Poplatníkům, kteří v období od ledna do června 2026 hradili paušální zálohy ve výši 9 984 Kč, zároveň vznikne přeplatek 4 932 Kč. Jak na jeho vrácení?
Novela zákona, která zpětně snižuje odvody OSVČ na důchodové pojištění od 1. ledna 2026, se dotkne také poplatníků v prvním pásmu paušálního režimu. Měsíční paušální záloha se od července sníží o 822 Kč, nová výše zálohy bude poprvé splatná 20. července 2026.
S ohledem na to, že novela také zpětně snižuje již placené paušální zálohy za první pololetí roku 2026, vznikne poplatníkům v prvním pásmu paušálního režimu za období od ledna do června 2026 přeplatek v celkové výši 4 932 Kč.
„Poplatníkům v paušálním režimu doporučujeme zkontrolovat výši červencové zálohy, zejména pokud mají úhradu nastavenou prostřednictvím trvalého příkazu. Jestliže chtějí přeplatek za první polovinu roku vrátit hned, sníží si červencovou zálohu a trvalý příkaz na novou pravidelnou částku nastaví až od srpna,“ uvedla generální ředitelka Finanční správy ČR Simona Hornochová.
OSVČ zaplatí méně na sociální pojištění. Ušetří tisíce ročně, stát jim vrátí přeplatky
Jak na vrácení přeplatku za první pololetí roku 2026
O přeplatek na paušálních zálohách za období od ledna do června 2026 ve výši 4 932 Kč si mohou poplatníci v prvním pásmu paušálního režimu snížit platbu paušální zálohy splatnou 20. července 2026 nebo některou z dalších měsíčních záloh. Namísto standardní částky 9 162 Kč tak v tomto případě postačí uhradit 4 230 Kč.
Nevyužije-li poplatník možnost snížení úhrady některé paušální zálohy do konce roku 2026, může po skončení zdaňovacího období požádat správce daně o vrácení přeplatku.
Co můžete čekat? Jak a kdy splnit daňové povinnosti: návody, rady, informace o změnách, aktuality, daňový kalendář, jednotlivé druhy daní. Jak postupovat při placení daně z příjmů, DPH, silniční daně i daně z nemovitostí, nebo třeba přístup k daňovým formulářům.
