Leteckým průmyslem otřásla pandemie, dodávky zboží se prodlužují ze dnů na týdny

Pandemie zcela proměnila leteckou přepravu zboží. Omezení pasažérských letů významně snížilo kapacitu přepravních společností. V důsledku toho dochází ke zdražování a prodlužování termínů pro leteckou dopravu.

Problémy s přepravou řeší zejména dovozci zboží se specifickými podmínkami, jakým jsou například akumulátory.

Aktuální pandemická situace se promítá do mnoha aspektů ekonomiky. Rok po propuknutí globálního šíření onemocnění covid-19 a drastickém omezení přepravy osob tuzemští prodejci stále registrují nedostatečnou kapacitu letecké dopravy zboží. Pasažérské lety totiž vykrývaly velkou část letecké nákladní přepravy.

„Pandemie zatřásla leteckým průmyslem naprosto zásadně. Pasažérské lety se téměř neoperují, tudíž se velkým způsobem snížily nejen kapacity na přepravu leteckého carga, ale i alternativy pro routing, tedy směřování zásilek do cílových destinací,“ vysvětluje Zdeněk Hamouz, manažer leteckého importu společnosti DSV. „To má samozřejmě negativní vliv i na tranzitní čas, který se prodlužuje, a zvyšující se cenu. Dopravci tak oproti minulosti operují zejména s nákladními letadly, takzvanými freightery,“ doplňuje Hamouz.

Češi vyvinuli nový typ motoru pro cvičné akrobatické letouny

Problém se netýká jen přesoceánské dopravy, protože situaci komplikuje i dočasné rušení některých vnitrokontinentálních letů. Ty totiž byly v minulosti využívány jako alternativa ke kamionové přepravě. Omezení leteckých linek tak snižuje kapacity a možnosti alternativních řešení. To vede ke zvýšenému objemu zboží na hlavních světových letištích, kde jsou přetížené terminály, což opět negativně ovlivňuje rychlost odbavení a následné dopravy zboží.

Problémy s leteckou dopravou v pandemii potvrzují i tuzemští prodejci. „Běžně trvá doručení zásilky leteckou dopravou čtyři až šest dní. Nyní jsme na poslední leteckou zásilku čekali pět týdnů,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového ochodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do různých typů mobilních zařízení.

Specifické podmínky pro nebezpečné zboží

Situace je ještě komplikovanější v případě zboží, které nemůže být přepravováno jako běžné zásilky, což jsou například akumulátory. Ty totiž Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) v roce 2013 zařadila do kategorie nebezpečného zboží. Baterie je tak možné přepravovat pouze v limitovaném množství a za specifických podmínek, což zvyšuje náklady na přepravu. Je například definován počet akumulátorů v jednom balení a zásilky musejí být speciálně označeny.

„Přepravu letadlem jsme využívali s ohledem na rychlost dodávek. Letecká doprava akumulátorů je však kvůli legislativním podmínkám několikanásobně dražší než lodní. Vzhledem k tomu, že se termíny dodání výrazně prodlužují, rozhodli jsme se po dobu dalšího trvání pandemie od letecké dopravy upustit a zaměříme se pouze na lodní přepravu,“ vysvětluje novou strategii Radim Tlapák z obchodu BatteryShop.cz a doplňuje, že námořní doprava vyžaduje kvůli delším lhůtám přepravy lepší plánování dodávek zboží.

MGM Compro: Podpora elektromobility v Británii zatím míří hlavně na místní výrobce

„I přesto, že letecká doprava čelí problémům, stále zůstává nejrychlejším způsobem dopravy zboží. Námořní doprava je vzhledem k dlouhému tranzitnímu času přepravy variantou pouze pro některé klienty. Jako alternativní řešení pak nabízíme přepravu po železnici, u níž poměr cena versus výkon stojí přesně mezi leteckou a námořní dopravou,“ upozorňuje Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV. Tranzitní čas do Evropy například z východní Asie, kde se nachází většina námořního průmyslu, činí běžně jeden měsíc.

Redakčně upravená tisková zpráva




• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Letecký průmysl
• Teritorium: Česká republika