Vedle nově naplánované továrny startupu Verkor v Dunkerque je třeba zmínit také továrnu firem AESC a Envision v Douai, či továrnu společnosti ACC v Douvrin. Tento trend jde ruku v ruce se strategickými prioritami Evropské unie.
Grenobelský startup Verkor, podpořen firmami Renault, Schneider Electric, Capgemini a Arkema se rozhodl postavit svoji první gigatovárnu v Dunkerque s tím, že výzkumné aktivity Verkoru zůstanou v Grenoblu. Továrna by se měla začít stavět v roce 2023 na pozemku s rozlohou 150 ha a v roce 2025 by měla být provozuschopná.
Nová továrna vytvoří nová pracovní místa – v první fázi 1200 přímých pozic a 3000 nepřímých, okolo roku 2030 by mohla zaměstnat až 2000 lidí přímo a 5000 nepřímo. Investice dosahují výše 2,5 miliard eur.
Předpokládaná výrobní kapacita se bude postupně zvyšovat od 16GWh lithium-iontových baterií ročně v 2025 po 50 GWh v 2030, což by mělo stačit na pokrytí potřeb pro 300 000 elektrických aut ročně. Projekt předpokládá výrobu „nízkouhlíkových a vysoce výkonných“ baterií, které jsou vhodné především pro sportovní a velmi kvalitní auta, jako budou elektrické Alpines od Renaultu. Renault, který vlastní 20 % kapitálu Verkoru, tak bude jeden z hlavních odběratelů.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Do roku 2024 vznikne v Douai, nedaleko Dunkerque, továrna čínského výrobce Envision pro elektrický Renault 5. Čínsko-japonská firma Automotive Energy Supply Corporation (AECS) do ní hodlá investovat 2 miliardy euro. Nezanedbatelnou investicí je také zhruba 200 milionů eur, které poskytl stát a místní správní celky.
Ročně by se v ní měly vyrobit baterie o kapacitě 9 GWh, a to díky tisícovce pracovních míst. Do roku 2030 by měla továrna navýšit počet pracovních míst až na 2500 zaměstnanců a výrobní kapacitu 24 GWh ročně.
Společnost Automotive Cells Company (ACC) se od svého vzniku v roce 2020 zabývá výrobou bateriových článků a modulů pro elektromobily. Spoluvlastníci Stellantis a TotalEnergies v rámci svého projektu přezdívaného „Airbus baterií“ původně naplánovali výstavbu 3 až 4 bloků, které by na rozloze 34 hektarů přímo zaměstnávaly zhruba 2000 pracovníků. Každý blok měl mít kapacitu nejméně 8 GWh ročně.
Původní akcionáři společnosti mezi sebe však v září 2021 přivzali německý Merceds Benz jako rovnocenného partnera s 33% vlastnickým podílem. Jeho expertíza a investice by měly pomoci zvýšit průmyslovou kapacitu ACC z původně naplánovaných 24 GWH na minimálně 120 GWh ročně.
Investice podpořené veřejnými dotacemi, kapitálovými příspěvky a půjčkami se díky Mercedes Benz navýšily o 2 miliardy eur, a to na celkem 7 miliard eur. Výroba baterií by měla v Douvrinu začít v roce 2023. Do roku 2030 by se výroba měla vyšplhat na milion baterií ročně. Hlavními odběrateli budou především výrobci automobilů Peugeot, Citroën a Fiat.
Vytvoření nového průmyslového odvětví výroby baterií do elektromobilů a snížení závislosti na jejich dovozech z Asie patří mezi strategické priority Evropské unie. Podíl evropských výrobců na celosvětové výrobě baterií by se měl zvýšit ze současných přibližně 7 % na 25 % do roku 2030. Navíc je s očekávaným rozvojem elektromobility spojen prudký nárůst poptávky po bateriích.
Umístění tří gigatováren na baterie poblíž automobilových výrobců Renault, Toyota a Stellantis činí ze severního regionu Hauts-de-France tzv. „údolí elektrických baterií“. Možnosti uplatnění v této oblasti se nabízejí také pro menší zahraniční inovativní firmy disponujícími nejnovějšími technologiemi.