní průmyslový design přitom může být motorem inovací a růstu.
„Iniciativa Design Credits, která byla zahájena v loňském roce, navázala na zvýhodněnou službu Individuální spolupráce s designérem, poskytovanou v rámci našeho interního projektu Design pro konkurenceschopnost do konce roku 2022,“ připomíná Zuzana Sedmerová, vedoucí Design Centra CzechTrade.
Iniciativa Design Credits je vyhlášena v rámci implementace komponenty 4.5 „Rozvoj kulturního a kreativního sektoru, iniciativy: Kreativní vouchery“ a je určena pro malé a střední podniky. Iniciativa počítá s přidělením až 300 příspěvků na design do konce roku 2025.
„Prostřednictvím Design Credits pokračujeme v dlouholeté podpoře spolupráce průmyslových designérů z Adresáře designérů CzechTrade s českými výrobci, jejímž cílem je zvýšení konkurenceschopné produkce, úspěšné především na zahraničních trzích. Designéři mohou firmám výrazně pomoci inovovat jejich výrobky, rychle reagovat na požadavky trhu a tím posílit nejen exportní připravenost, ale významně zvýšit hodnotu jejich značky,“ popisuje Zuzana Sedmerová.
Iniciativu Design Credits připravila agentura CzechTrade ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR. „CzechTrade, který Design Credits inicioval a významně se podílel na její přípravě, je pověřen administrací žádostí o dotaci. Klíčový je Adresář designérů CzechTrade, který firmy využívají k vyhledávání designérů, na jejichž služby je následně poskytována dotace,“ upřesňuje Zuzana Sedmerová.
Žádejte do konce července
Až do konce července 2024 mají malé a střední podniky možnost požádat o dotaci v rámci druhé výzvy č. 000462 NPO – Design Credits na spolupráci s průmyslovým designérem z Adresáře designérů CzechTrade. Do konce září letošního roku musí úspěšní žadatelé schválené projekty dokončit a požádat o proplacení.
Do první výzvy bylo v roce 2023 zapojeno 42 designérů z Adresáře designérů CzechTrade, kteří vytvořili nový design průmyslových produktů pro 46 firem, z nichž některé podaly více než jednu žádost. Do druhé výzvy je podle Sedmerové zatím zapojeno 20 designérů nebo designérských studií.
O významu průmyslového designu
„Prostřednictvím služeb Design Centra CzechTrade je rozvíjena infrastruktura v mnoha oblastech, od systémové podpory a financování, podporu exportu designu prostřednictvím národních expozic na mezinárodních designových výstavách až po spolupráci s globálními autoritami,“ shrnuje Zuzana Sedmerová.
Další důležitou aktivitou Design Centra je propagace českého designu v zahraničí prostřednictvím účasti na významných veletrzích a také pomocí online databáze Adresář designérů.
„Cílem je prezentovat Českou republiku prostřednictvím českých značek, které kladou důraz jak na kvalitu, tak na profesionální design. Počítáme proto s posílením aktivit v rámci mezinárodní organizace The Bureau of European Design Associations a aktivní zapojení do New European Bauhaus,“ doplňuje vedoucí Design Centra CzechTrade.
Centrum rovněž nabízí odborné semináře, workshopy, konference a kontaktní fóra pro firmy i designéry.
Dva nové projekty podporují expanzi českých exportérů. Jak je využít?
V čem vidí Zuzana Sedmerová přidanou hodnotu průmyslového designu? Jak může kvalitní design výrobků usnadnit vstup českých podniků na zahraniční trhy?
Kvalitní design často rozhoduje o tom, jestli jsou produkty na trhu úspěšné, vyrábí se sériově a jsou rovněž ekonomicky rentabilní. Kvalitní design produktu není jen estetická záležitost, ale může být onou přidanou hodnotou, která ovlivňuje prodej a má tak dopad na ekonomiku firmy. Mnohé české firmy ale stále průmyslový design opomíjejí.
„Současný stav, týkající se zapojování designéra do inovačních procesů, sledujeme v rámci monitoringů projektů Design pro konkurenceschopnost a mezi klienty agentury CzechTrade, kde vnímáme častou obavu z prodražení výroby a nárůstu nákladů spojených s kvalitním designem. Přitom právě správné a včasné zapojení designéra do inovačního procesu ve svém důsledku může náklady ušetřit, a naopak přinést ekonomické benefity,“ prozrazuje Zuzana Sedmerová.
Podle ní je důležité, aby si české firmy uvědomily, že design je schopen fungovat jako strategický nástroj pouze tehdy, je-li aplikován důsledně a dlouhodobě.
„Jednorázové a nahodilé investice do designu často nenaplní očekávání výrobce o skokovém navýšení prodeje. Mohou sice na chvíli přitáhnout pozornost, ale z dlouhodobého hlediska nemívá taková investice požadovaný efekt a často investora od další spolupráce spíše odradí,“ dodává.
Pro lidi z byznysu, kteří jsou už do značné míry opotřebovaní rutinou, znamená podle Sedmerové setkání s designéry, kteří přemýšlejí jinak, možnost získat nové kreativní nápady, které by možná sami ani nevymysleli.
red
Co vám nabízíme? Informace o podpoře podnikání financované z prostředků státního rozpočtu ČR, z fondů EU i z jiných zdrojů. Aktuální programy podpory, upozornění na důležité výzvy a uzávěrky a další zajímavé informace pro vaše podnikání.