Nástup elektromobilů promění firemní flotily. Podniky mohou využít leasing i dotace

Zatímco v západní Evropě elektromobily získávají na popularitě, Česká republika je téměř na konci žebříčku oblíbenosti těchto vozidel. České podniky by benzín za elektřinu vyměnily jen v případě lepší finanční dostupnosti nové generace automobilů.



Jak se rozrůstá nabídka elektrických automobilů na trhu i síť dobíjecích stanic, uvažuje stále více českých firem o nákupu elektromobilů. I přes pozitivní změny přitom země v modernizaci podnikových flotil automobilů za nejvyspělejšími státy zaostává.

Podle studie Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) za loňský rok se elektromobilitě daří především v nejbohatších evropských zemích. Nad 3,5 procenta těchto aut se z celkového počtu prodalo v zemích s nejvyšším HDP – Švédsku, Nizozemí, Rakousku, Norsku, Švýcarsku a Finsku. V těchto státech se tak koncentruje většina elektromobilů, zatímco státy s HDP pod 29 000 eur na hlavu, tedy přibližně polovina zemí Evropské unie, registrují méně než jedno procento aut na elektrický pohon z celkového počtu prodaných vozidel.

„Evropským rekordmanem je Norsko, kde téměř každé druhé nově registrované auto je elektromobil. V Česku přitom dosahuje tento podíl pouze 0,3 procenta. Podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech představuje v Evropě zhruba 1 procento,“ říká Blanka Javorová z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA), který na toto téma letos vypracoval studii.

Na druhou stranu ale podle ACEA v Evropě pokračuje pokles prodeje nových automobilů s dieselovým pohonem. Za poslední čtvrtletí loňského roku se snížil o 7 procentních bodů.

Český elektrotrpaslík

Zatímco v celoevropském měřítku počet vozidel na alternativní pohon v posledním roce vzrostl z 5,7 na 7,3 procenta, Česká republika je v počtu elektromobilů na čtvrté příčce od konce, za Řeckem, Slovenskem a Polskem. Čistých elektromobilů, mimo hybridy, se u nás podle ACEA prodalo 703, což je ale i tak nárůst o více než 80 procent.

Největší podíl prodeje u nás podle Svazu dovozců automobilů (SDA) tvořily loni vozy s benzínovým motorem, kterých se prodalo 67 procent z celkových 261 437 nových osobních aut. Diesely potom tvořily 30 procent. „I v prvním pololetí letošního roku vede z hlediska paliva benzín s 70,14 procenta. Podíl nafty opět mírně poklesl na 27,62 procenta,“ dodává tajemník svazu Josef Pokorný.

Na rozhodování firem o koupi elektromobilu mají podle odborníků největší vliv pořizovací náklady. Vysokou pořizovací cenu, alespoň pro podnikový segment, přitom pomáhají řešit leasingové společnosti nabídkou automobilů s elektrickým pohonem na operativní leasing. „Abychom podpořili energetickou transformaci firem, rozhodli jsme se v loňském roce posílit nabídku těchto vozidel. Ve spolupráci s našimi partnery dokážeme pokrýt celý ekosystém elektrických vozidel zahrnující nejen samotné vozidlo, ale též instalaci dobíjecí infrastruktury doma i na pracovišti, integrovaná platební řešení včetně automatické náhrady za domácí nabíjení a digitální služby pro elektrická vozidla jako sledování spotřeby a lokalizace dobíjecích stanic,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval CZ. Služba je podle něj nyní k dispozici ve 12 zemích Evropy a v plánu je postupné zavedení do dalších států včetně České republiky.

Postupný nárůst elektromobilů potvrzují i další leasingové společnosti. „Jejich podíl ve flotilách postupně roste, avšak absolutní počty jsou stále velmi nízké. LeasePlan je největším správcem firemních flotil u nás, čistých elektromobilů ale tady provozujeme jen několik desítek. V zásadě si je pořizují společnosti, které jsou velkými fanoušky elektromobility,“ vysvětluje Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika.

Diesel padá dolů

Zároveň potvrzuje pokles prodejů dieselových vozů. „Konkrétně u nás letos při nákupu nových vozidel klesl z 80 procent na přibližně 65 procent. Hlavním důvodem je ale fakt, že automobilky přestaly dodávat některé modely vozidel s naftovými motory. Klienti potom volí benzinové verze. Týká se to hlavně menších vozů a typickým příkladem je Škoda Fabia,“ dodává Martin Brix.

Další posuny v preferencích zákazníků čekají podle něj český trh v souvislosti s předpokládanými změnami na trhu vyvolanými tvrdým tlakem Evropské unie na výrobce ohledně snižování emisí. „Výsledkem bude zdražení nových aut, do jejichž cen budou automobilky promítat vysoké penalizace za neplnění emisních limitů. Navíc reálně hrozí zhoršení makroekonomického vývoje. Firmy pak začnou více šetřit a zaměří se na prodlužování délky operativního leasingu, budou si pořizovat levnější auta s nižší motorizací a podobně. Pozici elektromobilů pak budou moci zlepšit jen případné agresivnější cenové strategie výrobců,“ předpokládá Martin Brix.

