Francie jako průkopník vodíkových vlaků

Francouzská firma Alstom obdržela první objednávky ze čtyř francouzských regionů na elektro-vodíkové vlaky k dodávce v roce 2025.

Francouzské regiony Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est a Occitanie (tedy přibližně východní polovina Francie) zadaly, prostřednictvím železniční společnosti SNCF Voyageur, firmě Alstom zakázku v celkové hodnotě 90 mil. EUR na 12 elektro-vodíkových vlaků řady Coradia.

Tyto vlaky, s dojezdem až 600 kilometrů, budou vybaveny technologií duálního režimu (elektrika-vodík) a jejich využití bude tudíž možné přizpůsobit různým podmínkám na tratích francouzské železniční sítě. První testy mají začít v roce 2023 a uvedení do provozu je plánováno na rok 2025.

Vlakové soupravy mají mít čtyři vozy, 218 míst k sezení a celkovou délku 72 metrů. Mají nabídnout stejnou úroveň výkonu a pohodlí jako vlaky s dvojím režimem elektro-nafta, které jsou na regionálních tratích aktuálně v provozu.

Vývoj a výroba nových vlaků bude probíhat ve Francii v 6 z 15 závodů firmy Alstom: Reichshoffen – design a montáž, Ornans – motory, Le Creusot – podvozky, Tarbes – pohon řetězů a vývoj vodíkového pohonu, Villeurbanne – palubní počítače a Saint-Ouen – design.

Francouzská vláda a ministerstvo pro ekologickou transformaci odpovědné za dopravu tento projet podporují a považují ho za velmi důležitý krok k ekologizaci železnic a za významný příspěvek k dosahování uhlíkové neutrality. Vláda je připravena financovat náklady na vývoj těchto prvních vlaků ve výši 47 mil. EUR.

Plánovaný rozvoj výroby vodíkových vlaků ve Francii může představovat příležitost pro české firmy k výrobním subdodávkám či kooperacím v novém a technologicky vyspělém oboru.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Paříži (Francie). Autorka: Adriana Rocher, ekonomická specialistka.

• Teritorium: Evropa | Francie | Zahraničí

Doporučujeme