Jak upravit pracoviště a jeho fungování časech pandemie?

Riziko přenosu infekce vtisklo již nesmazatelné stopy podobě pracovišť. Jak se firmy a zaměstnavatelé vyrovnávají s novou situací a jak upravují pracoviště, aby zabránili zdravotním rizikům a ekonomickým ztrátám?

„Využívání home office není možné vždy, všude a donekonečna. Pracovní prostor již nikdy nebude tak bezstarostný, jak tomu bylo před pandemií, ale nutně musí v nové podobě fungovat dál,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. Jaké změny tedy aktuálně pomáhají, aby zaměstnanci mohli relativně bezpečně v kancelářích pracovat?

Zmenšování pracovních prostor, dělící skla a paravany

Trend zmenšování pracovních prostor byl patrný již před pandemií a vytvářel místa pro intenzivní kreativní jednání v menších týmech. Potřeba sociálního distancování tento směr ještě posílila a zaměstnavatelé přebudovávají velké open space prostory pomocí přepážek a paravanů na více oddělených prostor a hubů, kde mohou jednotlivci i týmy při zachování hygienických nároků v klidu pracovat.

„Větší nároky na bezpečné pracoviště posílily vznik izolovaných pracovních prostor. V kancelářích pak vznikají speciální místa pro izolované telefonní hovory, jednání one to one i takzvané huddle rooms, komorní místnosti ideální pro spolupráci menšího týmu. Ty jsou navíc dobře izolované a technicky plnohodnotně vybavené pro efektivní připojení na videokonferenci s dalšími členy týmu, zákazníky či spolupracujícími subjekty,“ říká Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

Střídání týmů

S tím souvisí i nově propracované předpisy, kdo s kým se může a nesmí potkat. Ať už se jedná o týmy, které se na pracovišti zcela míjejí nebo v jednu chvíli spolu na pracovišti jsou, ale nepotkávají se. Například společnost SSI Group rozdělila pracovníky do tří týmů – A, B a C, které se nepotkávají, a to ani v kancelářích, ani mimo ně. Tým A dochází do kanceláří vždy jeden týden, tým B týden další a tým C se nevyskytuje v kancelářích vůbec.

One way traffic system aneb jednosměrný provoz

Dalším krokem a opatřením, které pomáhá omezení nežádoucích kontaktů na chodbách a v prostorách kanceláří, je úprava pohybu zaměstnanců na jednosměrný. Toto opatření omezí potkávání zaměstnanců, které není spojené s nutnými osobními schůzkami a pomůže přirozeně dodržovat bezpečnou vzdálenost na pracovišti.

Kanceláře a další firemní prostory jsou vybaveny přirozenými bariérami a přehledným značením s doporučeným směrem pohybu a na klíčových místech jsou umístěna dezinfekční stanoviště.

Hygiena a pečlivé řešení čistoty

Pandemie dostala otázku hygieny do centra pozornosti. Mnoho firem řešilo úklid a hygienu dlouhodobě na vysoké úrovni, ale stále se najdou ty, které situaci podceňovaly a podceňují. „Situace některým firmám ukázala, že otázku čistoty neřešily dostatečně a systematicky. Dnes již není pochyb, že se jedná o nutnou součást firemní kultury,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher, a dodává:

„Stále více se do povědomí také dostává, že desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Funkčním řešením je například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů. A zároveň se jedná nejen o účinnou, ale i ekologickou alternativu chemického čištění.“

Chytré hodinky varují před příliš blízkým kontaktem

K bezpečnějšímu pracovnímu prostředí pomohou zaměstnavatelům i chytré technologie. Speciální aplikace chytrých hodinek je schopna upozornit zaměstnance na překročení bezpečné vzdálenosti od kolegy. Navíc je u chytrých hodinek ještě podle posledních studií potenciál, aby byly schopny, vedle monitorování dalších zdravotních funkcí, rozpoznávat pomocí analýzy srdeční frekvence i nákazu koronavirem, a to ještě v počátečním stádiu dokonce před vypuknutím příznaků.

A nejedná se jen o chytré hodinky v péči o zdraví zaměstnanců. „Z technologického hlediska covid-19 zásadně zkracuje více než desetileté úsilí digitální transformace, a to do období pouhých několika měsíců,“ říká Václav Urban, senior manažer Accenture ČR.

Dodržování aktuálních opatření

Pro vytvoření zdravého a bezpečného pracovního prostředí je samozřejmě třeba dodržovat další hygienická a preventivní opatření, ohleduplnost směrem ke kolegům, ale také aktuální vládní nařízení.

V mimořádném opatření, které vydalo Ministerstvo zdravotnictví a Vláda ČR, je od 1. 3. nařízena zvýšená ochrana dýchacích cest také na pracovištích. Je povinná filtrační účinnost minimálně 94 %. To splňují nejen respirátory FFP2, ale i nanoroušky, které mají účinnost 98 %.

„Nanorouška může být vhodným řešením pro mnoho zaměstnanců a pracovníků, kteří by mohli mít problém na daném pracovišti vydržet v pracovním výkonu s nasazeným respirátorem, protože je ztížené dýchání po několik hodin může fyzicky vyčerpávat,“ říká Tomáš Mertlík, generální ředitel Batist Medical.

Redakčně upravená tisková zpráva

Další informace hledejte na www.businessinfo.cz/koronavirus




• Témata: Koronavirus
• Oblasti podnikání: Bezpečnost
• Teritorium: Česká republika