Komentář: Co mohou přinést nové předpisy pro osvětlení budov?

Větší města mohou připravit vlastní stavební předpisy, které se budou lišit od chystané celostátní vyhlášky o požadavcích na výstavbu, kterou připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. V komentáři se odborník z oboru stavebnictví zamýšlí nad případnými přínosy brněnského návrhu – a to konkrétně v bodech týkajících se zastínění a denního osvětlení staveb.

Jedním z prvků, který nové předpisy navazující na chystanou vyhlášku o požadavcích na výstavbu upraví, jsou parametry vnitřního osvětlení prostor či zastínění sousedních budov. Tři největší česká města mohou na základě zmocnění v novém stavebním zákoně vydat v přenesené působnosti svoje vlastní předpisy, které se mohou lišit od vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj.

Brno již zveřejnilo návrh nových stavebních předpisů, které by se měly promítnout do dalšího růstu města i architektury.

Zatímco Praha a Ostrava ještě návrh nezveřejnily, Brno již koncept svých nových stavebních předpisů publikovalo k náhledu na internetu.

Podívejte se na koncept nových brněnských stavebních předpisů

Konkrétně problematice osvětlení, proslunění a stínění se v konceptu věnuje paragraf 37. V jeho prvním odstavci jsou ve čtyřech bodech jmenovány některé případy, kdy se nepoužijí technické požadavky na denní osvětlení.

Odbornému komentáři tyto body podrobil Viktor Zwiener z královéhradecké společnosti DEKPROJEKT, který je specialistou na obor oslunění a osvětlení staveb. Viktor Zwiener uvádí, že by v důsledku nové legislativy mohlo hrozit například snížení hodnoty některých nemovitostí, protože je zastíní nový sousední mnohopatrový dům. Níže jsou návrhy příslušných brněnských stavebních předpisů uvedeny v rámečku, ke každému bodu je pak připojen komentář odborníka.

Velikost oken může utrpět kvůli tlaku na cenu

a) požadavky na denní osvětlení obytných místností, případně prostor, a pobytových místností, případně prostor, ve stavbách ubytovacího zařízení se nepoužijí na stavby v zástavbě s polouzavřenou stavební čarou stanovenou v územně plánovací dokumentaci nebo územní studii a v zástavbě s uzavřenou stavební čarou; v takovém případě musí být součet ploch okenních otvorů, kterými se osvětlují obytné a pobytové místnosti, nejméně 1/10 podlahové plochy místnosti (plocha okenních otvorů se stanovuje ze skladebných rozměrů oken),

Požadavky na denní osvětlení nemusí být stavitelem splněny, pokud staví objekt v zástavbě s uzavřenou nebo polouzavřenou stavební čárou podle územně plánovací dokumentace nebo územní studie. Takových studií je zatím poskrovnu, ale lze předpokládat, že po vydání předpisu vyvstane tlak na to, aby vznikaly. Ano, územní studie může říct, že v lokalitě může vyrůst blok o výšce 10 pater. Nic už ale nenutí architekta přemýšlet o tom, jaké tam budou obytné místnosti. Z hlediska denního světla bude stačit splnit požadavek na plochu okna ve vztahu k ploše místnosti. Klidně může nad okna v přízemí umístit balkon o hloubce dvou metrů. Logicky si u nižší blokové zástavby můžu dovolit více lodžií a balkonů, ale s přibývajícími patry by měly být tyto prvky omezovány a současně s tím je třeba pracovat také s velikostí oken, světlou výškou místností či hloubkou místností. Současně lze očekávat, že při tlaku na cenu objektu se budou navrhovat okna o ploše blížící se uvedené jedné desetiny plochy místnosti. Paradoxně tak budou moci být v „blokové“ zástavbě menší okna než v rozvolněné zástavbě. To nedává smysl.

Plocha oken a množství přírodního světla proudícího do domů a kanceláří má vliv na zdraví uživatelů budovy.

Jak ovlivní nové předpisy osvětlení kanceláří či výroben?

b) požadavky na denní osvětlení pro pobytové místnosti, případně prostory, neuvedené v písm. a) se nepoužijí na stavby ve stavebních prolukách, jedná-li se o stavbu, jejíž parametry odpovídají úplné souvislé zástavbě stejné výškové úrovně a stejného půdorysného rozsahu; tím nejsou dotčeny požadavky jiného právního předpisu,

Pobytová místnost je místnost, kde lze realizovat takzvanou trvalou práci – to odpovídá za denního světla více než čtyřem hodinám práce a častěji než jednou týdně. Pod to spadají všechny kanceláře, školy, výrobny či obchody. Požadavky na trvalou práci jsou uvedeny v nařízení vlády 361/2007 Sb. Od začátku letošního roku platí novelizace tohoto nařízení (nařízení vlády 330/2023 Sb.). V tomto předpise je uvedeno, že trvalou práci lze realizovat pouze tam, kde je vyhovující denní osvětlení, a jsou tam určité výjimky. Odstavec b) se snaží požadavky nařízení vlády 361/2007 Sb. zcela přebít. A je to ještě horší než u těch obytných místností podle odstavce a), protože ani nepožaduje žádná okna. Prakticky tak bude možné v blokové zástavbě podle územního nebo regulačního plánu umístit pracoviště kamkoli v objektu, tedy i do místnosti bez oken.

Vlastníci domů si budou muset ohlídat, s čím počítá územní studie do jejích sousedství

c) požadavky na denní osvětlení v obytných prostorech a pobytových místnostech, případně prostor, ve stavbách ubytovacího zařízení, které jsou navrhovanou stavbou ovlivněny, se nepoužijí v případě povolování staveb v zástavbě s polouzavřenou stavební čarou stanovenou v územně plánovací dokumentaci nebo územní studii a v zástavbě s uzavřenou stavební čarou,

d) požadavky na denní osvětlení (úroveň denního osvětlení a minimální hodnota činitele denní osvětlenosti roviny vnějšího líce obvodového pláště budovy) v pobytových místnostech ve stavbách pro výchovu a vzdělávání, stavbách pro sociální služby podle zákona o sociálních službách, stavbách pro účely vězeňské služby, které jsou navrhovanou stavbou ovlivněny, se nepoužijí v případě povolování staveb ve stavebních prolukách, jedná-li se o stavbu, jejíž parametry odpovídají úplné souvislé zástavbě stejné výškové úrovně a stejného půdorysného rozsahu.

Oba body se týkají zastínění. Obdobná ustanovení jsou v aktuálně platných předpisech, ale jsou navázaná na požadavky týkající se denního osvětlení. Tím, že odstavce c) a d) požadují splnění pouze geometrických parametrů, opět nenutí architekta přemýšlet o tom, jak být k okolí šetrný. Světlá fasáda je dána na úroveň tmavé, která má ale na okolní zástavbu (interiéry) negativnější vliv.

Kdy má začít platit nová celorepubliková vyhláška o požadavcích na výstavbu?

Uvedené formulace v odstavcích c) a d) způsobí, že si vlastníci nemovitostí (hlavně bytů) budou muset stále hlídat, zda v jejich blízkosti nevzniká územní studie. Otázkou také je, jak budou moci tuto studii ovlivnit v případě, že například vedle jejich rodinného domu bude umožněno vystavět blok třeba o výšce 10 pater.

Autor komentáře: Viktor Zwiener, společnost DEKPROJEKT

• Témata: Legislativa
• Oblasti podnikání: Stavebnictví a stavební materiály

Doporučujeme