Home office opět vládne kancelářským oborům, 90 procent lidí je doma

Se zhoršující epidemiologickou situací využívají firmy práci z domova stále častěji. V kancelářských oborech je v Česku aktuálně na home office asi 90 procent lidí, zhruba stejně jako na jaře 2020 a 2021.

Už v průběhu září home office trvale využívalo 72 % zaměstnanců center podnikových, zákaznických a IT služeb, nyní se jejich podíl zvýšil na 90 %.

Bez ohledu na pandemii plánuje pravidelný home office na dva až čtyři dny v týdnu do budoucna nastálo zavést až 71 % center, a to zejména na základě poptávky zaměstnanců. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu asociace ABSL.

I když v létě, po odeznění jarní vlny pandemie, většina firem umožnila postupný návrat do kanceláří, zaměstnanci se do nich příliš nehrnuli. Průměrně byla jejich kapacita zaplněna jen z 15 %. Dle průzkumu ABSL působilo v září v oboru podnikových, zákaznických a IT služeb 72 % zaměstnanců z domova trvale, 19 % po dobu dvou až čtyř dnů v týdnu a pouhých 9 procent využívalo podnikovou kancelář každý den.

Fenomén home office: Kdysi žádaný benefit, dnes běžná rutina

„Kvůli prudkému nárůst covidových případů v ČR zaměstnavatelé z našeho oboru přestali své lidi do kanceláří zvát, a naopak znovu doporučují těm, kterým to podmínky a pracovní náplň dovolí, pracovat z domova. Přes 90 % zaměstnanců našeho oboru tak nyní opět funguje na home office,“ říká ředitel asociace ABSL Jonathan Appleton.

Práce z domova epidemii brzdí

Podle Appletona zaměstnavatelé výrazně přispěli k omezení šíření epidemie jak v roce 2020, tak i letos na jaře. Rekordní přírůstky covidových případů je přiměly práci z domova využít znovu.

„Kancelář máme několik měsíců otevřenou na 30 % kapacity, ale naši zaměstnanci to ani v průběhu klidného léta nevyužili. V průměru jsme měli v práci maximálně 15 procent kolegů. Nyní všem zaměstnancům, kterým to umožňuje pracovní náplň, doporučujeme práci z domova, a to až do června příštího roku“ popisuje Lenka Pospíšilová, HR Business Partner v centru podnikových služeb SAP Services.

Podobné hlasy jsou slyšet i z dalších firem, například z výzkumného a vývojového centra společnosti Pure Storage: „Vzhledem k alarmujícímu nárůstu počtu případů v České republice doporučujeme našim lidem práci z domova. Naši kancelář udržujeme při zachování všech bezpečnostních opatření otevřenou, abychom umožnili přístup těm zaměstnancům, kteří z domova pracovat nemohou, ať už kvůli povaze práce nebo jejich soukromým důvodům,“ připouští šéf centra Jacob Ringler.

MPSV: Home office vyhovuje vedení firem i zaměstnancům

Home office se neukázal jen jako dobrá zbraň při boji s pandemií, ale i jako nástroj pro zvyšování spokojenosti zaměstnanců.

Podle studie Ministerstva práce a sociálních věcí je s fungováním práce z domova spokojeno až 95 % vedoucích pracovníků. Asi 85 % zaměstnanců si přeje mít nějakou možnost pracovat z domova i do budoucna. Téměř šest z deseti pracovníků to považuje za podstatný benefit.

Nejvíc respondentů vidí jako ideální rozsah práce z domova 16 či 20 hodin týdně. Celých 40 procent zaměstnanců se pak domnívá, že jsou v rámci domova dokonce výkonnější.

„Epidemie koronaviru odstartovala zásadní změny v oblasti využívání práce z domova, které mají trvalý přesah do běžného fungování na pracovištích,“ říká Appleton.

Podle aktuálního průzkumu ABSL plánuje 71 % firem z oboru podnikových služeb zavést pravidelný home office dva až čtyři dny v týdnu i mimo pandemii koronaviru. Plný home office by pak do budoucna chtělo nabízet 12 % zaměstnavatelů a 14 % počítá s flexibilitou dle preferencí zaměstnanců.

Redakčně upravená tisková zpráva ABSL

Mohlo by Vás také zajímat

Poslouchat na Soundcloudu




• Teritorium: Česká republika