![](https://storage.googleapis.com/businessinfo_cz/2019/12/c2255c99-drevo-ohen-spalovani-shutterstock_100551715-640x430.jpg)
Fosilní paliva jsou novodobým nepřítelem civilizace. Tlak na ustoupení od jejich používání roste. Odborníci hledají alternativní cesty k tomu, aby se do atmosféry uvolňovalo při spalování fosilních zdrojů co nejméně skleníkových plynů.
„V našem výzkumu jsem použili termogravimetrickou analýzu (měření hmotnosti během zahřívání – pozn. red.). V moderních laboratorních podmínkách to umožňuje použití vysokorychlostní pece pro termogravimetrickou analýzu, jež umožňuje stanovení reaktivity dřeva při různých teplotách a jeho procentuálního hmotnostního zastoupení. Našim cílem bylo sledování kinetiky spalování biomasy, v tomto případě dřeva, a ropné břidlice,“ vysvětlil vedoucí výzkumné laboratoře pro analýzu paliv a emisí Alar Konist z technologického institutu v estonském Tallinnu.
Z předběžných výsledků celoroční studie vyplývá, že zvýšení podílu biomasy při spalování fosilních paliv se výrazně snižuje produkce oxidu uhličitého. Inženýři analyzovali směsi, které obsahovaly až 40 hmotnostních procent dřeva.
![](https://storage.googleapis.com/businessinfo_cz/2019/12/b2c04fe4-pila-drevo-zpracovani-shutterstock_1229889193-640x435.jpg)
Konist zdůraznil, že použití směsi fosilních paliv a biomasy ve fluidních kotlech CFB (cirgulating fluidized bed) je nejméně škodlivé pro životní prostředí.
Dalším přínosem je to, že popel z takto spálené směsi se dá lépe dále využít, například pro výrobu cementu s menší uhlíkovou stopou. „Výsledky výzkumu ukazují, že koncentrace znečišťujících látek ve spalinách lze nejlépe regulovat při spalovací teplotě 700 až 800 stupňů Celsia. Tvorba popela může být snížena o 50 procent přidáním dřeva do ropné břidlice,“ doplnil.
Technologiemi budoucnosti jsou podle estonských odborníků pokročilé formy spalování, zplyňování, zachytávání uhlíku a jeho další použití. Zejména v Evropě, kde se stupňuje tlak na snižování uhlíkových emisí. Alternativní metody zlepšující spalování fosilních paliv by měla EU rovněž podporovat, je přesvědčen Konist.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák