Šíření koronaviru mohou zhoršovat zákaznické karty. Ohrožují podnikatele, pokladní i zákazníky

Rekordní přírůstky koronaviru z posledních dnů mají příčinu i v podcenění mnoha rizik, se kterými se podnikatelé i jejich zákazníci denně setkávají. Patří mezi ně i zákaznické karty, které jdou při nákupech „z ruky do ruky“.

Česko se již šest měsíců potýká s pandemií koronaviru covid-19. Po první vlně, kterou pomohlo zkrotit téměř úplné „vypnutí“ ekonomiky letos na jaře se však v posledních týdnech počty nakažených znovu zvyšují.

Přispívá k tomu také stát, který nedokázal realizovat žádná z technických opatření, které navrhují podnikatelé k omezení přenosu koronaviru v oblasti obchodu a služeb. Mezi rizikové situace, které mohou zvyšovat šíření koronaviru, patří také používání zákaznických karet.

Ty používají zákazníci například v různých sítích supermarketů, na čerpacích stanicích nebo na poště. Díky načtení čárového kódu mohou získat slevu na zboží či služby. Kromě úspory několika korun si však mohou odnést také koronavirus. Ve většině případů totiž předávají zákazníci kartičku „z ruky do ruky“ obsluze. I v případech, kdy zákazníci platí bezhotovostně, tak dochází k přímému kontaktu mezi kupujícím a obsluhou.

Karty načítají na dálku

V některých provozovnách, například v prodejnách Billa, sice mají čtečku nastavenou tak, aby se údaje ze zákaznické karty načetly bezkontaktně, u většiny obchodů a služeb, které redakce v minulých dnech prověřovala, však stále dochází k fyzickému předávání zákaznických karet.

Foto: Shutterstock

Opatření k omezení přenosu infekce se snaží zavést řada společností, která zákaznické karty používají. „Čárový kód zákaznické karty MOL se u pokladny načítá pomocí čtečky. To znamená, že zákazník může kartu držet v rukou čárovým kódem směrem ke čtečce, která kód oskenuje a obsluha s ní tak vůbec fyzicky nemanipuluje. V rámci hygienické bezpečnosti jsme zákazníkům prostřednictvím obsluhy doporučili, aby tento ‚bezkontaktní‘ postup následovali,“ vysvětluje mediální zástucpe čerpacích stanic MOL Andrea Brádlerová.

Číslo karty je možné nadiktovat

Opatření zavádí také Česká pošta. „Česká pošta v rámci opatření proti šíření koronaviru zavedla na všech svých pobočkách mimo jiné možnost dezinfekce rukou, ale kupříkladu také vyzývala veřejnost k nošení vlastních psacích potřeb. Doporučovala také svým klientům využívat bezkontaktní platební metody. Pravidelně také probíhal úklid a dezinfekce veřejných prostor a klienti byli o opatřeních a doporučeních informování výzvami přímo na pobočkách,“ popisuje specialista pro komunikaci České pošty Ivo Vysoudil.

„V případě Zákaznické karty České pošty rovněž existuje možnost bezkontaktního načtení, a to nadiktováním čísla Zákaznické karty nebo prostřednictvím mobilní čtečky u těch přepážek, které tímto zařízením disponují,“ doplňuje Ivo Vysoudil.

Rizikem u zákaznických karet je nejenom samotné předávání karet mezi zákazníkem a obsluhou, ale také materiál, ze kterého jsou vyrobeny. Plasty totiž patří k materiálům, na kterých koronavirus přežije výrazně déle, než na jiných druzích povrchů. Americký Národní ústav zdraví a Princetonská univerzita upozornily, že na plastech přežije koronavirus až tři dny. To je výrazně déle, než na jiných materiálech, Například na mědi vydrží koronaviris jen asi čtyři hodiny, na papírovém kartonu zhruba den.

Chybí elektronické kolky i účtenky

Zákaznické karty nejsou jedinou oblastí, kde se zákazníci a podnikatelé vystavují zvýšeným rizikům přenosu koronaviru. Mezi ně patří například i papírové kolky či papírové účtenky. Ani tam se však změna k lepšímu nechystá.

„Samotná evidence tržeb od začátku umožňuje vydávat jak klasické papírové účtenky, tak i účtenky elektronické, pokud je na tom shoda mezi prodávajícím a zákazníkem. Z pohledu regulace tedy v tomto ohledu není nutné činit další kroky. Nutit všechny podnikatele, aby vydávali pouze elektronické účtenky, a všechny zákazníky (i ty starší nebo technicky méně zdatné), aby je elektronicky přebírali, nepovažuje ministerstvo financí aktuálně za vhodné ani žádoucí. Z našeho pohledu by tedy případný přechod k elektronickým účtenkám měl být výsledkem přirozeného vývoje, ne nové regulace. Žádný takový projekt proto v současnosti nepřipravujeme,“ zmiňuje Tomáš Weiss z odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva financí.

Podobně se podle něj nechystá ani zavedení elektronických kolků nebo plošné nahrazení papírových kolků bezhotovostními platbami.

Dalibor Dostál

Pravidelné novinky e-mailem