Pro festival zaměřený na rozvoj podnikání v českých zemích by šlo v Hradci Králové asi jen těžko najít příhodnější místo. Konferenční prostory Petrof Gallery provozuje legendární výrobce klavírů, který symbolizuje to nejlepší z české podnikatelské tradice. Tedy řemeslnou dovednost, rodinné podnikání dynastie Petrofů s historií už od roku 1864 i moderní přerod v globální značku, která dnes exportuje do více než 60 zemí světa.
Nové modely pián a klavírů Petrof vystavené v kuloárech tak byly vhodnou kulisou pro rozhovory podnikatelů a byznysmenů, kterých přišlo na včerejší akci víc než 120. FEST DoToho! navázal na obdobný dubnový festival v Olomouci. Spolupořádaly ho byznys hub Opero a společnost Mastercard. Spadá do celorepublikové iniciativy Velký týden malých firem, která bude letos finišovat v třetím říjnovém týdnu.
Přečtěte si více o letošním ročníku iniciativy Velký týden malých firem
Jak proměnit firmu po tátovi
Hradecký festival se nesl v tom duchu, který pořadatelé slíbili už v pozvánce: Žádná suchá teorie, nýbrž praktické zkušenosti z byznysu na rovinu, bez tabu a v neformální atmosféře. Už z kraje to potvrdil Martin Mára z centra Opero, který hlavní program moderoval. Hned na úvod bez okolků vyzval diváky, aby si rovnou stoupli, oslovili neznámé sousedy v publiku a vzájemně se představili. Networking tudíž začal hned v první minutě celodenního programu a moderátor měl pak skoro potíž diváky zas utišit a vrátit jejich pozornost od sousedů v hledišti k řečníkům na pódiu.
Hned ten první nabídl zajímavý podnikatelský příběh – Matouš Syrový, ředitel společnosti Koupelny Syrový, promluvil o tom, jak převzal rodinnou firmu po svém otci a jak ji proměnil z levného prodejce dlaždiček v prémiovou značku, která staví koupelny na zakázku a zákazníkům představuje návrhy v netradičních butikových showroomech. „Ve 23 letech jsem přebíral od táty firmu, která se tehdy jmenovala Nejlevnější obklady. Měla nulový příběh, nulovou přidanou hodnotu. Nebyla v dobrém finančním stavu… Hlavní game changer pro nás potom bylo, když jsme začali dělat koupelny na klíč. V současnosti cílíme na stavbu 150 až 200 koupelen ročně a máme obrat kolem 150 milionů korun,“ uvedl podnikatel.
Rostoucí společnost má teď na 40 zaměstnanců a spolupracovníků a působí v ní pětice členů rodiny. Matouš Syrový připomněl, že právě pracovníci jsou podstatou hodnoty podniku a že ani on coby šéf není nenahraditelný. „Kdysi jsem si myslel, že firma může stát jen na mě. Ona může, ale jednou třeba někam odjedu a už se nevrátím, nebo se něco nepředvídaného stane, ale firma musí jít dál… Do pěti let chci někomu předat obchod, který byl a je mou největší vášní a dítětem. A do deseti let předat roli CEO, protože i v dnešní inovační době musí firma dál růst,“ uvedl Matouš Syrový s tím, že nechce být jednou pro expanzi podniku sám brzdou.

Nebojte se sdílet svůj příběh s novináři, doporučil marketingový expert
Další řečníci dali podnikatelům tipy, jak pracovat kreativně s marketingem nebo budováním značky. Na to se zaměřil ve svém vystoupení spoluzakladatel společnosti Unicorn Army Martin Klčo, který se podílel mimo jiné na volební prezidentské kampani Petra Pavla nebo na propagaci loňského mistrovství světa v hokeji v Praze a Ostravě.
Klčo shrnul svá doporučení do „desatera pro marketing“ a varování naopak do výčtu „sedmi smrtelných hříchů v marketingu“. Připomněl například, že firmy často marketing podceňují, když na něj dávají třeba jen procento obratu a pak se diví, že nefunguje. „Do marketingu má jít od pěti procent obratu – u high end produktů – až do 15 procent třeba u nějakého rychloobrátkového zboží,“ připomněl Martin Klčo klasickou poučku. Mimo jiné také podnikatele vyzval, aby se nebáli sdílet své příběhy s novináři. Podle Klča se firmy často medializaci vyhýbají, ale sdílení jejich unikátního příběhu může přispět k pozitivní publicitě a růstu povědomí o značce.
