Svoji firmu Accent Artisan založil Adam Carson v roce 2014. Ale až poslední rok se začala zaměřovat na svoji nynější hlavní náplň – výuku angličtiny zaměřenou na správný přízvuk.
Cesta k podnikání v Česku přitom u něj vedla přes Tchaj-wan. Tam šest let žil a studoval poté, co se mu kvůli nedostatku financí nepodařilo dostat na Oxford. Zrodil se tam nejenom byznys plán na novou metodu výuku jazyků, ale také jeho současné jméno, které naznačuje, že je rodilým mluvčím. „Vlastně jsem Čech jak poleno. Oba rodiče jsou Češi, včetně babiček i tetiček. Jméno Carson vzniklo tak, že jsem mnoho let žil v Asii, kde jsem i začal s učením anglického jazyka. Rychle jsem zjistil, že všichni studenti chtějí učitele, který je rodilý mluvčí, protože si myslí, že je to výhoda,“ popisuje Adam Carson.
Jazyk lépe naučí cizinec Vlastní zkušenost mu přitom dala jiný pohled. „Rodilý mluvčí nezná problémy, kterým cizinec čelí, protože je to pro něj přirozené. Já jsem vždy klientům řekl hned při první schůzce, že jsem Čech, ale sám jsem se naučil mluvit jako rodilý mluvčí a pokud chtějí, mohu je to stejnou metodou naučit taky. Dodnes mě ještě nikdo neodmítl,“ pokračuje Adam Carson.
Původně chtěl rozjet firmu právě na Tchaj-wanu, ale protože jako cizinec nemohl, vrátil se do Česka. Přilákala ho mimo jiné i tehdy nově zavedená možnost založit firmu za korunu. Ani tady však podnikání v tomto oboru není snadné. „Pořád je to těžké. Myslím, že odvětví vzdělávání je těžké obecně, protože výsledky vašeho produktu nejsou okamžité,“ zmiňuje Adam Carson.
Věří, že se prosadí hlavně díky tomu, že jeho postupy dokáží naučit jazyk s přízvukem rodilého Angličana. „Naše metoda stojí hlavně na vytváření správné svalové paměti. Jednoduše řečeno, klienty učíme, kam dát správně jazyk, rty atd. Zvuk je důsledkem tvaru. Pokud se chcete naučit vytvářet ty správné zvuky, musíte se naučit nejprve správně se hýbat. Jako když se třeba učíte pískat. Krom toho také pracujeme se strachem, protože mnoho lidí se bojí mluvit před lidmi a zvláště cizím jazykem. Opíráme se o poznatky z behaviorální psychologie, logopedie, pedagogiky i sociologie,“ vysvětluje Adam Carson.
Jdou do hloubky
Právě poznatky z různých oborů se jeho metoda liší od ostatních. „Věříme, že má smysl chodit do hloubky. Zejména pokud jde o mezilidskou komunikaci. Proto se zaměřujeme na školení ve firmách, kde spolu lidé tráví mnoho hodin času. Komunikace není jen o hrubém předání faktů, ale je tam i výrazná komponenta vybudování příjemného emocionálního prostředí tak, aby druhá strana vůbec měla zájem vyslechnout si, co jí chcete říct,“ zdůrazňuje Adam Carson.
Jeho systém výuky pak přináší řadu výhod. „Například jasnost a srozumitelnost toho, co říkáte. Vyjádříte, jaký opravdu jste a jak se cítíte. Nejen, že budete snadno rozumět druhým, ale hlavně druzí budou snadno rozumět vám. Nejde vám přeci o to se vymluvit, ale o to, aby druzí slyšeli a zpracovali, co jim sdělujete,“ podotýká Adam Carson.
Pojetí výuky ovlivňuje to, na jaké studenty se startup zaměřuje. „Pokud vám jde o to mít schopnost se zeptat na dovolené, kudy se nejrychleji dostanete k bazénu, nepotřebujete nutně nás. Pokud vám jde ale o to sbližovat se s lidmi, vytvářet si hlubší vztahy pracovní nebo osobní a nebýt za stereotypního cizince z východu, pak vám můžeme pomoct. Pochopitelně, pokud zrovna pracujete v call centru, tak jasnější komunikace se přímo promítne do vašeho výdělku,“ popisuje Adam Carson.
Učí hlavně ve firmách
Zaměřuje se proto především na studenty, kteří jsou v častějším styku s rodilými mluvčími angličtiny. „Proto jsou dnes naším zákazníkem hlavně společnosti, které chtějí zefektivnit komunikaci svých zaměstnanců i komunikaci s klienty. Dává to smysl. Když si uvědomíte, kolik automatizace a robotizace se dnes děje, dojde vám, že z lidské interakce se stává prémiová služba. A jako prémiová služba by měla být co nejkvalitnější,“ podotýká Adam Carson.
Workshopy pro firmy připravují ve startupu tři zaměstnanci, využívají také stážistů. Zatímco tato služba je zaměřená na tuzemský trh, s druhou se startup chce prosadit i v zahraničí. Jde o aplikaci, která je učí rozeznávat i sebemenší rozdíly ve výslovnosti. Jako první otestuje jejich sluch tím, že jim přehraje dva zvuky a lidé musí odpovědět, zda byly stejné nebo se lišily.
Již před expanzí do světa má přitom starup za sebou zahraniční úspěchy. Na pražské soutěži starupů reprezentoval Accent Artisan podnikatelský inkubátor xPORT Bussines Accelerator VŠE, jehož je členem. Skončil na druhém místě a postoupil do mezinárodního kola v Budapešti, kde soutěžily startupy ze zemí Visegrádské čtyřky, kde za Českou republiku zvítězil.
Do budoucna bude mít Accent Artisan na tuzemském trhu prostor pro další růst. Průzkumy totiž ukazují, že Češi v jazykových schopnostech zaostávají například za sousedními Slováky. „Myslím, že hraje roli celá řada faktorů. Možná hraje roli to, že české ekonomice se daří a Češi tak nemají potřebu ani chuť stěhovat se do zahraničí. Možná se většina Čechů vnímá spíše na lokální úrovni než jako obyvatelé Evropy nebo světa. Možná jim stačí čistě utilitární úroveň komunikace stylu ‚kolik stojí houska?‘ To ale spekuluji,“ uzavírá Adam Carson.
Dalibor Dostál
Startup Accent Artisan v kostce
Společnost Accent Artisan založil Adam Carson po svém šestiletém pobytu na Tchaj-wanu. S pomocí speciálních metod učí především správnou výslovnost. Po workshopech plánuje spustit speciální aplikaci, s níž se chce prosadit i v zahraničí.