Takzvaný exportní inkubátor má pomoci tuzemským podnikům usadit se na americkém trhu. Zájem firem už nyní převyšuje kapacitu.
Chicago je s bezmála třemi miliony obyvatel třetím nejlidnatějším městem Spojených států. Rozkládá se uprostřed kontinentu na pobřeží Michiganského jezera. Je odtud tedy výborné dopravní spojení jak do východní, tak do západní části země. V minulosti bylo město oblíbenou destinací českých imigrantů. Na počátku 20. století jich zde žilo přes sto tisíc a na česky mluvící Američany, kteří se ke svým středoevropským kořenům hrdě hlásí, zde můžete narazit dodnes. Je proto symbolické, že právě Chicago má nyní pomáhat českému byznysu, aby se v USA ještě více zviditelnil.
Sídlo v srdci metropole
Kanceláře nového inkubátoru pro exportéry se nacházejí přímo v hlavní obchodní čtvrti metropole známé jako Chicago Loop, kde sídlí také generální konzulát České republiky. Z letiště se sem můžete dostat třeba zdejší známou nadzemkou. Stačí vystoupit ve stanici Washington, z níž je to k inkubátoru i na konzulát jen pár minut chůze.
Ačkoli pandemie koronaviru vyhnala řadu obchodníků z centra města na periferii, Chicago Loop se svými impozantními mrakodrapy a hustou silniční dopravou stále působí velmi rušně. „Myslím, že na Chicagu je skvělé i to, že má podobnou průmyslovou strukturu jako Česká republika, takže české firmy zde snadno mohou najít obchodní partnery,“ říká zástupkyně ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v Chicagu Markéta Šebelová. Právě ona má společně s ředitelem Lubošem Matějkou provoz Exportního inkubátoru na starosti.
CzechTrade otevírá nový Exportní inkubátor. Pomůže rozvíjet české podnikání v Chicagu
Vzápětí vstupujeme do moderně zařízené budovy naproti chicagskému divadlu CIBC. Podniky zde mají k dispozici plně vybavené kanceláře s pevnou telefonní linkou a připojením k internetu. Mohou využívat také sdílenou vstupní recepci a odpočinkovou místnost s kuchyňkou. Prostory provozuje společnost Expansive.
Vysoké vstupní náklady
„Spojené státy jsou velice atraktivní trh, nicméně vstupní náklady jsou zde neskutečně vysoké. Čeští podnikatelé mají často skvělé produkty a nápady, ale potřebují pomoc právě v těch začátcích, aby se tady zorientovali. A to se dělá poměrně nesnadno, když sedíte v jiném časovém pásmu. Pokud navíc chcete uspět v Americe, je nejlepší vystupovat jako americká entita,“ vysvětluje Šebelová. „Inkubátor CzechTrade je logický předstupeň pro otestování amerického trhu,“ doplňuje. Služba prý vznikla na popud samotných exportérů. A co tedy konkrétně nabízí?
Společnosti, které chtějí vstoupit na americký trh, se mohou první tři až šest měsíců „inkubovat“ v Chicagu. CzechTrade jim zde poskytne zázemí a poradenství. Seznámí je s místním právním a podnikatelským prostředím. Pomůže jim rovněž vybrat a oslovit vhodné obchodní partnery.
Zájemci musejí splnit pouze tři podmínky: složit poplatek padesát tisíc korun, který zároveň funguje jako depozit na poskytované služby. Dále je nutné, aby měli jasný byznys plán, čeho chtějí v USA za první půlrok dosáhnout. A třetí podmínkou je vyčlenění jednoho zaměstnance, který se přestěhuje do Spojených států a bude s CzechTradem spolupracovat na dosažení vytyčených cílů přímo na místě.
„Služba je tedy určená všem firmám napříč obory. Může to být klidně i startup, ale musí být na tu expanzi a hledání nových klientů v USA dobře připraven – to znamená mít lidské i kapitálové zdroje,“ shrnuje Šebelová. Zájem o inkubaci v Chicagu je podle ní obrovský. CzechTrade však vzhledem ke svým finančním a kapacitním možnostem zatím nezvládá odbavit více než tři podniky najednou.
Exportéři jsou spokojeni
Aktuálně inkubátor využívá například společnost Rim, která vyrábí kancelářské židle. „Služeb exportního inkubátoru jsme se rozhodli využít, jelikož na americkém trhu je osobní jednání velice důležité. Američtí obchodníci chtějí vidět, že jste v USA opravdu fyzicky přítomni. Trh USA je obrovský a vysoce konkurenční a místní obchodníci si mohou vybírat z mnoha dodavatelů. Přednost pak logicky dají spíše těm partnerům, které si mohli osobně prověřit,“ uvádí Petr Motlík, manažer prodeje ve společnosti Rim. Ta i díky CzechTradu v těchto dnech nabírá nové klienty nejen v USA, ale i v Kanadě.
Český startup začal vozit pepř z Kambodži. V oboru dnes patří k největším na světě
V blízké době s inkubátorem hodlá navázat spolupráci i strojírenská firma TMC. „Na podzim se chystám do Chicaga na strojírenský veletrh, takže jsme se domluvili, že nám pomohou najít ty správné partnery a získat o nich informace. Poskytnou nám své prostory pro důležité schůzky. Myslím, že tahle služba má pro české podnikatele obrovský význam,“ uvedl výkonný ředitel TMC Jan Konrad.
Pochvalně o CzechTradu hovořili i všichni ostatní členové podnikatelské delegace, kterou v červnu přivezl do Chicaga předseda českého senátu Miloš Vystrčil (ODS). „Určitě je to zajímavá služba, o níž se teď bavíme s kolegy, jestli ji někdo z nás využije. Nevím, zda zrovna my, ale pro některé typy firem je to určitě výhodné,“ uvedl Vojtěch Cuchý ze společnosti Logio. „Služby CzechTradu jsou obecně skvělé. Díky nim jsme například založili naši pobočku v Singapuru,“ zmiňuje Petr Heller, šéf startupu Retailys.
Chicago je už druhým místem, kde CzechTrade otevřel exportní inkubátor. Ten první funguje od loňského roku v indickém Bengalúru. Do konce letošního roku plánuje agentura zprovoznit ještě další tři. Po Chicagu hodlá zároveň otevřít druhou plnohodnotnou kancelář CzechTradu v USA, konkrétně v texaském Austinu, kam se poslední dobou stěhuje mnoho velkých technologických korporací.