Průzkum společnosti SAS, která se věnuje analýze dat a umělé inteligenci, odhalil, jak moc se Češi liší od řady jiných národů. Ze všech sledovaných zemí jsou nejméně ochotní tolerovat chyby nebo nedostatky u svých online obchodníků a v nakupování se chtějí vrátit ke svým původním zvyklostem před pandemií.
Obchodníkům nic neodpouštíme
Už po první maximálně druhé špatné zkušenosti čeští spotřebitelé bez váhání nahradí svého online obchodníka jiným – uvedlo to 56 % dotazovaných. To je z dvanácti sledovaných zemí jednoznačně nejvyšší údaj. Například v Řecku, Rumunsku nebo Jižní Africe jsou lidé výrazně tolerantnější (přibližně 40 %). Ačkoli jsou Češi připraveni rychle přejít k jinému online obchodníkovi, během pandemie tři pětiny k žádné změně nepřistoupily. To může naopak svědčit o vysoké kvalitě českých e-shopů.
„Vzhledem k tomu, že očekávání zákazníků stále rostou a mění se, je zásadní, aby obchodníci a dodavatelé nabízeli personalizovanější služby, které jim udrží stávající zákazníky a přilákají nespokojené zákazníky od jejich konkurence. Této úrovně porozumění a agility mohou dosáhnout pouze společnosti, které využívají možnosti pokročilé analytiky. Bez ní skončí na vedlejší koleji, zatímco budou sledovat, jak jejich konkurenti sklízejí plody,“ uvedl Country Director společnosti SAS Institute pro Českou republiku Petr Šlajchrt.
Prim hrají čeští zákazníci i v tom, že se chce velká část z nich vrátit ke svým původním obchodním zvyklostem. Alespoň to tvrdí dvě pětiny respondentů, což je opět nejvyšší hodnota ze všech zemí (v Turecku a Kataru je to jen 15 %).
Konzervativní Češi
Pouze čtvrtina Čechů chce po koronavirové zkušenosti nadále upřednostňovat online. A co našince láká k návratu do „starých obchodních časů“? Jsou to zejména dvě skutečnosti – možnost prohlédnout si a vyzkoušet nakupované zboží a získání zboží okamžitě bez nutnosti čekat na jeho doručení kurýrem.
Poněkud jiné výsledky ukázal průzkum společnosti Shoptet. Podle něj dal covid e-shopům zelenou i v Česku a čtyři z deseti lidí budou preferovat online nákupy i nadále.
Pro společnost SAS průzkum zpracovala agentura 3Gem. Spotřebitelé odpovídali přes online dotazník. Průzkumu se zúčastnilo celkem 6000 respondentů ve věku nad 18 let z České republiky, Egypta, Řecka, Maďarska, Polska, Kataru, Rumunska, Ruska, Saúdské Arábie, Jižní Afriky, Turecka a Spojených arabských emirátů.
Redakčně upravená tisková zpráva SAS