S obyčejným náborovým inzerátem už si podniky nevystačí. Zaměstnavatelé budou muset investovat do HR marketingu a nabízet flexibilní práci. Očekává se také rozmach částečných úvazku, například pro maminky na mateřské dovolené.
Firemní identitu pomůže představit multimediální vizitka
Zaměstnavatelé jsou od loňského roku optimistější, letos nábor nových lidí nabere na obrátkách. „Nízká nezaměstnanost a široká nabídka pracovních pozic na trhu ale vede k tomu, že nabírat nové zaměstnance už nejde tak snadno a rychle jako dřív. Kandidáti chtějí více a jsou v pozici, kdy si mohou vybírat. Firmám v roce 2022 nezbyde než více investovat do employer brandingu. A klasický inzerát s popisem práce už nestačí. Je potřeba využít multimediálního obsahu, který kandidátům poodhalí i firemní identitu a atmosféru v týmu,“ říká CEO platformy Welcome to the Jungle Honza Klusoň.
Interní mobilita umožní spíš si zaměstnance udržet
Covidová situace donutila společnosti rychle přijmout řešení i nástroje umožňující práci na dálku a chod firmy v krizi. Právě tehdy mnoho firem začalo s interní mobilitou, tedy interním přesunem zaměstnanců, aby se vyhnuli propouštění. „Když byla během pandemie nějaká pozice nadbytečná, zaměstnavatelé místo propuštění nabídli v rámci firmy zaměstnancům jinou pozici, kterou měli neobsazenou,“ vysvětluje Honza Klusoň.
Postupně se ukázalo, že interní mobilita má mnohem širší potenciál. „Interní mobilita ve firmě umožnila optimalizovat pracovní sílu a kapacity a firmy s její podporou budou pokračovat. Nabízí také možnost okamžité reakce na aktuální potřeby manažerů, kteří mají v týmech přebytečné kapacity, či naopak shání lidi na neobsazené pozice. Schopnost rychlé reakce je zásadní, aby firmy dokázaly pružně reagovat na krizi,“ říká Klusoň.
Možnost interní mobility také zvyšuje pravděpodobnost, že si firma udrží lidi, což potvrzují i data z průzkumu LinkedIn’s Workplace Learning Report 2021. Podle něj zůstávají zaměstnanci ve společnostech s vysokou interní mobilitou dvakrát déle (téměř 5,5 let) než ve společnostech s nízkou mobilitou (2,9 let).
K častým benefitům se během pandemie zařadil psychoterapeut
Stále více firem kvůli pomoci zaměstnancům během tíživých chvil pandemie začalo nabízet benefit konzultací s psychoterapeutem. Podle Honzy Klusoně důraz na psychickou pohodu a spokojenost zaměstnanců přetrvá i v letošním roce: „Mnoho firem si uvědomilo, že základem úspěšné firmy je spokojený zaměstnanec. A pandemie nás přesvědčila o tom, že spokojenost není jen o dostatku peněz či náplni práce, ale také o duševní pohodě. Můžeme proto očekávat, že stále více firem bude nabízet psychoterapii či konzultace s koučem jako součást benefitů.”
Vyžadovat částečný úvazek už nebude problém
Pandemická situace a nízká nezaměstnanost nahrála do karet zájemcům o částečný úvazek. Díky přesun do online prostředí, kdy odpadla nutnost docházky do kanceláří, nebude v kurzu jen digitální nomádství, ale i flexibilita práce. Zvýší se zájem o maminky, studenty a již zaměstnané pracovníky s volnou kapacitou.
„Firmám chybí lidé a tak již nebude výjimkou nabírat zaměstnance na částečné úvazky, kteří už třeba pracují v jiných firmách, nebo jsou zrovna na mateřské dovolené,“ vysvětluje Honza Klusoň. „Práce se tak i díky tomu stane flexibilnější a hlavně dostupnější pro maminky na mateřské dovolené nebo pro studenty vysokých škol,“ dodává Klusoň.