Metrostav získává v Norsku a na Islandu stále významnější zakázky

Stavební společnost Metrostav působí na severských trzích již téměř dvě desetiletí. Za tu dobu si (nejen) v Norsku a na Islandu vydobyla velmi dobré renomé, daří se jí získávat stále významnější zakázky.

Firma Metrostav je úspěšným příkladem českého podnikatelského subjektu, jenž se dokázal etablovat na velmi náročném a sofistikovaném severském stavebním trhu. Letos Metrostav Norge zahájil svou historicky největší zakázku, a to stavbu mostního komplexu poblíž Tromsø.

Ilustrační fotografie

Stavby Metrostavu (zejména tunely a mosty) mají pro místní komunity často zcela zásadní význam, neboť pomáhají překonávat náročné terénní podmínky a odstraňovat rizika spojená s užíváním starších komunikací, jež byly dříve vystaveny povětrnostním vlivům (například lavinám či sesuvům půdy).

ExportMag.cz: Ve světě vzniká síť ekologických učeben Archimedes s českými technologiemi

Historie působení stavební společnosti Metrostav na severských trzích se začala psát roku 2006, kdy po úspěchu ve výběrovém řízení na Islandu realizovala svůj první projekt – ražbu dvou silničních tunelů o celkové délce 11 kilometrů na severu země. Úspěchy na Islandu otevřely Metrostavu dveře o pár let později také v Norsku, tedy na trhu, kde je konkurence sice větší než na Islandu, ale který také nabízí více příležitostí. V provozu je zde přes tisíc silničních tunelů s celkovou délkou zhruba 1500 km (celkově tunelových staveb včetně železničních či vodních tunelů je v Norsku 8000 km).

První norskou zakázku se Metrostavu v silné konkurenci domácích i mezinárodních stavebních firem podařilo získat v roce 2014. Jednalo se o 1,5 km dlouhý tunel poblíž největšího ledovce pevninské Evropy Jostedalsbreen. Ten nahradil silnici, jež do té doby držela každoroční rekord v počtu sněhových lavin a pádů kamení, které ji zasypávaly.

Trumfem bylo know-how z Česka

Následovaly další zakázky na tunelové stavby (mimo jiné obchvat města Kongsberg na důležité silnici E134), kde Metrostav mohl využít své know-how v podobě tunelovací metody NRTM, kterou Norové do té doby neznali a jež našla využití například při stavbách pražských tunelů Mrázovka nebo Blanka. V rámci této metody se razí strojově a vyražená část tunelu se zabezpečuje nejprve provizorním ostěním a následně sekundární výztuží s železobetonovou skořepinou.

Ilustrační fotografie

Rok 2020 znamenal milník pro další aktivity na severských trzích. Metrostav tehdy založil v Norsku svou dceřinou společnost Metrostav Norge, která v Norsku a na Islandu (ale i ve Švédsku a na Faerských ostrovech) realizuje významné infrastrukturní projekty a opakovaně se jí daří získávat zakázky významného rozsahu. V regionu dosud dokončila 15 projektů, čítajících mimo jiné ražbu 48 km tunelů. Jen na Islandu postavil Metrostav od roku 2006 zhruba třetinu veškerých tunelů, což jednoznačně svědčí o tom, že jeho pozice na tamním trhu je velmi významná.

Mostní projekt Lososí cesty

V roce 2022 pak společnost získala ocenění TOP 3 nejlepších staveb za mostní projekt tzv. Lososí cesty poblíž Trondheimu. Ta se do nejužšího výběru probojovala v konkurenci 600 posuzovaných staveb. Soustava dvou nových tunelů a nového mostu přes fjord obohatila silnici, která tvoří jedinou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, který je velmi populární i mezi českými rybáři.

Zatímco v roce 2022 zaznamenala společnost obrat 450 milionů norských korun (960 mil. CZK), v roce 2023 dosáhl již 613 milionů NOK a pro rok 2024 odhaduje vedení společnosti meziroční zdvojnásobení obratu.

Od tunelů k mostnímu komplexu

V roce 2023 probíhala v Norsku realizace čtyř projektů Metrostavu Norge. Šlo o ražbu tunelů na dálnici E18, rekonstrukce a rozšíření stávajících městských tunelů v Tromsø, stavbu soustavy mostů na silnici E39 u Molde a most Nye Nerlandsøybrua. Letos pak Metrostav Norge zahájil svou historicky největší zakázku, a to stavbu mostního komplexu poblíž Tromsø (celkem osm mostů, nejdelší z nich 870 metrů dlouhý) v celkové hodnotě 2,1 miliardy NOK (4,5 mld. CZK), který by měl být hotov v roce 2027.

Ilustrační fotografie

Veškeré stavby jsou zde navíc realizovány ve velmi náročných klimatických a terénních podmínkách, v nichž mohou čeští stavaři využívat své cenné zkušenosti a know-how získané realizací předchozích projektů. „Po deseti letech na trhu se nám daří firmu dále rozvíjet a stabilizovat. Za poslední roky jsme výrazně vyrostli, dnes je nás přes 300 zaměstnanců (převážně Čechů a Slováků) a dosahujeme ročního obratu 1,2 miliardy norských korun. Za náš největší úspěch považuji skutečnost, že norský trh nás vnímá jako norské partnery, což není pro zahraniční firmy úplně obvyklé,“ dodává výrobní ředitel Jiří Horčička.

První zakázka pro soukromého investora

Rok 2024 byl pro společnost důležitý i z hlediska získání dosud první zakázky pro soukromého investora, švédskou firmu Boliden. Ta v norské Oddě vyrábí zinek, a pro ukládání odpadů, které při produkci zinku vznikají, se razí množství podzemních hal. Haly s pořadovým číslem 23 a 24, jejichž ražbu má na starosti Metrostav Norge, jsou svými rozměry jedny z největších, se kterými se čeští a slovenští raziči setkali. Výška hal dosahuje úctyhodných 75 metrů, délka pak 250 metrů a šířka kolem 30 metrů.

Vedle nových staveb se Metrostav Norge hodlá v budoucnu zaměřovat i na rekonstrukci stávajících tunelů, příležitosti skýtají také stavby jiného než dopravního charakteru (například ražba tunelů pro potřeby vodních elektráren). Společnost má i nadále zájem také o stavbu nového nejdelšího tunelu na Islandu, který se má v příštích letech stavět na východě země.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko). Autor: Ondřej Fiala, zástupce velvyslance.

• Teritorium: Evropa | Island | Norsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Investice | Stavebnictví a stavební materiály

Doporučujeme