Dveře pro Čechy nejsou zavřené, uspět v Kazachstánu je ale obtížné

„Kazachstán bude zajímavou zemí i po opadnutí epidemie, uspějí zde však jen silní hráči,“ říká v rozhovoru pro BusinessInfo.cz vedoucí zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Almaty Petr Jurčík.

Almaty, Kazachstán
Almaty, Kazachstán

V Kazachstánu byl v minulém týdnu ukončen výjimečný stav. Znamená to návrat situace do normálu?
Pravdou je, že výjimečný stav skončil 11. května, nicméně karanténní opatření zůstala v platnosti, byť každý týden dochází k postupným uvolňováním. Od 25. 5. jsou otevřeny restaurace s omezením kapacity hostů a také obchodní domy. Od návštěvníků jsou vyžadovány roušky, při vstupu probíhá dezinfekce rukou a oblečení. Došlo k obnovení vnitrostátní letecké dopravy, železniční a autobusová meziměstská doprava nicméně stále nefunguje. Na hranicích měst a oblastí jsou stále funkční kontrolní stanoviště a pohyb lidí je omezen. Návrat do úplného normálu nenastal a ani tak brzy nenastane, jelikož rozvolnění opatření si řada obyvatel vyložilo jako úplný konec omezení a počty nově nakažených vzrostly, přírůstek se pohybuje okolo 300 až 350 nových nákaz denně.

Kazachstán byl doposud oblíbenou destinací českých exportérů. Jak silně dopadne epidemie na ekonomiku země?
Dopady na ekonomiku budou velké zejména s ohledem na snížení cen ropy a dobývaných nerostů, zisky z nichž tvoří páteř kazašské ekonomiky. Spíše však očekávám dopad na obyvatelstvo, kdy se vlivem propadu měny zdražily potraviny a jiné vstupy, které se převážně všechny dováží. Segmenty exportu českých firem, jako je energetika a těžební průmysl, disponují dolarovými příjmy a investice do nových technologií jsou pro ně nevyhnutelné. Potom je zde také potravinářský průmysl, kde evidujeme dlouhodobý zájem o dodávky českých technologií bez ohledu na probíhající epidemii a ekonomická omezení.

Obrací se na Vás v návaznosti na dočasné zavedení bezplatných asistenčních služeb více firem se zájmem o kazašský trh?
Růst zájmu tady je, ale není to nic dramatického. Spektrum firem, které mají šanci na kazašském trhu uspět, je dost omezené a v drtivé většině se na nás obracejí naši stávající klienti, kteří již jsou na trhu Kazachstánu aktivní, nebo se na vstup do teritoria v minulosti připravovali.

ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Almaty Petr Jurčík

Co byste doporučil firmě, která má zájem vstoupit na kazašský trh a uspět na něm v dnešní složité době?
Neřekl bych, že se podmínky vstupu na kazašský trh nějak zdramatizovaly, Kazachstán byl a vždy bude teritoriem s velkým obchodním potenciálem, a o to více náročnými podmínkami zde uspět. Naše kancelář realizuje semináře o kazašském trhu, v dubnu proběhl on-line seminář, který měl vysokou účast. Snažíme se všem zdůrazňovat, že kazašský trh není vhodný pro začínající firmy bez zkušeností. Konkurence z jiných zemí, která se snaží v této výrazně importní zemi uspět, je velká.Do toho se objevují výrazná specifika místního trhu, naprosto odlišná obchodní mentalita. Šanci uspět mají firmy s referencemi v Rusku či alespoň zemích postsovětského prostoru s kapitálem pro uskutečnění exportních plánů. Výrazně převažuje počet firem, které v Kazachstánu neuspěly a spálily si prsty, než těch úspěšných. Komu se zde ale podařilo uspět, uspěl dost výrazně a nedá na zemi dopustit. Přesto bych zmínil segmenty, kde v nejbližší době nevidím výraznou perspektivu a se kterými se na nás některé firmy obracejí. Jedná se o zboží pro běžného zákazníka, sklo, porcelán, potravinářské výrobky. Kvůli nepříznivému kurzu bude toto zboží pro velkou část obyvatelstva nedostupné a česká firma, pokud se bude chtít s tímto zbožím prosadit, se musí připravit na poskytnutí výrazné slevy, aby toto zboží bylo konkurenceschopné. Je potom otázkou, na kolik to bude pro tuzemskou firmu finančně zajímavé.

Epidemie koronaviru prakticky znemožnila organizaci veletrhů po celém světě. Má vaše kancelář pro firmy připravenou alternativu?
Veletrhů v Kazachstánu se každoročně koná bezpočet, ale většina z nich je předražená a nemá pro firmy reálný přínos. Snažíme se organizovat spíše oborové mise, letos máme v plánu na podzim misi zaměřenou na technologie pro uhelné elektrárny, strojírenské technologie a technologie k povrchovému dobývání nerostů, které organizujeme ve spolupráci se ZÚ Nur-Sultan. Z veletrhů se letos uskuteční, pokud to epidemiologická situace dovolí, pouze veletrh WASMA v srpnu 2020 a veletrh PowerKazakhstan v říjnu 2020. Zejména veletrh WASMA bych doporučil firmám v oblasti dodávek čistíren odpadních vod a ekologie. Jedná o kvalitní veletrh s několikaletou tradicí, který se každoročně koná v Moskvě, letos poprvé zavítá i do Kazachstánu.

Byla nějak omezena doprava zboží do země? Je možné do Kazachstánu cestovat, např. pokud bude mít firma rozjednán důležitý obchod?
Nákladní doprava funguje normálně, řidiči nákladních aut mohou do Kazachstánu cestovat, avšak byla zavedena vízová povinnost pro občany zemí EU, prozatím s platností do 1. 11. 2020. Existují určitá zdržení, jak v Kazachstánu, tak i při tranzitu zboží přes další země, nicméně není to nijak zásadní. Problémem je osobní doprava, kdy od 1. 4. 2020 jsou pozastaveny všechny lety a obnovení je velkou otázkou. Osobně odhaduji částečné obnovení v polovině června 2020, spíše ale až v červenci, a to pouze s vybranými zeměmi a v omezeném rozsahu. Země se velmi bojí dalšího zavlečení nákazy a má zájem na přísné regulaci vstupu osob do země. Bohužel toto postihuje české exportéry, jelikož, jak jsem zmínil výše, existují segmenty, kde se poptávka po českém zboží nezastavila. Pokud má firma rozjednánu zakázku, jsme schopni je na jednání zastoupit. V případě, že partnerská firma sídlí mimo Almaty, vnitrostátní letecká doprava v zemi již byla obnovena, budeme se maximálně snažit vyjít klientovi vstříc.

(red)

Aktuální informace najdete také v článku o situaci kolem koronaviru v Kazachstánu.




• Oblasti podnikání: Obchod
• Teritorium: Kazachstán