Praktické, ale i en vogue a chic. O české kabelky roste mezi ženami zájem

Kabelky, které jsou takříkajíc en vogue a chic, a zároveň vynikají svou praktičností. Takové chtěla nabídnout svým zákaznicím Markéta Folberová. Svůj sen si splnila mnoha překážkám navzdory.

Kabelky Folbeur dnes z jejího studia putují do světa ve všech možných podobách a velikostech, dámské i pánské. Svoji první Folbeurku má podnikatelka stále schovanou a občas s ní vyrazí do společnosti. Připomíná mi, že to, o co pečuji, vzkvétá, prozrazuje.

Markéta Folberová

Svůj sen žije každý den

Ve společnosti Folbeur prý každý den žije svůj sen. Plnit si ho začala před osmi lety při běžném zaměstnání, po večerech i během dovolených. 

A co ženy od tak důležitého doplňku jako kabelka vyžadují? Spolehlivost, kvalitu materiálu, ale také eleganci a harmonii s módou, říká Folberová. Každou novou kolekcí chce prý přinášet „radost z dokonalosti dalším ženám“. Její perfekcionismus byl přitom na startu byznysu spíše překážkou.

Na startovní čáře jsem musela překonávat mnoho bariér, přiznává podnikatelka z Prahy. Některé se jí přitom postavily do cesty v jejím blízkém okolí. 

„Nejtěžší bylo si vše zformovat, neposlouchat lidi kolem mne, protože oni měli pocit, že můj plán, má vize je příliš namyšlená. Říkali mi: vždyť jsi neznámá a nikdo si od tebe za deset dvanáct tisíc kabelku nekoupí,“ přiznává Markéta Folberová v nové epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz. 

Exmanažerka pojišťovny rozjela e-shop s cyklodresy. Nabízí pestrost a kreativitu

Přesto jí zůstalo přesvědčení, že i nový a neznámý návrhář může o místo na slunci bojovat kvalitou, nikoli nízkou cenou. Nakonec se vše podařilo – sehnala zdroje i dodavatele a stále nachází novou inspiraci. Kvůli projektu se ale prý načas zhoršily vztahy v její rodině.

Tehdejší obavy blízkých jsem do jisté míry chápala, připouští mladá žena. Na počátku totiž nebylo nic kromě její mlhavé představy o produktu, chyběl jí byznys plán i počáteční rozvaha. „Nějakou dobu jsme se dokonce s maminkou a bratrem nebavili. Moje touha to dělat byla ale nesmírně silná. Nechci říct, že jsem šla přes mrtvoly, ale vnitřně jsem věděla, že to potřebuji zrealizovat, ani nevím proč,“ krčí rameny.

Jsem zvláštní povaha: Bohémský puntičkář

Sama se dokonce postupně vzdala původních představ o podobě kabelek, kterou si vysnila. Na startu mě poháněla jen velká vize, jak budou výrobky z mého studia vypadat. Čím více jsem ale do toho krásného oboru pronikala, tím rozdílnější oproti první představě kabelka byla, připouští.

Výrobci unikátních lyží a kol: S designem nám pomáhají děti

Folberová sebe sama označuje za „bohémského puntičkáře.“ Výroba kabelek po kreativitě přímo volá, u hotových produktů ale oceňují zákazníci především preciznost zpracování a praktičnost.

„Jsem zvláštní povaha. V určitých věcech jsem velký lajdák a flákač a na druhou stranu jsou věci, přes které se nedokážu přenést. Mám velkou zodpovědnost vůči zákaznicím. Potřebuji někoho cizího ‚donutit‘, aby utratil čtrnáct a půl tisíce za něco, co mu má sloužit. Pak to musí být dokonalé,“ vysvětluje.

Zákaznický servis musí být dokonalý

Folbeur sídlí v Praze, nemá kamenné prodejny, přesto se firmě přes internet daří prodávat velké množství kabelek.

Za velikou konkurenční výhodu považuje Folberová špičkový zákaznický servis. „To byla moje vize od začátku, že nebudeme prodávat kabelky na trzích, i když se tam prodávají hezké věci. Spíše jsem chtěla vybudovat brand, který je znám tím, že má skvělý servis před prodejem i po něm, doplňuje.

Kabelka Folbeur

Zákaznicím musejí být kabelky doručeny nejpozději do dvou dnů, sama jim píše ručně psané věnování, samozřejmostí jsou potřebné doplňky včetně balzámů na ošetřování materiálu. Pokud se něco pokazí, následuje okamžitá oprava a kurýr zákazníkovi přiveze dárek.

„Jednou bych si ráda postupně otevřela kamenné prodejny doma i v zahraničí. Člověk by si měl dávat vysoké cíle. Třeba nedojdete až na vrchol a skončíte v půli cesty, ale i tak se dostanete dál a posunete výš. Chtěla bych ze značky Folbeur vybudovat jakousi českou Pradu s očekávatelnou kvalitou a servisem,“ popisuje.

Touha a odhodlání

A jaké vlastnosti by měla mít žena, jež se chce stát úspěšnou podnikatelkou? „Nerozlišovala bych to genderově. Pokud chcete podnikat, zásadní je touha a odhodlání. Pokud chcete a máte snahu, cestu si vždycky najdete,“ myslí si majitelka firmy Folbeur.

„Naučit se můžete všechno. Před rokem a půl jsem neuměla s instagramem a dnes si dělám veškerou správu sociálních sítí sama. Zjistila jsem, že je to nejautentičtější,“ dodává Markéta Folberová.

Když začínáte, neposlouchejte pochybovačné řeči, varuje. Z „dobrých rad“, které vám lidé na startu vašeho podnikání udělují, nemá ráda Zátopkovské: ,Když nemůžeš, tak přidej´. „Zjistila jsem, že stále šlapat na plyn není vždy ideální. Někdy je dobré se zastavit, nadechnout se a nechat okolnosti a život, ať to vyřeší za vás,“ popisuje.

V životě i podnikání se Markéta Folberová nejvíc poučila z chyb, které nevnímá nijak tragicky. „I pád na ústa je přece pohybem dopředu,“ usmívá se.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme