Praha a Bratislava jsou na tom v Evropě nejhůř v (ne)obsazenosti hotelů

Na předposledním místě v Evropě – tak na tom Praha byla z hlediska obsazenosti otevřených hotelů během uplynulého roku ve srovnání pětatřiceti metropolí. Zatímco celoevropský průměr podle dat společnosti STR přesáhl 43 procent, v Praze bylo obsazeno jen 26 procent hotelových kapacit, jež byly v provozu.

Oproti předcházejícímu roku jde o 26procentní zlepšení, tržby za dostupný pokoj (RevPAR) loni meziročně vzrostly o 36 procent. Je to však čtvrtinová hodnota proti předkrizovému roku 2019, obsazenost je třetinová.

Relativně nejlepší měsíce pro turismus v Praze byly loni říjen a srpen.

Zotavení má přijít v roce 2024

Přesto se hoteloví operátoři o Prahu stále silně zajímají – je pro ně nejpopulárnější v celém regionu CEE. Věří totiž v dlouhodobý potenciál výkonnosti zdejšího hotelového trhu nad rámec krátkodobého pandemického výkyvu. Transakcí je kvůli nedostatku hotelů na prodej stále málo, významný není ani objem nové výstavby. Nové hotely se otevřou především v luxusním segmentu. Celkové zotavení sektoru čekají hlavní hráči v roce 2024.

V předkrizovém roce 2019 byla Praha s téměř 80procentní obsazeností hotelů pátá nejlepší v Evropě. Omezení spojená s koronavirovou krizí na ni však tvrdě dopadla: předloni byla s 21 procenty na posledním místě, loni s 26 procenty předposlední. Hůře na tom loni byla už pouze Bratislava s 22 procenty. Ani vánoční a silvestrovská sezóna vývoj loňského roku nezachránila: přestože hodnota obsazenosti byla v Praze v prosinci 29 procent, tedy více než 3,5krát vyšší než v prosinci 2020, a hodnota RevPAR dokonce téměř šestkrát vyšší, oproti prosinci 2019 byly oba údaje zhruba třetinové.

Nejlépe jsou na tom hotely v Moskvě

Na opačném konci loňského evropského žebříčku obsazenosti otevřených hotelů je s 59 procenty Moskva, nadpoloviční hodnoty dosáhl ještě Istanbul, Edinburgh a Manchester. Tato čtyři města žebříčku vévodila také v prosinci 2021, kdy všechna přesáhla 60procentní míru obsazenosti.

David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield, říká: „Praha stále významně trpí protipandemickými omezeními, doposud do ní nejsou obnovena všechna letecká spojení. Oproti jiným zemím, jako je například Polsko, je pro český trh zásadní a dominantní mezinárodní turistika, která stále chybí. Navíc se u nás loni nekonaly významné události, jako bylo třeba v Budapešti fotbalové EURO.“

Nejúspěšnějšími měsíci byly v Praze loni říjen a srpen (obsazenost 50, respektive 44 %). Praha tehdy rychle předběhla mnoho mezinárodních destinací.

Odpovědi na nejčastější dotazy podnikatelů ohledně podpůrných programů a opatření proti šíření koronaviru

Nárůst obsazenosti v těchto měsících ukázal na fakt, že zdejší trh sám o sobě neztrácí na atraktivitě a turisté o něj stále mají zájem. Jejich počet limitují především externí omezení a dočasné obavy z cestování, které v souvislosti s koronavirovými opatřeními a nejistotou panují. Ve chvílích, kdy se omezení uvolní a chuť cestovat vzroste, je Praha opakovaně znovu populární destinací a obsazenost ve zdejších hotelech stoupá.

Zároveň je vidět silný trh domácí turistiky, jež se zaměřuje na destinace v horských a dalších rekreačních oblastech. Během koronavirové krize jejich obliba několikanásobně vzrostla a dosahuje se v nich lepší obsazenosti než před ní.

Transakce brzdí nedostatek hotelů na prodej

Hotelových transakcí loni český trh nezaznamenal mnoho – není to ale tím, že by investoři vyčkávali, naopak i přes nejistotu jejich zájem o hotely trvá. K jejich prodejům nedochází hlavně proto, že vlastníci si chtějí hotelové nemovitosti dlouhodobě držet nebo s prodejem čekají na zlepšení trhu.

Návštěvnost Prahy by mohla vrůst díky chystanému předsednictví ČR v Radě EU, s čímž bude spojeno mnoho doprovodných akcí.

David Nath uvádí: „Stále panuje převis poptávky nad nabídkou, je větší počet investorů hledajících příležitost ke koupi než hotelů na prodej. Významný není ani objem plánované výstavby – v příštích třech letech se dá očekávat přírůstek o 1 750 pokojů, což by představovalo jen 1,5procentní průměrný roční růst. Hovoří se i o omezení krátkodobých pronájmů a snížilo se DPH na ubytovací služby. Cestovní ruch se už začal navracet a výrazné zlepšení se očekává v druhé polovině roku, kdy se Česká republika ujme předsednictví Radě Evropské unie a bude hostit řadu mezinárodních akci, a to hlavně v Praze. To vše nahrává víře vlastníků, že jejich hotely na hodnotě neztratily, a naopak že mají stále dlouhodobý potenciál růstu.“

V minulém roce se prodávaly především malé hotely jako například Blue Orange Business Resort nebo hotel Ventana. Z velkých transakcí se dokončil dlouho rozjednaný prodej hotelu W Hotel Prague (bývalý Grand Hotel Evropa), šlo ale o naplnění podstaty dohody podepsané již v předešlých letech.

V roce 2022 se čeká o něco větší transakční aktivita: v současné chvíli je rozpracováno několik transakcí jak v Praze, tak v regionálních městech, která si u investorů získala důvěru vzhledem k pozitivní výkonosti hotelů dané nárůstem domácí turistiky. Kvůli zmíněnému nedostatku hotelů na prodej však nepůjde o nijak zásadní nárůst.

Praha je stále v centru zájmu operátorů

To, že je o Prahu trvalý zájem, potvrzují i výsledky aktuálního průzkumu Operator Beat, který přední světová realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield provedla mezi mezinárodními i regionálními hotelovými operátory aktivními v regionu CEE. Podobně jako loni jich v něm přes 80 procent uvedlo „silný“ nebo „velmi silný“ zájem o pražský trh. Z těch, kteří uvedli jen mírný zájem, je většina na zdejším trhu již dostatečně přítomná.

V žebříčku atraktivity dvaceti měst regionu zaujala Praha čelní místo: v průměru získala 4,27 bodů z pěti. S 3,93 bodu následuje Varšava, s 3,9 bodu Budapešť, v první pětce se umístil ještě Krakov a Bukurešť.

Tisková zpráva společnosti Cushman & Wakefield

Doporučujeme