Výroční finanční zpráva Izraelské železniční společnosti (Rakevet Israel) za rok 2018 přitáhla pozornost médií nejen šestinásobným nárůstem ztrát, ale také informacemi o nejdůležitějším úkolu společnosti v posledních letech – projektu elektrifikace železnic země. Projekt, který byl schválen v roce 2001 a oživen v roce 2010 tehdejším ministrem dopravy Katzem, měl být dokončen v roce 2021, podle nových údajů jej však bude možné dokončit nejdříve v roce 2030.
V roce 2010 se Katz v rámci programu Netivey Israel pokusil projekt převést z Izraelské železnice (Rakevet Israel) na státní Izraelskou dopravní infrastrukturní společnost Netivei Israel (National Transport Infrastructure Company Ltd.), která je odpovědná za plánování, rozvoj a údržbu izraelské meziměstské silniční sítě a rozvoj železniční sítě v Izraeli. Železniční orgány však této iniciativě odolaly.
V rámci Izraelské železnice bylo vytvořeno oddělení elektrifikace, které obdrželo rozpočet 11,2 miliardy šekelů, z čehož již 25¨% (2,8 miliardy) bylo vynaloženo do konce roku 2018. Během této doby však nebyla dokončena elektrifikace žádné ze 13 větví izraelských železnic. Práce se navíc provádějí pouze na jedné větvi – rychlostní trase Tel Aviv-Jeruzalém. Její elektrifikace měla být dokončena letos, ale zatím je v provozu pouze část z Ben Gurionova mezinárodního letiště do Jeruzaléma.
Pokud jde o práce na zbývajících úsecích, v dohledné době se neočekává jejich zahájení. Z plánovaných nákladů na letošní rok 4,2 miliardy šekelů, utratí společnost podle zprávy pouze 158 milionů šekelů, zejména na dokončení prací na vysokorychlostní trase do Jeruzaléma. Ministerstva financí a dopravy poté zvažovala dvě hlavní možnosti dalších vývoje: odebrání projektu španělskému dodavateli SEMI, odepsání ztrát a začít od nuly nebo pokračovat v práci se společností SEMI podle stávajících plánů, ale převzít od tohoto dodavatele, který předtím nepracoval mimo Španělsko, významné části projektu a rozdělit je mezi další společnosti.
V souvislosti se nastalou situací musel stát vyhlásit výběrové řízení na nákup vagónů a lokomotiv s naftovým pohonem, aby se vyrovnal s nedostatkem vlaků. Vedení Rakevet Israel však popírá jakákoliv výhrady vůči sobě a tvrdí, že hlavním důvodem zpoždění byly spory mezi účastníky tendrů a že práce na projektu elektrifikace je vedena vytrvale a cílevědomě.
Celá tato situace může být příležitostí pro další zahraniční dodavatele, včetně českých. Izraleská kancelář CzechTrade je připravena všem případným zájemcům nabídnout součinnost a své služby.
Zdroj: http://newsru.co.il/finance
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Izrael