Dvaatřicetiletý Karel Grigar vyrůstal v rodině chemických inženýrů. Geny rodičů rozhodně nezapře, už v mládí měl blízko k ohňostrojům a pyrotechnickým efektům.
„Na rozdíl od ostatních jsem se nemohl dívat na akční filmy, táta mi je zakazoval. Když jsem je později sledoval, nedokázal jsem se od nich odtrhnout. Věděl jsem, že všechny ty ohně a výbuchy chci jednou dělat. Odmalička jsem si byl vědom, že teorie musí předcházet praxi, jinak hrozí zranění,“ říká o své profesi Karel Grigar.
Po absolvování Střední průmyslové školy chemické pošilhával po studiu na univerzitě, osud ale rozhodl jinak. Se spolužáky Martinem Peterem a Lukášem Zmijem založili firmu MAKALU Fireworks. Název shodný se jménem páté nejvyšší hory světa je složen z prvních dvou slabik jejich křestních jmen.
Hrátky s ohněm
Firma se zabývala realizací ohňostrojů – nejprve menších, pro podniky nebo soukromé oslavy.
Časem se jim splnil sen. Po nasbírání zkušeností se zúčastnili 10. ročníku Mezinárodní soutěže ohňostrojů v Sokolově 2014, kde získali cenu odborné poroty a diváků. Ta jim otevřela dveře do světa. Jejich návrhy na novoroční ohňostroj pro Prahu zvítězily pět let po sobě.
Jak ušetřit za energie? S unikátními izolačními nátěry uspěli Češi i za hranicemi
„Byla to sice prestižní zakázka, ale také nikdy nekončící práce. Ihned po skončení jedné show jsme začali plánovat další. Musel se vymyslet scénář, sladit s hudebním doprovodem, obvykle podle konkrétního zadání,“ přibližuje Karel Grigar.
Zákaz novoročních ohňostrojů jako dar
V Praze potřebovali vybrat vhodné místo, kde není zástavba, ale které je v centru nebo v jeho blízkosti. K tomu jim ideálně posloužil metronom na Letné.
Pražská novoroční show byla monstrózní, každoročně se při ní spotřebovaly až dvě tuny pyrotechnického materiálu.
I přes velkou oblibu novoročního ohňostroje byla nakonec díky změně vedení na pražském magistrátu show v roce 2019 zrušena. Následující „temné období“ pandemie covid-19 navíc velkým shromážděním nepřálo a v současnosti to vypadá, že se novoroční ohňostroj do metropole už nevrátí. Zmíněný zákaz byl ale paradoxně pro byznys Karla Grigara darem z nebes.
Jáklův velkofilm jako výhra
Firma se začala orientovat na speciální filmové efekty. Po několika menších projektech a natáčeních dostali šanci podílet se na velkofilmu Jan Žižka pod taktovkou Petra Jákla či fantasy pohádce Princezna zakletá v čase.
„Dostat se mezi největší hollywoodské hvězdy pro nás bylo poctou a navíc to pro nás byla obří zkušenost. Kromě zajištění zvláštních efektů při natáčení bylo nutné vyrobit například i bezpečné pěnové kopie kamenů, aby byly bezpečné pro herce či speciální držák šípu, který se připevnil na živého koně a nesměl spadnout,“ popisuje Karel Grigar.
Ne všichni jeho kolegové se chtěli pustit na tenký led nového byznysu. Karel Grigar a Lukáš Zmij nicméně založili novou společnost MAX effects s.r.o., která se začala zaměřovat výhradně na realizace speciálních efektů.
Firma od svého vzniku realizovala speciální efekty pro řadu projektů – například pohádku o Liečivej vodě či válečné drama Terezín. Hudební klipy pro švédskou skupinu Sabaton jsou plné válečných výbuchů, kouře a ohňů.
Za zmínku stojí i jejich spolupráce s dalšími firmami v oboru pracujících na velkých projektech jako Wheel of Time, The Crow či Balerina.
Pro světové producenty je spolupráce s českými kaskadéry, maskérkami, kostýmními výtvarníky, architekty, střihači a dalšími zástupci filmovými profesemi výhodná. Češi dlouhodobě patří ke světové špičce a rádi po nich sáhnou, zmiňuje Karel Grigar.
Na počítači i v dílně
Slavného režiséra Stevena Spielberga inspiroval v 90. letech k natočení kasovního trháku Jurský park Karel Zeman a jeho animovaný film Cesta do pravěku, v éře bez počítačů plný fantastických triků. Dnes už se bez nich ale tvůrci efektů neobejdou.
„I my s nimi pochopitelně pracujeme, umožňují nám efektivně navrhovat stroje, podklady pro 3D tisk či třeba ocelové výpalky pomocí laseru. Mezi nejnovější vymoženosti patří hydraulický stabilizátor CNC gimbal, který umožňuje pohybovat s těžkými předměty jako jsou motorky či auta před zeleným pozadím a simulovat tak jejich pohyb v reálném prostředí,“ přibližuje Grigar.
MAX effects spolupracují také se společností BLACKBOT s.r.o. která se zabývá realizací záběrů motion control (řízení pohybu) s pomocí robotických ramen.
V době, kdy začaly počítačové triky nahrazovat ty praktické před kamerou, mnoho lidí z branže se obávalo, že tradiční obor speciálních efektů zanikne nadobro. Podle Karla Grigara ale existuje mnoho dobrých důvodů, proč se tak dosud nestalo.
„Pro herce je mnohem lepší, když se alespoň část efektů odehrává kolem nich, mohou na ně přímo reagovat a nemusejí si vše pouze představovat, jako například při natáčení ve studiu,“ zmiňuje Grigar.
V mnoha případech je i pro počítače stále velmi náročné věrně napodobit realitu. Ne vždy se proto tvůrci rozhodnou vydat se výhradně touto cestou.
Nenahraditelné kouřostroje a umělý sníh
„Doufám, že budeme moci i nadále zažívat ten nepopsatelně skvělý pocit, když člověk stojí na placu, okolo běhají kolegové s kouřostroji, slyšíte výbuchy, padá umělý sníh a člověk ví, že je to celé bezpečné a jen naoko,“ zakončuje Karel Grigar.
Jeho firma si za několik let vybudovala značné renomé, většinu zakázek tak dostává přímo od producentů, případně od někoho, komu je Grigarova firma produkcí doporučena.
Podle potřeby si najímají externí techniky a další spolupracovníky do konkrétních projektů.
Většinu zisku, tedy 60 až 80 procent z ročního obratu – například loni to bylo pět milionů – zatím investují zpět do podniku, a to především na nákup potřebné techniky.