Právě před šesti lety, v září roku 2010, se rozjela znovuobnovená výroba legendárního Igráčka, plastové postavičky, představující různá povolání. Toho koupila společnost EFKO-karton podnikatele Miroslava Kotíka po krachu podniku IGRA. Pro Miroslava Kotíka to byl tak trochu splněný sen. Právě hračky stály u zrodu jeho podnikatelské kariéry, když je v roce 1991 začal prodávat. V té době byl ale zájem o tuzemské hračky minimální.
Později se přesto na trhu prosadil především díky stolním hrám, u kterých již tehdy z části vsadil na oblíbené tituly předchozích generací, jako Člověče, nezlob se nebo Kloboučku hop! Koupě legendárního Igráčka však rozhodně nebyla investice „na klíč“, u které by stačilo převzít dobře fungující výrobu. Naopak, do znovuoživení postavičky musel investovat desítky milionů.
„Byly to investice do odkoupení původních forem, jejich opravy a obnova, výroba nových forem na auta, prostředí či vytvoření konceptu Muti-GO. V neposlední řadě to byly také náklady na odkoupení a propagaci obchodní značky. Celkové investice již dávno přesáhly dvojku a sedm nul,“ vysvětluje Miroslav Kotík. Igráčci se začali vyrábět v závodě v Novém Veselí na Vysočině a Korouhvi u Poličky, kde má firma lisovnu plastů. V současnosti jich továrny vyrobí zhruba dvě stě tisíc ročně.
Vzpomínky na kvalitu
Proč jsou postavičky a hry, s nimiž si hrály generace rodičů či prarodičů současných dětí, stále tak populární? „Nejsou to jenom hračky, je to retro obecně. Lidé si vyzkoušeli, a mnohdy se nasytili dovážených výrobků, které často nemají požadovanou kvalitu. A vedle toho vzpomínají na dřívější tuzemské výrobky, které byly kvalitní a měly svoji hodnotu,“ vysvětluje Miroslav Kotík.
„Proto jsme také Igráčka i ostatní výrobky nezačali vyrábět v Asii, jak nám to někteří doporučovali. Vyrábíme vše včetně obalů u nás a snažíme se dát výrobkům nejvyšší možnou kvalitu. Na naše autíčka pro Igráčka dáváme jako jediný výrobce dokonce doživotní záruku. Na tolik jsme si jisti kvalitou výrobku,“ zdůrazňuje Miroslav Kotík. Na plastové díly například používají velmi tvrdý a houževnatý materiál ABS, stejný, z jakého se dělají i stavebnice Lego.
Díky tomu, že kvalita byla spojená i s první generací Igráčků, hrají si dnes některé děti nejenom s novými postavičkami, ale také s panáčky vyrobenými před řadou let, které zdědily po svých rodičích.
Právě díky prvotřídní kvalitě mohlo EFKO-karton začít Igráčka vyvážet do zahraničí. I když to nebyla úplná exportní premiéra.
Do ciziny se jménem Pokeeto
„Hračka se vyvážela již v osmdesátých letech minulého století. Na příliš širokou základnu fanoušků jsme tam však při našem vstupu s novým Igráčkem navazovat nemohli. Igráček se za komunismu exportoval omezeně na východ, ale i na západ. Bylo to hlavně z důvodu získání devizových prostředků, neboť celou výrobu byl schopný pojmout tuzemský trh. V novodobé historii začal vývoz dva roky po znovu uvedení na český a slovenský trh,“ vysvětluje Miroslav Kotík.
Základnu zákazníků museli v zahraničí vybudovat v podstatě od nuly. Kromě toho řešili ještě jeden problém. Český název Igráček se ve většině zemí špatně vyslovoval. A tak pro něj výrobce vymyslel jméno Pokeeto. V angličtině sice neznamená nic konkrétního, ale přesto evokuje, že jde o hračku, která se vejde do kapsy.
„Tento brand prosazujeme převážně na veletrzích a kontraktech v B2B segmentu zákazníků. Plošná kampaň na značku v zahraničí by byla nesmírně drahá a nikdy by se nevyplatila. Proto necháváme na naších zahraničních partnerech podporu na jejich lokálním trhu. K tomu máme pro tyto partnery propagační materiály a možnost převzetí videoklipu pro lokalizaci,“ popisuje Miroslav Kotík exportní strategii.
Prozatím export Igráčka dosahuje do třiceti procent celkové produkce, ale s postupným zaváděním konceptu Multi-GO, kde postavičku doplňuje auto či traktor, jde tento podíl nahoru. Z exportních zemí patří mezi nejvýznamnější Španělsko, Itálie, Rusko, ale například i J. Korea a USA.
Celkově představuje Igráček necelou čtvrtinu obratu firmy. „Pro někoho je to překvapivé, ale nás hodně živí výroba her, puzzlí a zakázková výroba,“ upozorňuje Miroslav Kotík. V současné době firma nabízí 72 variant postavičky.
Ve jménu krále
A každý rok ji rozšiřuje o další inovace. „Většinou je to do deseti položek. V letošním roce jsme ale Igráčkovi k jeho narozeninám, naděli kompletní redesign celé kolekce výrobků. Letos je to totiž čtyřicet let od jeho uvedení na tuzemský trh. Bylo to dost náročné, ale práce se určitě vyplatila. Nová koncepce včetně obalů je modernější, obchodníkům se hodně líbí,“ podotýká Miroslav Kotík.
Jednou z letošních novinek je například Igráček v podobě českého krále a římského císaře Karla IV. Igráček Otec vlasti se objevil v prodeji na vybraných českých památkách.
Stejná příležitost na oživení takto populárního retro výrobku se už se podle Miroslava Kotíka nebude na českém trhu opakovat. „O ničem podobném v oblasti hraček nevím, jinak bych tuto možnost určitě využil,“ uzavírá podnikatel s úsměvem.
Dalibor Dostál