S pomocí CzechTrade jich v tomto kraji úspěšně exportovalo nebo stále exportuje celkem 114 nejčastěji do Německa či dalších evropských států, v minulém roce se firmy začaly soustředit také na Spojené arabské emiráty nebo USA.
Agentura CzechTrade pomáhá firmám v exportu především asistencí přímo na zahraničních trzích, pořádáním vzdělávacích akcí či poskytováním konzultací přímo v regionu v rámci akce ROADSHOW, kde ukazuje, jak uspět na zahraničních trzích.
Agentura na podporu obchodu CzechTrade od roku 2005 zaznamenává celkem 3 410 úspěšných exportních případů potvrzených firmami, z toho s 326 exporty tvoří 10 % firmy v Moravskoslezském kraji.
„Zájem o export v Moravskoslezském regionu byl vždy, o čemž svědčí fakt, že jsme pro tamější
firmy celkem zpracovali 2 191 zakázek. Firmám v teritoriích pomáhají naše dlouhodobé zkušenosti a perfektní znalost prostředí, firmy tak díky tomu mohou získat drahocenné kontakty, kterých mohou využít pro své byznysové aktivity,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade a dodává: „Firmy na Ostravsku a širším okolí mají velký potenciál především v segmentu strojírenství (výroba strojů a techniky) a stavebnictví a stavební materiály.“ Hojně zastoupeným odvětvím z pohledu exportu je také potravinářský průmysl nebo segment obráběných komponentů a konstrukcí z kovů.
CzechTrade spouští nové služby. Designové inovace zvyšují konkurenceschopnost exportérů
Firmy z kraje tradičně nejčastěji exportují do evropských teritorií jako je Německo, Velká Británie,
Chorvatsko, Itálie či Francie, nezaostává ani Nizozemsko nebo Turecko. „V současné době směrujeme firmy na Ukrajinu, která se pro exportéry začala otvírat a kde budeme mít nově kromě Kyjeva také zastoupení ve Lvově. Věříme, že po skončení války se na její obnově začnou podílet také firmy právě z Moravskoslezského kraje,“ vysvětluje Radomil Doležal. V minulém roce se firmy začaly soustředit také na sousední Rakousko, Spojené arabské emiráty, Španělsko a USA.
V Moravskoslezském kraji bylo ze strany agentury CzechTrade od roku 2018 zpracováno celkem 2 191 zakázek, přičemž firmy využívají individuálních služeb CzechTrade přímo v teritoriu prostřednictvím zahraničních kanceláří.
„Firmám poskytujeme kompletní servis od původní vize po konečný export. Naše individuální služby zahrnují například vyhledání obchodních kontaktů, ověření zájmu o spolupráci, organizaci obchodních jednání nebo dlouhodobou exportní asistenci, která firmám pomůže prosadit se na zahraničním trhu,“ říká Jan Kubata, ředitel sekce služeb pro exportéry a dodává: „Spoustu nových obchodních kontaktů firmy získávají také na veletrzích a výstavách, kde pro ně organizujeme společné prezentace nebo v rámci podnikatelských misí a B2B jednání se zahraničními nákupčími.“
Začala ROADSHOW po regionech pro potenciální exportéry
Agentura CzechTrade aktuální první zastávkou v Ostravě zahájila akci ROADSHOW, se kterou bude po regionech firmám předávat informace a know-how, jak uspět na zahraničních trzích.
„Rozhodli jsme se naši exportní tour začít v Ostravě, protože i přesto, že je Moravskoslezský kraj
strukturálně postiženým regionem, tak jsou zde technicky vyspělé firmy s velkým exportním potenciálem,“ líčí Jan Kubata. Další zastávka bude 21. září v Pardubicích, poté 19. října v Liberci a
posledním městem bude Plzeň, kde akce proběhne 21. listopadu 2023.
Zastávky v Ostravě se zúčastnilo 16 českých firem primárně ze strojírenského a technologického
segmentu, například Armatury Group, MS Forest Group nebo V-Nass.