Inovace, tvůrčí destrukce a jejich česká stopa

Inovace v podnikání jsou téma důležité nejen pro korporace, ale i pro drobné české živnostníky a malé firmy. Není ostatně bez zajímavosti, že termíny „inovace“ a „tvůrčí destrukce“ mají silnou historickou vazbu přímo na malé české prostředí.

Jmenoval se Josef Alois Schumpeter, narodil se v Třešti na konci 19. století a byl to on, kdo pro světovou ekonomiku a podnikatelské prostředí zpopularizoval pojem „tvůrčí destrukce“ – tedy inovace.

Josef Alois Schumpeter

Schumpeter studoval práva a ekonomii. Krátce působil jako ministr financí Rakouska. Zásadním se však pro jeho odkaz stalo profesorské působení na Harvardově univerzitě. Zde si získal obrovské renomé a stal se jedním z nejvlivnějších ekonomů 20. století. Mimo jiné i důsledkem myšlenky tvůrčí destrukce, kterou popularizoval jako teorii ekonomického vývoje a hospodářského cyklu.

V kostce řečeno: Máte ve firmě zařízení nebo proces, který spolehlivě funguje a když se nic zvláštního nestane, poběží ještě padesát let. Jenomže už nebude tak efektivní jako kdysi. Důsledkem toho vás předběhne konkurence a nové trendy. Pokud chcete zůstat úspěšní, musíte přistoupit k destrukci tohoto zařízení nebo procesu a inovovat ho. Buď v dílčí míře nebo kompletně. Je to cesta k rozvoji a dalšímu růstu. Proto ten zdánlivý protiklad kreativní likvidace. 

Inovace nejsou jen pro velké podniky a firmy

Inovace představují tvůrčí odhodlání hledat prostor pro změny a pro další rozvoj. Udržují dynamiku podnikání, při které jsou zákonitě odsouván na stranu procesy a zařízení, které splnily svůj účel a přežily se.

Podstatou inovací (pozitivní destrukce) je hledání prostoru pro vylepšení stávajících procesů výroby nebo služeb, případně pro nalezení úplně nových postupů. A to se rozhodně netýká jen velkých podniků, byť takový mylný dojem občas vzniká.

I drobný živnostník, malý a střední podnikatel se snadno může zacyklit v tradičním uvažování a v zaběhnutých postupech, které sice fungují, už ale nejsou tak účinné, jako před lety. V jednom z našich videí jsme proto představili jednoduchý inovační systém, který mohou efektivně používat i drobní podnikatelé. 

Je známý pod anglickou zkratkou PAM neboli Processes, Accountability and Motivation čili česky Procesy, Zodpovědnost a Motivace. Klíčové prvky, které při aplikaci metody PAM potřebuje, jsou:

  1. Procesy, aby vaše podnikání fungovalo. 
  2. Zodpovědnost uvnitř týmu i vůči třetí straně. 
  3. Motivace, bez které by vaše podnikání začalo drhnout.

Některé podrobnosti jsme také popsali v článku Inovace pro malé a střední podnikatele. Na modelových situacích jsme se snažili ukázat, jak užitečné je průběžně hledat možnosti zlepšení ve firemních procesech. Ať už jde o předmět a charakter zakázky, způsob realizace i finální výstup, vždycky je co zlepšovat. Je všechno dobře zdokumentováno? Nedělá se v rámci řetězu jednotlivých kompetencí něco zbytečně? Existuje prostor pro implementaci nových technologií nebo neotřelých pracovních procesů? 

Vedle toho klade systém PAM silný důraz na osobní odpovědnost každého pracovníka. S tím je samozřejmě spojena i důležitost dostatečné motivace. Praxe dokonce ukazuje, že i kdyby všechny procesy byly ve firmách inovovány a optimalizovány na maximum, pokud by realizace úkolů vázla na nedostatečné osobní odpovědnosti a nízké motivaci, sebedokonalejší inovace procesů by tím přicházela vniveč.

Jisté také je, že ať už tržní hospodářství chápete jako vývojový proces neustálé obnovy, nebo jen přirozený proces novinek a změn, podceňovat průběžné inovace se nevyplácí. Párkrát do roka se zastavit a hledat možnosti pro zlepšení a zjednodušení rozhodně stojí za to. Začali jste už třeba využívat softwarové aplikace, které vám mohou zefektivnit běžnou kancelářskou práci?

Zdeněk Bauer

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Management | Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme