Ředitelka krajské hospodářské komory Eva Malinová vidí Pardubicko takto: „Kraj je sídlem jak velkých podniků konkurenceschopných v evropském i globálním měřítku, tak inovačních šampionů mezi malými a středními podniky s vysokým podílem vlastního výzkumu.“
Jak dodává, její region se – stejně jako ostatní kraje – potýká s nedostatkem kvalitních zaměstnanců, a to v oblasti vědy a inovací nebo v rámci technických oborů.
Podnikatelé v regionu řeší také nejistotu ohledně dodávek a cen energií v kontextu Green Dealu a uzavírání uhelných elektráren. Pardubický kraj totiž hraje důležitou roli v energetice. Na jeho území se nacházejí dvě hnědouhelné elektrárny – v Opatovicích nad Labem a ve Chvaleticích.
Mezi přednosti Pardubického kraje patří jeho bezpečnost. Podle Statistické ročenky ČSÚ zaznamenal v roce 2022 nejnižší počet registrovaných trestných činů na tisíc obyvatel. Nízká je také nezaměstnanost. Ta byla podle dat Úřadu práce v lednu na úrovni 3,31 %, celorepublikově dosáhl počet lidí bez práce čtyř procent.
Vlaky, autobusy i letadla
Ve znaku Pardubického kraje je otevřená stříbrná brána se zlatým glóbem představující vstřícnost regionu vůči vnějšímu světu. Ta se v realitě naplňuje velmi dobrou dopravní dostupností, hlavně po železnici. Pardubice mají také mezinárodní letiště, které loni odbavilo podle údajů na svých webových stránkách přes 120 tisíc cestujících. Zaměřuje se převážně na charterové lety, nabízí i několik pravidelných linek.
Doprava se odráží i ve školství. Na Univerzitě Pardubice ji zastupuje Dopravní fakulta Jana Pernera. V České Třebové pak sídlí Střední škola technická a dopravní Gustava Habrmana, která vsadila na spojení výuky s praxí a na spolupráci s místními zaměstnavateli, například s depem Českých drah.
Dopravní prostředky, konkrétně autobusy, hrají významnou roli i v průmyslu Pardubického kraje. V Libchavách je od roku 1991 vyrábí firma SOR, která postupně do svého portfolia zahrnula i trolejbusy.
Tradici sahající až do roku 1895 má pak vysokomýtská společnost Iveco Czech Republic navazující na značku Karosa. Iveco je největším výrobcem autobusů v Evropě, denně jich závod vyprodukuje až dvacet. Podnik vyrábí meziměstské a příměstské autobusy Crossway a turistické autobusy Evadys. S dopravou je spojená také firma Kiekert‑CS zabývající se výrobou zamykacích systémů pro automobily. „Kiekert zaměstnává v jedenácti zemích pět tisíc zaměstnanců, z toho v Přelouči a Starých Čívicích jich pracuje téměř polovina. Zámků bočních dveří se jen v Přelouči vyrobí dvě stě tisíc denně,“ přibližuje společnost její marketingový manažer Luboš Kopecký.
Spolupráce Pardubického kraje a Hospodářské komory
Na oborové skladbě středních škol by mohly více spolupracovat Pardubický kraj s Hospodářskou komorou. Shodli se na tom pardubický hejtman Martin Netolický a prezident Komory Zdeněk Zajíček. Během setkání zorganizovaného Krajskou hospodářskou komorou Pardubického kraje mluvili také o iniciativě HK ČR rozšířit a lépe ukotvit spolupráci škol a firem, o duálním vzdělávání nebo o strategických investicích, o něž usiluje podnikatelská iniciativa Česko na křižovatce.
Elektrotechnika a chemie
V kraji má silné zastoupení elektrotechnický průmysl. V Hlinsku sídlí producent domácích spotřebičů ETA. Na výrobu jističů elektrických obvodů se zaměřuje letohradská společnost OEZ, která se už několik let účastní odborné soutěže Hospodářské komory T‑Profi zaměřené na podporu a popularizaci techniky a technických profesí u dětí a mládeže.
Elektrotechnice se věnuje také pardubický závod Foxconn Česká republika vyrábějící servery, síťové přepínače, takzvané switche, nebo počítače a monitory.
Město pro byznys: Pardubice jsou pro podnikání v rámci kraje šampionem
Chemický průmysl zastupují výrobce výbušnin Explosia, rafinerie Paramo nebo firma Synthesia. Ta se zabývá produkcí speciálních chemikálií pro výrobce nátěrových hmot a tiskových barev nebo barviv pro textilní, papírenský a kožedělný průmysl. Společnost je také dodavatelem pro farmaceutické koncerny, výrobce střelivin a trhavin, kosmetiky či agrochemie.
Významným zaměstnavatelem v regionu je rovněž stavební holding Enteria zaměřený na tvorbu projektů ve všech oblastech stavebnictví. Nabízí služby v různých fázích stavby od formulace záměrů přes zpracovaní projektové dokumentace až po její realizaci. „Holding Enteria již patnáct let spojuje české firmy orientující se na široké portfolio stavebních činností. V minulém roce dosáhl téměř desetimiliardového obratu a aktuálně zaměstnává třináct set zaměstnanců,“ vyčísluje PR ředitel společnosti Aleš Bělík.