Na pomezí pletařského a obuvnického průmyslu. České ponožkoboty dobývají svět

Značka Skinners má za sebou působivou historii. Za pět let existence prodala ve 120 zemích téměř 400 tisíc párů ponožkobot.

Nápad na originální produkt vzešel od kamaráda, který si poranil nohu a mohl nosit jen ponožky bez bot, které následně podomácku „vylepšil“ o podrážku. Idea se zalíbila Michaele Matějkové a Petrovi Procházkovi, kteří se ihned ponořili do patentových databází, aby zjistili, že podobný produkt nikdo nevyrábí. Od první myšlenky k prototypu došli za pouhé čtyři měsíce. Zatímco Procházka je vizionářem a tvůrcem produktů, Matějková řídí každodenní chod společnosti.

Skinners, ilustrační foto
Skinners

Na svém produktu podnikatelka ilustruje problémy, se kterými se musí inovativní společnosti potýkat. Ačkoliv jsou crowdfundingové platformy důležité, na stálý odbyt nestačí. „Lidé nám říkají, jak máme obrovskou výhodu, že máme takovou inovaci, že nemáme přímou konkurenci,“ říká Matějková. S inovacemi se ale podle ní pojí i řada problémů na tradičním trhu. Zavedené řetězce totiž nemají rády nové značky – zalistovaní a zaškolení prodavačů zabírá čas, a navíc se obávají o budoucnost značky, vypočítává podnikatelka. Je proto podle ní zásadní, aby firmy nabízely svůj produkt prostřednictvím vícero kanálů. A co je pro Matějkovou osobně v podnikání nejdůležitější?

Michaela Matějková a Petr Procházka
Michaela Matějková a Petr Procházka | Skinners

„Podnikatel v sobě musí mít drive,“ popisuje Matějková základní vlastnost, kterou podle ní musí každý podnikatel mít. Hned za ní řadí rozhodnost, která je pro ni osobně velmi důležitá kvalita. „Já osobně tlačím do rozhodování i aktivity, které outsourcujeme,“ dodává s tím, že právě rozhodnost je pro ni důležitá na všech úrovních.

Podle Matějkové je zásadní i sdílení informací v rámci odvětví, například doporučení na obchodníky, outsourcované firmy, advokáty či účetní. Bylo však nutné překonat prvotní paranoiu. „Trh je tak velký, že ten, kdo to umí dělat dobře, si zákazníky najde,“ popisuje svůj současný přístup k byznysu.

Nejdůležitější radou, kterou má Matějková pro kolegy podnikatele, zní: „Člověk by měl mít vizi, kam směřuje firmu“. Dodává však, že sama se svým obchodním partnerem si k ní stále hledá cestu – ve hře je jak vize globální společnosti, tak menší lokální „firmičky“. Ačkoliv vidí ve svém produktu potenciál, mínusem je, že kvůli globálnímu rozvoji by bylo nutné trávit dlouhý čas v zahraničí.

• Témata: Uspěli v podnikání

Doporučujeme