Martin Kotmel vnesl nový přístup do oblasti řemesel. Přečtěte si příběh podnikatelského vizionáře
Jak funguje psychologie zákazníka při výběru zboží a jak tomu přizpůsobit nastavení ceny nebo zpracování internetového obchodu, o tom mluvila Romana Mazalová, specialistka na e-commerce a spoluautorka oceňovaného televizního dokumentu Šmejdi. Ta upozornila, že na spotřebitele podprahově působí při nákupu zboží na webu i takové prvky, jako je zvolený font písma, barevné odlišení tlačítek pro nákup nebo umístění informací na stránce, kdy některé postranní sloupce může uživatel mylně vnímat jako reklamní banner a začít je ignorovat.
Psycholožka působící na Univerzitě Palackého také nabídla různé tipy pro práci s cenou. Například že klasické baťovské cenovky zakončené devítkou stále dobře fungují u běžného utilitárního zboží typu prací prášek, zatímco třeba u kvalitních módních doplňků je naopak vhodné volit kulatou cenu. U hedonistických výrobků, jako je káva, pak může prodejce „opodstatnit“ vyšší cenu tím, že k ní přidá v akci ještě zákusek. To je lepší varianta než nabízet nápoj v akci zlevněný, protože to podvědomě vzbuzuje dojem, že je nekvalitní.
Z jiného úhlu promluvil o prodeji na internetu Marián Kováčik ze společnosti Expando Global, který sdílel praktické zkušenosti s tím, jak může firma prodávat svůj výrobek na webu na marketplaces, jako jsou Amazon, Allegro, eBay a další. Mimo jiné upozornil, že ne všechny výrobky se pro prodej na takové platformě hodí a že je dobré si na to předem udělat analýzu.
Hádanka s názvem módní značky má překvapivě jednoduchou odpověď
Další postřehy z pohledu samotných podnikatelů přidali dva zástupci módního průmyslu. Spoluzakladatel české módní značky Vuch Martin Kůs připomněl, že vedle marketingu či budování vztahu zákazníků ke značce je vždycky nakonec v jádru byznysu samotný produkt. Odpověděl také na otázku, kterou si často milovnice rostoucího českého módního brandu pokládají – co ten název vlastně znamená. Otázku tím případnější, že se název firmy zapisuje v mnoha různých podobách – také Vuš, Wuch či Wuš. „No neznamená to nic,“ rozluštil záhadu Martin Kůs. „Když jsme v roce 2015 firmu zakládali, byly tehdy prostě volné tyto internetové domény,“ vysvětlil prozaický důvod pojmenování značky.
Podnikatel Pavel Hrstka připojil zkušenosti s budováním oděvní značky CityZen, která jako svou unikátní hodnotu zdůrazňuje, že její trička díky speciální výrobě a materiálu uživatel jen tak nepropotí. Mezi dalšími osobitým prvky CityZenu jmenoval Pavel Hrstka to, že následně po nákupu zavolá zákazníkovi s poděkováním zástupkyně firmy. To je podle Hrstky relativně levná a účinná forma vytváření pozitivního vztahu s klienty. „Řeknou si: Hele, to se mi v životě nestalo, aby mi po nákupu někdo zavolal. Přitom to stojí jen 16 až 20 korun za jeden hovor, podle toho, jestli to řešíme externě nebo přes in-house operátorku,“ uvedl podnikatel.
Nepropotíš, neušpiníš. Přečtěte si příběh oděvní značky CityZen na portálu ExportMag.cz
Small talk je někdy lepší vynechat
Tak jak hlavní program začal, tak i vrcholil. Hana Kučerová z byznys hubu Opero ve svém vystoupení vtáhla publikum do diskuze o tom, jak překonat úvodní rozpaky a prolomit ledy při oslovení cizích lidí v rámci networkingu. Mimo jiné doporučila při oslovení potenciálního obchodního partnera přeskočit small talk nebo složit originální kompliment, ale pouze pokud je míněn upřímně. Tyto i další tipy si pak mohli obratem účastníci festivalu rovnou vyzkoušet v praxi, protože po skončení hlavního programu se ještě dál potkávali v prostorách galerie i u stánků, kde své služby firmám představili partneři akce jako proexportní agentura CzechTrade, banka ČSOB nebo operátor O2.
Vedle hlavního programu celý den probíhaly v malém salonku v horní části galerie také praktické workshopy zaměřené na témata, jako je řízení vztahů se zákazníky i vlastním týmem, smysluplná investice do reklamy nebo digitalizace firmy.
Další FEST DoToho! bude hostit 15. října Uhelný Mlýn v Libčicích nad Vltavou. Bude jím zároveň vrcholit druhý ročník iniciativy Velký týden malých firem.