Silvie Jakubková: Nepodceňujte logo. Je vizitkou vašeho byznysu

Ve své tvorbě má široký záběr od designu ponožek až k obalům výrobků z konopí. Českým firmám se snaží pomoct pochopit, že grafická prezentace či logo je stejnou vizitkou firmy, jako dobrý oblek pro obchodníka. „Výrazným milníkem byl příchod pandemie, kdy se většina podnikání musela přemístit do online prostoru, kde již byl grafický zásah nezbytný. Poptávka po grafickém designu výrazně stoupla,“ říká Silvie Jakubková.

archiv Silvie Jakubkové

Na jakou oblast designu se specializujete?

Zaměřuji se především na loga a vizuální identity. V posledních letech se ale dostávám také k zajímavým zakázkám v oblasti obalů a designu produktů. Grafik si může vybrat, jestli bude svou tvorbu směrovat do jednoho odvětví, nebo jestli bude svou prací přesahovat i do jiných oblastí. V mém případě se bavíme o druhém případě, kdy si práci zpestřuji například designem ponožek pro značky BeWooden či Soxit, tiskovinami pro Magistrát města Zlín nebo obalovým designem a vizuální identitou pro společnost Herbalus, která vyrábí přírodní oleje a další přípravky na bázi konopí.

Jak vnímáte v moderní době poslání designu a grafiky, zejména ve vazbě na praktické využití v průmyslu nebo ve službách?

V ateliéru grafického designu ve Zlíně nás vždy učili, že grafický design je to, co prodává. Můžete přijít s inovační myšlenkou, produktem, ale pokud to nepodtrhnete kvalitní propagací a vizuální prezentací, tak vaše snahy přicházejí vniveč. Svým klientům se vždy snažím vysvětlit, že není radno podceňovat grafické výstupy, které poptávají, protože tyto výstupy firmu buďto vyšvihnou, nebo srazí k zemi. Jste-li obchodník, tak je vaší vizitkou většinou první dojem, který klient získává z pohledu na váš zevnějšek. Tedy účes a perfektně padnoucí oblek. Vizitkou vašeho byznysu je vaše logo a vizuální prezentace.

Můžeme srovnat třeba skandinávské země se zeměmi Visegrádské čtyřky. Na jedné straně máme čistotu a snahu o minimalismus, na straně druhé mnohdy agresivní reklamu a vizuální smog.

S jakým pojetím chcete přistoupit k tématu grafického prvku pro BusinessInfo.cz?

Mým cílem je dosáhnout co nejkvalitnějšího výsledku, který by měl být také jednoznačně čitelný a srozumitelný široké veřejnosti.

Nakolik podle vás tuzemské firmy doceňují význam grafiky? Je nějaký výrazný rozdíl v tomto oboru mezi ČR a zahraničím?

V posledních letech z mého pohledu stoupl zájem o kvalitní vizuální propagaci. Vždy je to o tom být výraznější než vaše konkurence na trhu. Na to se firmy zaměřují čím dál víc. Výrazným milníkem byl příchod pandemie, kdy se většina podnikání musela přemístit do online prostoru, kde již byl grafický zásah nezbytný. Poptávka po grafickém designu výrazně stoupla.

Je důležité uvědomit si, že existují různé sociální bubliny, různá odvětví podnikání. V každém se ke grafice a marketingu přistupuje jinak. Podobně to platí i pro různé země a jejich kultury. Vizuální komunikace se formuje po staletí a v každé zemi trochu jinak. Pro představu můžeme srovnat třeba skandinávské země se zeměmi Visegrádské čtyřky. Na jedné straně máme čistotu a snahu o minimalismus, na straně druhé mnohdy agresivní reklamu a vizuální smog. Přijde mi, že Češi v tomto často smýšlejí způsobem kvantita nad kvalitu, kdežto zmiňované severní země preferují kvalitu.

(tos)

Obalový design konopných produktů od Silvie Jakubkové
Design obalu knihy od Silvie Jakubkové

Silvie Jakubková

Ostravačka, která se před šesti lety přestěhovala za studiem do Zlína. Mezi její záliby patří vedle grafického designu také kultura a architektura, což jsou možná důvody, proč si toto malebné cihlové město zamilovala natolik, že ji to jinam netáhne. Při doktorském studiu v Ateliéru Grafický design ve Zlíně pracuje jako osoba samostatně výdělečně činná. Právě to jí dává volnost, kdy může pracovat odkudkoli pro kohokoli. Na Ostravu však Silvie Jakubková nezanevřela a portfolio práce si rozšiřuje o stále větší počet projektů s ostravskými kořeny.

Další ukázky práce Silvie Jakubkové

BusinessInfo.cz hledá grafický prvek k výročí 20 let fungování




• Oblasti podnikání: Design
• Teritorium: Česká republika