Chudší o mnoho milionů a bohatší o spoustu zkušeností vplouvá úspěšná firma konečně do klidných vzdušných proudů. Oliver Dlouhý nebyl žádný podnikatelský debutant. Zkušenosti měl už z dřívější doby – a při plánování cesty do Portugalska v roce 2011 dostal i skvělý nápad: propojit do té doby nespolupracující letecké společnosti. Tak vznikla společnost Skypicker, která jen za rok 2015 vyrostla o 1000 %. Z původních jednotek zaměstnanců jich během čtyř let najednou byly dva tisíce.
„Ta firma rostla hodně rychle, ale to je dobře. Růst od nuly musí být rychlý, život je omezený a nemůžeme čekat do 120 let, než se dostaneme na nějaká čísla,“ vzpomíná na první léta firmy její CEO Oliver Dlouhý. V roce 2016 se přejmenovala na jednodušší, údernější a dobře zapamatovatelné Kiwi.com.
Příběh firmy připomíná cestu letadlem. Start raketový, následuje stabilizace výškové hladiny a pak… turbulence – světová pandemie covidu, během které se letecký průmysl úplně zastavil. Z této krize se celá firma dostávala ještě donedávna. A zatímco většina leteckých společností se k proplacení zrušených letů neměla, v Kiwi hledali řešení – peníze zákazníkům nakonec proplatili ze svého.
Nová strategie díky krizi: lety, Evropa a loajální zákazníci
Společnost tak sice přišla o nemalé peníze, svojí strategií ale upevnila důvěru zákazníků. Spolu s tím nastavila i novou strategii. „Pandemie nás donutila podívat se do zrcadla a říct si jasně, které věci pro nás mají perspektivu – a jsou inline s naší vizí – a které musíme jakožto zbytečné osekat,“ vysvětluje Oliver Dlouhý.
Firma se proto začala více zaměřovat především na Evropu. Stáhla se z mnoha ostatních trhů. Také vzdala další vertikály, které do té doby rozvíjela vedle letenek. „Uvědomili jsme si, že nejlepší jsme na lety, proto všechny investice šly této oblasti, kde máme silnou pozici, a šanci na globální úrovni trh vyhrát,“ pokračuje Oliver Dlouhý.
Nově se Kiwi soustředí více na B2C. „Pokud chceme, aby lidé na Kiwi.com měli výbornou zákaznickou zkušenost, musíme jim poskytnout komplexní službu po celou dobu jejich cesty. Proto jsme se rozhodli investovat do naší aplikace, která se tak stane pohotovým společníkem na cestách a bude kdykoliv k dispozici takzvaně v kapse. Zrevidovali jsme hodnotu naší nabídky tak, aby byl zákazník spokojený – nejen proto, že získal levnější letenku, ale také proto, že při jakýchkoliv potížích cítil, že se o něj postaráme,“ vysvětluje Oliver Dlouhý. Nová strategie už nese výsledky. Zákazníci se vrací a zvyšuje se míra loajality.
JIC jako networkingové místo i jako motivátor
Podnikatelskou zkušenost Oliver Dlouhý měl. Věděl, jak sestavit byznys plán, i jak začít budovat globálně úspěšnou firmu. Přesto podporu JICu v začátcích ocenil – především v oblasti networkingu. „Potkávali jsme podobně smýšlející a inovativní lidi. S některými se scházíme dodneška a vyměňujeme si zkušenosti,“ zamýšlí se Oliver Dlouhý.
Podpora podnikání je pro něj i v obecné rovině velmi důležitá. „Aby vznikaly inovativní projekty s vizí, je třeba, aby se tito lidé potkávali. JIC může mnoha lidem, kteří by na podnikání ani nepomýšleli, tuto možnost nasvítit. A šikovné lidi, kteří by šli běžně podnikat na západ, může přimět zůstat tady a svoji myšlenku realizovat doma. Tohle je třeba dobře exekuovat. A za mě a moji zkušenost s JICem byla jeho exekuce vždycky perfektní,“ usmívá se Oliver Dlouhý.
Dokud budou stačit síly – a ostatní to ocení
Oliver Dlouhý stále vlastní pětinu firmy a jako CEO stále drží v rukou kapitánský knipl. Létat v barvách Kiwi si dokáže představit klidně až do důchodu. „Platí ale, že to závisí i na jiných. Nerad bych se stal bottle neckem firmy. Takže dokud si můj tým a naši investoři myslí, že jsem dobrý lídr, budu lídrovat, dokud mi budou stačit síly,“ uzavírá s úsměvem Oliver Dlouhý.