Růst podílu elektromobilů u firem, ale i měst, krajů či státních institucí, očekávají kvůli tlaku EU také další odborníci. „S přihlédnutím k nutnému plnění emisních požadavků Evropské komise na výrobce automobilů vzniknou určitě atraktivní nabídky na elektromobily pro firmy. Stále větší roli budou hrát požadavky na nízké provozní náklady firem na vozový park. Stejně tak i posilující ekologické myšlení bude pozitivně ovlivňovat pořízení elektromobilu do vozových parků firem,“ podotýká Vratislav Strašil, výkonný ředitel a jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.

Pronájem i dotace

Kromě klasického leasingu mohou firmy při přechodu na elektromobily čerpat i další výhody. „Produktová nabídka financování elektromobilů je obdobná, jako pro vozy s konvenčními motory. Klienti mohou využít jak náš úvěr, tak i operativní leasing. Navíc máme pro financování dobíjecího příslušenství připravený speciální účelový úvěr. Část pořizovací ceny elektromobilů a dobíjecího příslušenství mohou firmy pokrýt z dotací,“ upozorňuje Vratislav Strašil.

Na druhou stranu financování s využitím dotace může podle něj pro firmy omezit výběr financování. „Některé dotační tituly požadují po klientovi vlastnictví vozu, což mu tím pádem znemožňuje využít operativní leasing,“ upozorňuje Vratislav Strašil.

Firmy by k elektromobilům mohly přilákat i další bonusy. „Uživatelé elektrických vozidel oceňují zejména typ komfortu, který u jiných vozidel chybí. Jde například o možnost bezplatného parkování ve městech, nabíjení během doby parkování šetří čas strávený u pumpy. Hlavně jde ale o snížení emisí CO2 v městském provozu, tento ekologický pohled nabývá postupně na důležitosti,“ vyzdvihuje Martin Brix.

Další výhody se snaží připravit i jednotlivé leasingové společnosti. „LeasePlan je velký celosvětový propagátor elektromobility, a proto se snaží zákazníky motivovat k rychlejšímu přechodu k alternativním pohonům. Nabízí proto balíčky služeb, které zahrnují nejen zajímavé financování elektromobilů, ale také zřízení dobíjecí stanice v sídle firem a dokonce v domech jednotlivých řidičů,“ doplňuje Martin Brix.

Levný provoz

Podniky by také mohly využít výhodnější provozní náklady aut na elektřinu. „Kromě vyšší pořizovací ceny vozů jsou ostatní náklady na elektromobilitu oproti spalovacím motorům nižší, což bude pro firemní flotily podle mého názoru z dlouhodobého hlediska důležitější,“ předpokládá Vratislav Strašil.

Zvýšení nákupů elektromobilů na úkor klasických automobilů se spalovacím motorem je přitom podle Blanky Javorové z IDEA pro český trh žádoucí z mnoha důvodů. „Elektromobily mohou pomoci výrazně snížit emise skleníkových plynů, negativní dopady znečištění ovzduší a hluku nebo závislost na dodávkách ropy zejména z politicky nestabilních regionů,“ uvádí. Bez elektromobilů je navíc těžko představitelné dosáhnutí emisních cílů Evropské unie. Podle nového nařízení o CO2 pro osobní automobily je cílem snížení emisí o 15 procent do roku 2025 a o 37,5 procenta pro rok 2030.

Přechod na elektromobilitu přitom nepředstavuje jedinou možnost, jak mohou podniky omezit negativní dopady dopravy na životní prostředí. Další je například sdílení aut. „Firmy už teď nabízejí své vozy v rámci carsharingových platforem, aby tak co nejvíce optimalizovaly využití svého vozového parku. Část společností se však zcela určitě vydá opačnou cestou, tedy nepořizováním vozu a jeho využívání jen v době, kdy jej opravdu budou potřebovat, tedy de facto cestou carsharingu. Dle mého názoru se bude jednat ale o pouhý zlomek firem,“ zmiňuje Vratislav Strašil.

Sdílení usnadňuje aplikace

Určitá forma sdílení podle zástupců leasingových společností funguje v mnoha firmách již nyní. Vozy nemají na stálo přidělené jednotliví zaměstnanci, ale používají je všichni pracovníci podle potřeby. „ Mám na mysli tak zvaná poolová či referentská vozidla, která jsou přidělována zaměstnancům podle aktuální potřeby. I tady doba pokročila. My nabízíme klientům softwarové řešení, které jim zásadně ulehčí řízení flotily referentských vozidel. Jde o mobilní aplikaci, kterou mají k dispozici jednotliví řidiči. Prostřednictvím aplikace si rezervují vozy, ale třeba si i odemknou konkrétní auto,“ zmiňuje Martin Brix.

Přínos aplikace využívá především firemní fleet manažer, protože mu ubyde řada starostí a navíc má o jednotlivých vozech mnohem lepší přehled. „Počítáme s tím, že časem bude větší zájem i o sdílení vozidel různými subjekty. Zpočátku půjde spíše o uzavřené skupiny, třeba o firmy sídlící v jednom objektu a podobně,“ uzavírá Martin Brix.

Dalibor Dostál

Doporučujeme