Nejenom e-shopy. Digitalizace se prosazuje i v kamenných prodejnách

Ke snižování nákladů, které je velkou konkurenční výhodou internetových obchodů, mohou klasickým prodejnám pomoci moderní technologie. Pomáhají například hlídat množství zboží na skladě nebo jeho záruční dobu. 

Online nakupování se díky pohodlí a úspoře času těší mezi českými zákazníky stále větší popularitě. Podle dat Českého statistického úřadu v roce 2019 nakoupilo přes internet 59 procent obyvatel Česka. Jejich podíl se přitom stále zvyšuje. Ještě v roce 2010 nakupovala v e-shopech pouze čtvrtina Čechů.

Čelit stále silnějšímu konkurenčnímu tlaku e-shopů mohou kamenné obchody také snižováním nákladů s pomocí digitálních technologií. „Digitalizace je nevyhnutelná, z kamenných prodejen se postupně budou stávat showroomy a testovací prostředí pro nové produkty. Kdo si toto uvědomí, bude mít náskok před konkurencí“, vysvětluje generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.

Řetězce udávají tón

Podle odborníků v tomto ohledu tuzemští prodejci poněkud zaspali. „Obecně myslím, že všechny technologie, jež prezentuje Walmart, už se dají sehnat. Bohužel za sebe můžu říct, že jsem něco tak rozsáhlého v České republice neviděl. Není to jen o kamerách a v nich integrovaných softwarech, ale i o senzorických policích, regálech, které jsou schopny na základě zadaných parametrů sledovat očekávanou zátěž a po uvolnění zátěže na senzoru je možné upozornit na chybějící zboží. I tuto technologii už jsem v nabídce v ČR viděl, ale osobní zkušenost nemám,“ říká Jan Čulík, projektový manažer M2C Space, největšího dohledového centra ve střední Evropě, které monitoruje objekty pro zhruba 400 klientů v 11 zemích Evropy včetně největších obchodních center u nás.

Softwarové vybavení M2C Space například dokáže zmapovat tvořící se fronty u pokladen a upozornit obsluhu prodejen, aby otevřely pokladen více. „Pomocí softwarových kamerových systémů umíme upozornit na zanechané předměty nebo na podezřelé chování zákazníků. Kromě návštěvnosti zvládneme monitorovat i pohyb zákazníků po prodejně a vytvářet tak mapy pohybu, což velmi často přináší zajímavá data,“ shrnuje Jan Čulík.

Přehled o zásobách

Digitalizace v kamenných prodejnách a provozovnách se promítá i v rámci uskladňování zásob a pomalu nahrazuje starý způsob, kdy byly všechny údaje o skladování potravin uchovávány na papíře. Nové nástroje pro digitalizaci, které umožňují v aplikaci nainstalované v tabletu centralizovat veškeré informace o potravinách související s naskladněním, mimo jiné pomáhají řetězcům, hotelům, restauracím a dalším provozovnám efektivněji a snadněji dodržovat hygienické standardy v různých oblastech.

„Firmy, které tyto procesy digitalizovaly a konvenční papírovou formu nahradily precizním online monitoringem, výrazně snížily riziko závadnosti potravin. Stačí jim k tomu chytrá aplikace v tabletu či chytrém telefonu. Personál udělá například záznam, jaké maso či šunka byla použitá ve který den a pro který finální produkt. Pokud by se objevila informace o jeho závadnosti, lze tyto rizikové suroviny okamžitě identifikovat ve všech provozovnách a ihned stáhnout z oběhu. Lze také snadněji a přehledněji monitorovat dodržování skladovacích a výdejních teplot potravin, sledovat data trvanlivosti nebo označovat rozpracované nebo zchlazené pokrmy,“ říká Hana Brožková, potravinová auditorka z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.

Jednu z inovací v moderním nakupování představuje samoobslužné placení u pokladen. V roce 2016 ji v Česku začal testovat Globus. „Akceptace zákazníky proběhla rychleji, než Globus předpokládal. Od té doby počet uživatelů kontinuálně roste a v současné době tvoří nákupy přes Scan&Go téměř čtvrtinu celkového obratu. Zákazníci přitom oceňují zejména rychlost nákupu, protože není nutné stát frontu u pokladny, zboží znovu skládat na pokladní pás a čekat na pokladní blok,“ říká Rita Gabrielová, vedoucí korporátní komunikace Globus.

