Držitelka módního Oscara sází na udržitelnost, inspirují ji klientky

Jitka Klett patří k nejúspěšnějším tuzemským návrhářkám, nedávno získala módního Oscara. „Chci vytvářet nestárnoucí modely, navedly mě k tomu samy klientky,“ říká s tím, že i v módě se stává fenoménem udržitelnost.

Podnikat v módní branži začala Jitka Klett před sedmadvaceti lety. Než se o ní dozvědělo domácí publikum, sbírala vavříny především v zahraničí.

Jitka Klett

Nejvýznamnějším oceněním, na které dosáhla, je zřejmě Oscar z Mekky módního průmyslu. V italské Florencii obdržela cenu v roce 2021. Nominace na titul St. Oscar della Moda uděluje porota sestavená z významných osobností především mezi návrháři z Apeninského poloostrova.

Češky dnes znají její oblečení na míru se značkou Jitka Klett Couture a také „ready to wear“ řadu oděvů JK Klett. Návrhářka se prezentuje originálními kolekcemi, na kterých spolupracuje se zahraničními designéry.

„Ačkoli stojím za oběma, v podstatě jde o dvě samostatné značky se zcela odlišnou produkcí. Pod brandem Jitka Klett Couture najdete jen originální modely šité na míru. Je to výsledek práce v mých salonech v zahraničí. JK Klett linie (oblečení pro běžné nošení) byla vytvořená s tím, že se tam nebudu prezentovat jako návrhářka jen já sama, ale budeme zvát ke spolupráci designéry z celého světa. Aktuálně máme za sebou spolupráci s mladým francouzským návrhářem Dorianem Meyerem, který pro nás vytvořil originální kolekci Black and White,“ říká Klett v nové epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Hering na Info.cz.

Světlo je úžasné médium, dáváme mu život, říká podnikatelka

Největší inspirací jsou klientky

Ačkoli ženy poctivě sledují módní trendy, k vytváření modelů, jež v šatníku vydrží patnáct i dvacet let, navedly Jitku Klett samy zákaznice.

„Klientky totiž často hodí i po patnácti či dvaceti letech na drobné úpravy oděvů, které ode mě mají. Touto cestou bych chtěla pokračovat. Inovace materiálů připouštím, ale podívejme se na to, zda není lepší pro planetu mít jeden kus v šatníku dvacet let,“ doplňuje návrhářka.

Ovlivněna médii jsem svůj pohled na věc hledala v recyklovaných materiálech, protože složení materiálů je moje silná parketa. Probírala jsem to s výrobci a uvědomila si, že to není úplně ta oblast, kde chci udržitelnost prezentovat

Jitka Klett

Klett prozrazuje, kde čerpá inspiraci, i to, jak v módě pracovat s kreativitou. Sama o sobě tvrdí, že má už od dětství cit pro estetiku a krásno společně „se zájmem vytvářet něco nového a netradičního.“ 

„Inspiruje mne život, lidé, prostředí, příroda. Kreativní osoba žije s plnou hlavou nápadů, ale musí se naučit pracovat nejen s fantazií, ale i s potenciálem, jak ten nápad prodat. Jak říkám i těm, co se u mě učí, na konci je vždy prodej. Buď si létáte hlavou v oblacích a nikdy to neprodáte, nebo uděláte něco, co je realizovatelné a půjde to na odbyt,“ vysvětluje podnikatelka.

Cesta od nápadu k výrobě oděvů trvá podle objemu kolekce i rok. „Pochopitelně ale máte termíny, kdy je třeba nějaký fashion week, na kterém chcete hotové produkty představit. Ty se musí stihnout stůj co stůj,“ uzavírá Klett.

Musíte vědět, co chce trh

Pro ženy, které se chtějí vrhnout do vlastního byznysu, má dvě cenné rady. Především musejí mít podrobný a propracovaný byznys plán. Sám o sobě ale nestačí. „Především bych jim doporučila podrobnější analýzu trhu, kde se se svým byznys plánem plánují prosadit,“ usmívá se.

Sama začínala s byznysem v divokých 90. letech, kdy byly podmínky pro podnikání výrazně odlišné. „Pokud bych se tím, co radím ostatním, tehdy řídila, bylo by všechno jiné a jednodušší. Ale dnes jsme přesvědčená o tom, že je velmi důležité i pro krátkodobý byznys plán si analýzu trhu udělat, protože vám to ušetří čas a peníze,“ doplňuje.

Jitka Klett je přesvědčená, že podnikatel musí být především pracovitý a vytrvalý. Klíčová je také umění komunikace s lidmi, ať už s klienty nebo potenciálními obchodními partnery. „A ženy by se mohly naučit nebýt jen inspirací a múzou pro muže, ale i samy pro sebe. Když se dokážete sama motivovat, posouváte se rychleji vpřed,“ dodává.

Důležité je také nevnímat chyby, které člověk na startu podnikání logicky dělá,  jako něco negativního, co vás brzdí, ale jako moment, ze kterého se poučíte a vezmete si z něj to pozitivní.

Jaká „témata“ mohou klientky očekávat v nových módních kolekcích a po čem vlastně klienti touží? Jak probíhá proces od nápadu až po výrobu oděvů a jaká je budoucnost obou výše zmíněných značek? Poslechněte si celou epizodu podcastu na info.cz.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme