„Výsledné dekory sympaticky apelují na naše city, řada z nich má potenciál oslovit i širší veřejnost,“ říká Ditta Jiřičková, vedoucí ateliéru Grafický design a digitální média.
Mohou designéři čerpat inspiraci v estetice období normalizace? A je vůbec možné původní motivy začlenit do vkusu současného spotřebitele? Studující v ateliéru Grafický design a digitální média na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni se inspirovali dekorem porcelánových hrnků z období 60. až 80. let. Nejúspěšnější motivy z kolekce byly ve spolupráci s firmou Český porcelán zavedeny do výroby.
Východiskem semestrálního projektu Second Service aneb Co zbyde pod slupkou nostalgie? byl dekor čtvrtlitrových porcelánových hrnků z období 60. až 80. let minulého století. Tehdy se jednalo o běžnou sériovou produkci československých porcelánek, na které se většinou nepodíleli profesionální grafičtí designéři. Studentky a studenti měli zjistit, jak dalece je přijatelné a funkčně využitelné čerpat inspiraci z estetiky období normalizace. Provází ji určitá nahořklá pachuť generací, které v té době žily, nebo je již pouhým stínem nostalgických vzpomínek na naše domovy?
Úkolem grafických designerů bylo normalizační estetiku reinterpretovat a nalézt nový pohled na škálu původních motivů. Ideálním výsledkem pak mělo být zachování prožitku estetické asociace s původním výtvarným vyzněním, ale zároveň vytvoření svěžího, nového a aktuálního designu se stopou profesionality. Přístupy studujících byly různé, nechybí v nich určitý kritický odstup, vyjádřený dekonstruktivním designem, ani návrhy vytvořené umělou inteligencí. U počátku projektu stáli také studující ateliéru Keramický design pod vedením Gabriela Vacha, kteří se věnovali designu samotných hrnků.
„Výsledné dekory sympaticky apelují na naše city i emoce, myslím, že řada z nich je aktuálním designovým počinem a má velký potenciál oslovit i širší veřejnost. Už teď jsme se setkali s vřelým ohlasem i u výrobce tohoto sortimentu, firmy Český porcelán v Dubí,“ vysvětluje Ditta Jiřičková, vedoucí ateliéru Grafický design a digitální média.
Nejúspěšnější dekory z kolekce, kterou studenti a studentky vytvořili, byly počátkem prosince 2023 uvedeny do prodeje firmou Český porcelán, a. s., v Dubí. Na výběru realizovaných motivů se prostřednictvím hlasování mohla aktivně podílet i veřejnost, a to na letošním pražském mezinárodním festivalu designu Designblok.
„Přemýšleli jsme nad tím, jak ze sedmdesáti krásných dekorů vybrat ty nejlepší. Nakonec jsme nechali rozhodnout veřejnost. Každý návštěvník Designbloku mohl hlasovat pro nejlepší dekor a aktivně se tak podílet na výběru. Nejúspěšnější návrhy pak byly skutečně vybrány pro výrobu a jsou dostupné například na e-shopu, fyzicky v pražské prodejně v Perlové ulici nebo v prodejně v Dubí“ uvádí Radek Horčička, předseda představenstva firmy Český porcelán.
Z několika desítek návrhů vybrala veřejnost šestici dekorů od Valerie Kolářové, Kateřiny Masákové, Karolíny Pucholtové, Kristýny Blínové a Dominika Jágera. Motiv Inteligentní dekor Dominika Jágera vznikl ve spolupráci s umělou inteligencí. Vybrané hrnky jsou nyní v nabídce jednotlivě i jako sety po dvou kusech, vždy podle charakteru dekoru.