Předěl mezi vítězi a poraženými

Podle odborníků přitom nejsou podobné digitální systémy věcí pouze pro velké řetězce. „Také v menších rodinných prodejnách jsou tyto systémy efektivní a užitečné pro správný chod obchodů. Předpokládám, že do budoucna se tyto systémy stanou předělem mezi úspěšnými a neúspěšnými, resp. mezi prosperujícími a prodělečnými prodejnami. Možná, že dokonce budou nezbytné pro samotné ‚přežití‘ těchto prodejen v konkurenci nejen tradičních kamenných obchodů, ale zejména přibývajících e-shopů, rozvážkových služeb a on-line obchodů vůbec,“ konstatuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Podle Jana Čulíka je možné umělou inteligenci naučit téměř vše, otázkou jsou ale hlavně vysoké náklady. Kvůli nim bude ještě nějakou dobu trvat, než v prodejnách v Česku objeví podobná inteligentní prodejna.

Navíc i progresivní prodejny, které o nasazení podobného řešení uvažovaly, nyní zvažují, zda si je budou moci kvůli následkům koronavirové krize dovolit. „Investice do systémů, které vnesou řád do logistiky a tím pádem i do financí a dalšího fungování firmy, se vždy vyplatí a zcela jistě vrátí. O to více to platí nyní, v době koronavirové krize, která je časem na změnu zažitých zvyklostí,“ zdůrazňuje Tomáš Prouza. Většina prodejců podle něj nyní hledá nové alternativní způsoby objednávání a doručování zboží, a to za pomoci on-line řešení, ideálně bezkontaktního a maximálně bezpečného, a přitom komfortního pro zákazníka.

V rámci logistiky a distribuce se podnikatelům podle Tomáše Prouzy vyplatí využívat elektronickou komunikaci pomocí služeb, jako je „e-sign“ s mobilní pokladnou. „V tomto případě zákazník distribuční společnosti platí pouze to, co převezme od řidiče, a elektronicky obdrží fakturu do e-mailu,“ podotýká Tomáš Prouza.

QR kód místo jídelního lístku

Na větší digitalizaci budou v souvislosti s koronavirem a přetrvávajícími bezpečnostními opatřeními přecházet i mnohé restaurace. Společnost Storyous přišla s konceptem Restaurace budoucnosti, která umožní objednat si z mobilu přímo od stolu a ze svého místa také zaplatit v momentě, kdy chtějí hosté odejít. Zároveň nabízí i možnost objednání jídla bez kontaktu s menu, na kterém se mohou hromadit viry nebo bakterie.

„Každá restaurace získá unikátní QR kódy, které si umístí na stoly. Zákazník kód naskenuje telefonem, vybere a objedná si z digitálního menu a rovnou i zaplatí kartou online. Vše proběhne bezkontaktně, takže maximálně hygienicky. Host bude mít i svůj vlastní profil, kde si pak už bude objednávat bez zadávání karty,” přibližuje projekt Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous.

QR kódy a technologie jsou pro restaurace nejnovějším trendem. V současné situaci si od nich slibují bezpečnější provoz pro zaměstnance i hosty a také kvalitnější obsluhu hostů. „Zapojení technologií snižuje chybovost objednávek a tím pádem i odpadá část práce pro personál. Restaurace tak mohou zaměstnávat až o 40 procent méně lidí. Ti, co zůstanou, budou hostům doporučovat, co si mají dát a zvyšovat tak hodnotu objednávky,” dodává Igor Třeslín.

Bez digitalizace to nepůjde

Také podle odborníků z IT sféry je automatizace a digitalizace procesů v obchodech a restauracích jednoznačným trendem současnosti. „Dá se očekávat, že společnosti, které se dosud digitalizací příliš nezabývaly, se ze současné situace poučí a nově do svých strategií zahrnou online technologie, a to jak směrem k zákazníkům a partnerům, tak směrem k zaměstnancům. Klíčem k úspěchu jsou ovšem při všech digitalizačních projektech kvalifikovaní odborníci, a těch je nyní, při zavřených hranicích, ještě větší nedostatek než dříve,“ říká Illya Pavlov, ředitel společnosti Acamar.

Jedním z výrazných tendencí současnosti je také digitalizace plateb. „Digitalizace obchodu, a především procesu platby, je dnes nezbytnou součástí rozvoje trhu. Přináší daleko větší komfort pro zákazníka, výrazně ulehčuje proces odbavení a přirozeně vede k vyšší průměrné útratě a nárůstu tržeb pro obchodníka. Digitalizace nákupního procesu je dnes zásadním krokem pro udržení konkurenceschopnosti na trhu“, uvádí Martin Dolejš, ředitel obchodu a rozvoje společnosti Mastercard Europe.

Podnikatelé v Česku zároveň požadují digitalizaci také v oblastech, kam zatím nedorazila. Snaží se prosadit například vznik digitálních účtenek. Požadují, aby také veškeré platby na úřadech byly možné bezkontaktní kartou nebo bankovním převodem, případně aby přežité papírové kolky nahradily kolky digitální

Dalibor Dostál




• Oblasti podnikání: Obchod
• Teritorium: Česká republika