Restauratéři hlásí rostoucí tržby. Pomohlo zrušení kontrol i Valentýn

Majitelé a provozovatelé restaurací mají za sebou mají prozatím nejúspěšnější dny letošního roku. Od pátku 11. do pondělí 14. února přišlo do podniků o čtvrtinu lidí více než v týdnu předchozím. Tržby narostly o třetinu.

Pravděpodobně pomohlo uvolnění restrikcí (od 10. února už personál restaurací nekontroluje bezinfekčnost hostů), hezké počasí i Valentýn.

Ilustrační fotografie

Přesto je letos v zimě lidí v restauracích, barech a hospodách stále méně než v lednu a únoru 2020 a problémy v gastro odvětví zdaleka nekončí.

Vyplývá to z údajů společnosti SaltPay, která vytváří restaurační systém Storyous a pomáhá podnikům s digitalizací a automatizací procesů jejich podnikání.

„Leden a únor hospodským přinášejí každoročně nejnižší tržby i návštěvnost. Z jejich nárůstu na konci minulého a začátku tohoto týdne máme samozřejmě radost, lze ale předpokládat, že tato čísla ještě spadnou. Skutečné zlepšení očekáváme až na jaře při dalším ústupu pandemie a lepším počasí,“ říká výkonný ředitel Storyous Igor Třeslín.

Nejvyšší tržby letošního roku provozovatelé restaurací utržili 12. února, následoval pátek 11. 2. a pondělí 14.2. Během prvního únorového víkendu byla návštěvnost podniků byla o čtvrtinu nižší a tržby dokonce o třetinu nižší. Nepochybně pomohlo hezké počasí, které panovalo během celého víkendu, i čtvrteční rozvolnění, byť to se do denních (čtvrtečních) výsledků nijak výrazně nepropsalo.

Valentýn úspěšnější než před pandemií

Druzhý únorový víkend byl letos pro majitele restaurací dokonce úspěšnější než v roce 2020 (těsně před pandemií). O valentýnském víkendu restauratérům tržby v porovnání s rokem 2020 vzrostly v průměru o 5 procent, v porovnání s rokem 2021, kdy byly restaurace zavřené a fungovala pouze výdejní okénka a takeout, dokonce o 38 procent.

Covid počtvrté: Restauracím opět klesají tržby i návštěvnost

Na sv. Valentýna, který v letošním roce připadl pracovní den, průměrné tržby poklesly o deset procent.

Únorová čísla přesto potvrzují trend, že lidé do restaurací aktuálně tolik nechodí a jejich návrat bude pravděpodobně velice pozvolný. Míra návštěvnosti v závislosti na dnu a lokalitě poklesla v porovnání s rokem 2020 o 10 až 20 procent.

Problémy v gastru nekončí

To, že se rozvolnilo, neznamená, že lidé okamžitě změní své chování a návyky, které si vybudovali za poslední dva roky. Nelze také předpokládat, že hospodským zmizí veškeré problémy, domnívají se zástupci Storyous.

Provozovatelé restaurací tradičně v lednu a únoru zažívají nejslabší měsíce roku. Vedle toho je trápí inflace, zdražují se potraviny, energie i další dodavatelské služby. Restauratéři se potýkají i s výpadky personálu.

„Ze zkušeností našich klientů víme, že není nic neobvyklého, že za nemocné číšníky a další personál zaskakuje majitel nebo že podnik musí dvousměnný provoz nahradit jednosměnným a omezit otevírací dobu, protože zkrátka nemá lidi. Podtrhuje to jen trend toho, že v pohostinství stále chybí až 30 procent personálu a restauratéři nemají za nemocné kolegy kde brát náhradu,“ doplňuje mluvčí SaltPay pro Českou republiku Jana Kohoutová.

Spotřebitelské chování se v mnohém také změnilo. Lidé do restaurací chodí značně nepravidelně, týká se to zejména období obědů. Podle provozovatelů často ruší rezervace na poslední chvíli, což se dříve tolik nestávalo. Lidé onemocní, nebo musejí do karantény či izolace. Hospodským se z toho důvodu hůře odhaduje množství surovin, které objednávají, a jídla, co vaří.

Redakčně upravená tisková zpráva Storyous

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme