Sázejí na clean label potraviny: Rodinná firma dobyla svět se stovkami originálních produktů

Brněnská firma AG Foods začínala v 90. letech jako malý rodinný podnik s jediným produktem. Dnes nabízí zákazníkům stovky originálních potravinářských výrobků a vyváží je do celého světa.

Firmu pod původním názvem Agroinform založil Jiří Jízdný už v roce 1990. V současnosti má stamilionové obraty a tisíce spokojených zákazníků nejen v Evropě ale i v exotičtějších destinacích jako je Arabský poloostrov.

Pod značkou Biogena, kterou koupili před deseti lety, vyrábí AG Foods čaje

Metrák odhodlání

Vybudovat na zelené louce rodinný podnik, který dnes z pozice předsedy představenstva řídí syn zakladatele, nebylo jednoduché. Trnitou cestu k úspěchu ale od začátku prošlapávali s maximálním odhodláním.

Měli jsme sto kilogramů odhodlání uspět a jednoduchou myšlenku – všechno, co budeme dělat, nám musí vonět,” říká majitel.

To, že vyrábějí, nakupují a distribuují kvalitní produkty z těch nejlepších surovin, voní i jejich zákazníkům. „Připadá mi, že jsme s nápoji firmy AG Foods vyrůstali,” směje se jeden z nich Pavel Nováček.

Instantní nápoje kupovali jeho rodiče, bylinné a ovocné čaje si oblíbil se svou ženou a dnes je už pijí jeho děti. „Nejradši máme čaje se značkou Biogena. Kombinace ovocných a bylinných čajů nám přijde skvělá,” dodává Nováček.

Podle Jízdného je za oblibou jejich produktů především poctivá práce a schopnost přizpůsobit se novým trendům. „Klademe důraz na zdravou stravu a kvalitu, aby odpovídaly požadavkům clean label. Vyhýbáme se potravinářským barvivům, příchutím nebo konzervačním látkám,” popisuje majitel.

Podle Jízdného je za oblibou jejich produktů především poctivá práce a schopnost přizpůsobit se novým trendům | AG Foods

Historie rodinného byznysu sahá do první republiky

Rodina Jízdných má po generace podnikání v genech. Obchody, které vlastnili už za první republiky, jim ale po převratu komunisté zabavili. O obnovení rodinného byznysu hned po revoluci proto Jiří Jízdný nepochyboval.

Zakladatel podniku měl navíc k potravinám blízko od studií. Vystudovaný technolog v potravinářském průmyslu začínal ve firmě Agroinform (na AG Foods byla přejmenována v roce 1999) s konzultacemi pro zemědělské společnosti.

Cvrčci a červi běžnou součástí jídelníčku: Brněnský startup nabízí Čechům exotiku

„Následně se můj děda dohodl s naší první vývojářkou paní Jirkalovou, využili dědovu znalost z mlékárenství a v té době vedlejší surovinu při zpracování mléčných produktů použili k výrobě nápoje plného vitamínů a minerálů,“ vypráví Jiří Jízdný nejmladší.

Syrovátkový multivitaminový nápoj Vitamaxima začali vyrábět v roce 1993 a nabízet mimo jiné do školních jídelen. Dodnes patří do jejich výrobního portfolia.

„Nápoje vyvinula naše firma hlavně do retailu, ale jelikož Češi chtěli po revoluci především zboží ze západu, tak jsme produkty nabídli do školství. Ve školních jídelnách nebylo v té době nic jiného než černý čaj, takže se zásoby během pár dnů a za pomoci Zlatých stránek podařilo vyprodat,“ dodává Jízdný.

V roce 1993 se vrátili moji rodiče z práce na nákladních lodích a s přehledem ze světa. A jelikož oba mají hotelovou školu, tak je táhly primárně nápoje.

Jiří Jízdný nejmladší

Pode Jiřího Jízdného chyběla v 90. letech větší konkurence. Produktů, které jejich firma nabízela, bylo na českém trhu minimum.

„Ve firmě panovalo nadšení a důvěra v to, že společnost poroste. S našimi partnery i prvními zaměstnanci hnali rodiče firmu kupředu, protože věděli, že to je jediná správná cesta. Konkurence byla malá, na trh se dostávaly spíše západní produkty a ty zase dobře připravovaly cenotvorbu. Takže i pro malý podnik z Brna to byla win-win situace,“ usmívá se podnikatel.

Významným milníkem byla výstavba kompletně nové výroby a administrativního centra v Košíkově u Velké Bíteše v roce 2002.

Portfolio AG Foods je poměrně široké a stále se rozrůstá | AG Foods

Dnes má AG Foods dva výrobní závody – jeden ve zmíněném Košíkově a druhý v Českých Budějovicích. V jihočeské metropoli se vyrábějí čaje pod značkou Biogena, kterou společnost AG Foods koupila před deseti lety. Pobočky má podnik na Slovensku, v Maďarsku či Polsku.

Firmu prodali a znovu koupili

Bez odchýlení od normy není pokrok možný, říkal světoznámý producent a hudebník Frank Zappa. Majitelé firmy AG Foods se od norem běžných v českém rodinném podnikání odchýlili minimálně v tom, že svůj podnik prodali a po sedmi letech koupili zpět. A co za poměrně neobvyklým rozhodnutím stálo?

Členové rodiny Jízdných si po dvaceti letech potřebovali odpočinout od každodenního stresu a mít víc času na osobní aktivity. Po letech si ale uvědomili, že jim radosti i strasti spojené s byznysem scházejí.

Výroba (Biogena). Foto: AG Foods

„Po dlouhém období růstu rodina cítila, že se potřebuje nadechnout. Společnost jsme prodali do dobrých rukou zástupců nizozemsko-polského fondu.  Po sedmileté odmlce nám to ale začalo chybět a společnost (poloviční podíl) jsme si zase koupili zpět, avšak již s nadhledem a jiným pohledem na firmu,“ popisuje Jiří Jízdný nejmladší. 

Druhou polovinu podílu odkoupil před sedmi lety dlouholetý člen představenstva a rodinný přítel Jízdných Orestes Žukowski.

„Ze strany Žukowských je tam spolumajitel jako člen představenstva a ředitel polské pobočky. Z naší strany je to můj otec jako spolumajitel a předseda představenstva a já jako ředitel marketingu a také člen představenstva,“ doplňuje Jiří Jízdný nejmladší.

Mohu s hrdostí říci, že AG Foods je dítě, které vyrostlo v úspěšnou, spolehlivou, a přesto stále rodinnou společnost. A že i po těch dlouhých letech nám vše, co děláme, stále voní!

Co máme pro zákazníky

A co vše dnes – po třech dekádách na trhu – AG Foods svým klientům nabízí. Portfolio je poměrně široké a stále se rozrůstá.

„Prvním a nejstarším pilířem je sociální sféra a školství. V minulosti jsme byli primárně nápojáři, ale nyní máme různé zdravé svačinky, produkty do kuchyně nebo trvanlivé veganské produkty. Druhým pilířem jsou nápojové automaty. Tady patříme k největším výrobcům ve střední Evropě pro velké hráče na trhu. Třetím pilířem je Horeca (hotelnictví a gastronomie), kam firma dodává řešení s kávou, čaji nebo ovocnými koncentráty včetně technologií do hotelů, restaurací nebo kaváren,“ vypočítává Jiří Jízdný.

Čtvrtým pilířem je retail. Čaje Biogena a další produkty najdete kromě e-shopu AG Foods ve většině řetězců. Pátým posledním pilířem jsou kanceláře, kde se firma stará o dodávání kávy, čajů, nápojových technologií a dalšího vybavení pro zaměstnance svých klientů.

Čaje značky Biogena | AG Foods

AG Foods se věnuje také službám Private Label v oblasti vývoje, výroby a distribuce instantních nápojů a potravin. Partnerům poskytuje komplexní řešení – od počátečního návrhu produktu, přes jeho vývoj, výrobu, design obalu až po balení a dodání.

„Spolupráce s našimi partnery začíná definicí požadavků a specifikací produktu. Následuje fáze vývoje, během které pracujeme na formulaci produktu, výběru surovin a testování. Po schválení receptury přecházíme k designu obalu, který musí odpovídat jak značce klienta, tak legislativním požadavkům,“ dodává.

Velká část produktů AG Foods dnes směřuje za hranice. Sousední země, kde má firma pobočky, nicméně považují zástupci podniku za „součást domácího trhu, protože jde o tradiční obchodní destinace“.

„Co se týče exportu do ostatních zemí, ten tvoří asi deset procent našeho celkového obratu. Naše produkty směřují především do dalších států Evropy a také na východ, například do Gruzie či zemí Arabského poloostrova,“ dodává Jiří Jízdný.

Výzkum a vývoj: Alfa a omega úspěchu

Jiří Jízdný potvrzuje, že se dnes prakticky žádná výrobní firma – pokud chce být konkurenceschopná – neobejde bez vlastního výzkumu a vývoje.

„Jako výrobní společnost si uvědomujeme, že inovace a schopnost reagovat na měnící se tržní trendy jsou zásadní pro udržení konkurenční výhody. Vývoj je pro nás alfou a omegou. Umožňuje nám nejen držet krok s konkurencí, ale také ji předbíhat tím, že přinášíme inovativní a kvalitní řešení,“ říká.

Vlastní výzkum a vývoj považujeme za základní kámen našeho úspěchu a dlouhodobé udržitelnosti.

Firmy, které se spoléhají pouze na externí vývojové zdroje, mohou být podle Jízdného více zaměřené na cenu, ale brzdí je pomalejší tempo inovací.

Plusy a mínusy rodinného byznysu

Rodinné podnikání bývá zásadní zkouškou rodinných vztahů, a ne všichni tento tlak zvládají. V AG Foods jsou nicméně podle Jiřího Jízdného připraveni na to, aby profesionální management mohl fungovat s aktivními spolumajiteli. Firmu už podruhé prodávat nechtějí.

„Rodinné podniky přinášejí specifické výhody i nevýhody, které jsou těsně spjaty s jejich jedinečnou povahou a stylem řízení. Z mého pohledu patří mezi hlavní plusy jejich pevné zakotvení v lokálním prostředí a silné vztahy, které se budují nejen mezi rodinnými příslušníky, ale i s ostatními zaměstnanci a komunitou,“ popisuje s tím, že to přináší silný pocit zodpovědnosti a osobního závazku k prosperitě podniku.

Jak říká můj táta: „Někteří možná z firmy odejdou, my ale neseme zodpovědnost.“ Tento pocit zodpovědnosti za celou firmu a její dopad na okolí je to, co činí rodinné podnikání tak specifickým a v mnoha případech i úspěšným.

„Jednou z nevýhod může být emocionální závislost na podniku a některých projektech, které mohou být historicky významné, ale ekonomicky neudržitelné. Nostalgický přístup k rozhodování může někdy bránit potřebným inovacím nebo ukončení projektů, které už nejsou výhodné,“ dodává Jízdný.

Stát by měl podle něj rodinné podnikání podporovat, ale zároveň respektovat jeho specifičnost. Důvod? Rodinné firmy patří ke stabilním regionálním zaměstnavatelům a významným lokálním investorům.

Giving back to society

AG Foods patří k podnikům, které si uvědomují význam společenské odpovědnosti firem a angažují se v různých vzdělávacích a sportovních projektech. Patří k nim i Kemp vítězů, za kterým stojí slavní čeští sportovci.

„Letos jsme se rozhodli rozšířit již třetí rok trvající partnerství s Kempem vítězů, který pořádá desetibojař Adam Helcelet se svou ženou Denisou (bývalou čtvrtkařkou). Tento kemp (příměstský tábor pro školou povinné děti) je zaměřen na podporu zdravého životního stylu a sportovní aktivity mezi dětmi, což je oblast blízká našemu srdci i byznysu,“ popisuje Jiří Jízdný.

S Helceletovými spolupracují na vytváření programů, které jsou zábavné i edukativní a přínosné pro fyzický i mentální rozvoj dětí. Nové příchutě a produkty navíc díky tomu testují přímo u cílové skupiny. „Naše produkty, jako jsou například školní nápoje, jsou každodenní součástí dětské stravy. Proto je pro nás klíčové, aby byly nejen zdravé, ale i chutné,“ dodává zástupce AG Foods.

Obrat, zisk a plány do budoucna

V loňském roce společnost poprvé v historii dosáhla jedné miliardy obratu, přesněji to bylo 1,1 miliardy korun. Čistý zisk respektive EBITDA dosáhl v roce 2023 85 milionů korun. Podnik má aktuálně 220 zaměstnanců.

Do budoucna v AG Foods plánují především investice do rozšíření kapacit výroby. Automatizace procesů jim má přinést vyšší efektivitu a snížení nákladů na provoz.

V plánu je také posílení značek Biogena, která se specializuje na čaje, a Enzo Bencini (káva a čokoláda). „Investice do těchto značek zahrnují marketingové aktivity a vývoj nových produktů, aby byly tyto značky více viditelné a atraktivní pro spotřebitele,“ dodává Jiří Jízdný.

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme