Exportmag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup je vykupuje z bývalého SSSR a vyváží jako stavebnici

Žhnoucí výbojky zvané digitrony patřily k symbolům příchodu elektronické éry. Už dávno se ale nevyrábějí a v devadesátých letech je lidé vyhazovali do popelnic. Český startup 3Dsimo ovšem teď ve světě uspěl s technickou stavebnicí Noyce Joyce, která digitrony vrací na výsluní.

Mají nezaměnitelný design a půvabné technické řešení. Takzvané digitrony si pamatují starší generace jako předchůdce moderních displejů. Typické žhnoucí číslice bývaly k vidění na nejrůznějších měřácích, hodinách nebo kalkulačkách. V 80. letech se ale postupně přestaly vyrábět. Překonaná technologie šla na odpis.

Drátky, které tvoří jednotlivé číslovky, jsou v digitronech naplněny neonem a září typickým oranžovým výbojem.

Digitrony ale teď vrací ve velkém na scénu český startup 3Dsimo. Loni představil funkční designovou stavebnici Noyce Joyce, která uspěla na trzích od Asie po Ameriku. Bodují především hodiny Nixie využívající právě digitronové znaky. „Digitrony byly předskokanem moderních displejů a dříve byly všude, kde bylo potřeba zobrazovat čísla – v kalkulačkách, počítačích, vesmírných družicích, ponorkách, měřicích přístrojích či pokladnách. Jejich výroba byla poměrně náročná, protože se částečně dělaly ručně a postupem času je nahradily modernější a na výrobu jednodušší způsoby zobrazování,“ vysvětluje zakladatel firmy 3Dsimo David Paškevič.

„Fungují tak, že každý z nich je naplněný plynem, většinou neonem, a každé číslo je tvořeno samostatným drátkem. Díky procházejícímu proudu se plyn okolo daného čísla rozzáří oranžovým výbojem a zobrazí tak danou číslici. Čísla tak působí dojmem, že planou, a po jejich znovuobjevení před pár lety se z čistě funkčního stal i designový prvek, který zvelebí každou domácnost,“ říká podnikatel.

David Paškevič rozjel své podnikání už při studiu na pražském ČVUT, nyní má jeho firma přes tři desítky zaměstnanců.

Z odpadu je rázem výnosný materiál

Právě na atraktivní retro styl vsadila stavebnice, jíž česká firma nabídla kreativním zájemcům, kteří chtějí trénovat své technické dovednosti. Startup ale nejdřív musel vyřešit, kde digitrony vzít, když už se nevyrábějí a mnohé staré kusy už před lety skončily v odpadu. „Digitrony byly dlouho nechtěným zbožím, které nemělo využití. Zajímavostí je, že zhruba 25 let zpátky se daly sehnat i v Česku, a to doslova za pár korun. Většinu zásob lidé raději vyhodili do popelnice, než aby se vůbec snažili je prodat. Dnes se přitom jeden digitron prodává za téměř 200 korun,“ uvádí David Paškevič.

Proč hodlá startup vykoupit dalších 60 tisíc digitronů?

Jakou funkci má mít kreativní dílna MultiLab?

Jak doléhá na začínající firmu nedostatek lidí na pracovním trhu?

Více zdarma v plné verzi článku na sesterském webu EXPORTMAG.CZ.

• Témata: Inovace a startupy

Doporučujeme