Snil o zázračných pilulkách, na svět přivedl brand pro zdravější život

Jiří Votava si splnil sen. Na zelené louce vybudoval za pouhých deset let značku, která se stala synonymem pro kvalitu v oblasti potravinových doplňků a zdravého životního stylu.

Firma BrainMarket loni dosáhla půlmiliardového obratu. Její zakladatel navíc v roce 2024 ovládl soutěž Podnikatel roku Moravskoslezského kraje.

Tým BrainMarket | BrainMarket.cz

„Následuj své srdce, ale nezapomeň si s sebou vzít i mozek,“ řekl kdysi rakouský lékař a zakladatel individuální psychologie Alfred Adler. Poučná slova pro všechny, kteří najdou odvahu a pustí se do vlastního podnikání.

Jiří Votava následoval své srdce, aby se mohl věnovat své největší vášni. Péče o mozek a lidské zdraví se pak stala esenciální součástí jeho byznysu.

„Každý úspěšný podnikatel musí mít vášeň pro to, co dělá. Ta by mu měla zaručit, že v tom bude lepší než ostatní. Zajistí mu plán, strategii i motivaci. A při troše štěstí najde správné lidi pro organizaci, analytiku či efektivitu, kteří mu umožní další růst. Prakticky u všech prosperujících firem byla na začátku vášeň,“ líčí Jiří Votava, který před několika lety začal vyrábět a prodávat (nejen) doplňky stravy na zlepšení paměti a funkcí mozku.

Lidské tělo mě vždycky fascinovalo, vypráví rodák z Vítkova. Z anatomie člověka měl ve škole samé výborné. Jinak ho prý biologie nebavila, zlobil a na gymnáziu měl do premianta daleko. „Kvůli prospěchu jsem si ani nedával přihlášku na medicínu,“ krčí rameny.

Sen o zázračných pilulkách

„Nakonec mě ale moje fascinace fungováním lidského těla stejně přivedla zpátky a na vysoké škole (vystudoval informatiku v Ostravě) jsem se rozhodl, že budu vyrábět pro lidi zázračné pilulky pro dosahování lepších fyzických a mentálních výkonů,“ popisuje s úsměvem.

Jeho první podnikatelské krůčky přitom neměly s trendy v oblasti zdraví nic společného. Během studií poprosil svého otce o šestnáct tisíc korun, aby si mohl koupit stroj na čištění koberců a založil vlastní úklidovou firmu.

Jiří Votava, zakladatel BrainMarket | BrainMarket

„Kromě toho jsem na škole podnikal ve vývoji webů a e-shopů pro firmy a měl jsem také seznamku v Norsku. Díky ní jsem už jako student vydělával hodně peněz,“ přiznává Jiří Votava. 

Na jeho účet tehdy přibývaly zhruba čtyři tisíce euro měsíčně, zmíněný severský projekt mu ale ukázal, že „peníze člověka šťastným neučiní“. „A začal jsem postupně zhmotňovat svůj sen o zázračných pilulkách,“ dodává.

Nebylo to něco, co bych si vykalkuloval jako super byznys, ale spíš vyústění mé záliby ve čtení studií a testování různých látek a jejich dávek na sobě jako pokusném králíkovi. Už na škole jsem experimentoval s různými látkami pro zlepšení fyzického i mentálního výkonu.

Prvním krokem na trnité cestě k prosperitě byl před deseti lety vývoj produktu BrainMax 1.0, který byl zaměřen na podporu kognitivních funkcí mozku. Preparát obsahoval směs bylin, jež měly posilovat mentální výkon a uvolňovat stres.

Zdravá výživa ve znamení inovací: Firma nabízí kvalitu, která chutná

„Navrhl jsem ho kompletně sám a poslal dodavateli, který vyráběl pilulky pro ostatní značky. Myslel jsem si, že nejdůležitější je udělat dobré složení a nějak jsem zapomněl, že to ještě bude potřeba prodat zákazníkům. Vše jsem se musel naučit,“ vypráví.

Přelomovým byl pro Jiřího Votavu rok 2017. Tehdy byla na trh uvedena jeho revoluční novinka Anabolic Dagger BrainMax3. Přírodní hormonální optimalizátor se stal téměř okamžitě bestsellerem. Díky němu si Jiří Votava uvědomil, že ho doplňky stravy mohou uživit.

O rok později vznikl internetový obchod BrainMarket.cz a byl výrazně rozšířen dosavadní sortiment.

Najal jsem první zaměstnankyni, která komunikovala se zákazníky, balila objednávky a zároveň odvážela balíčky na poštu.

„S nootropiky jsem začínal v garáži, ale od té doby se hodně věci změnilo. Dnes jsme nejlepší především v nabídce kvalitního magnézia, omega3 mastných kyselin, vitamínů a multivitamínů, ale také různých pokročilejších komplexů pro optimalizaci hormonů a stárnutí.  Zároveň máme velkou nabídku bio potravin či proteinů,“ shrnuje Jiří Votava.

Na BrainMarket.cz aktuálně najdete pod jednou střechou vše – od doplňků stravy až po kosmetiku a drogerii. Jde přitom o tisíce produktů.

„V roce 2021 jsme se z prodejce definitivně stali výrobní firmou, což byl velký posun. V minulém roce jsme spustili svou první zážitkovou prodejnu v Ostravě a letos podobnou otevíráme v Praze,“ dodává muž, který se stal loni Podnikatelem roku Moravskoslezského kraje.

Hic sunt leones

První produkty BrainMax položily v Česku základy produkce nootropik (látek zvyšujících mentální výkon) a doplňků pro hormonální rovnováhu. Na trh uvedl BrainMarket také kvalitní formy životně důležitého hořčíku.

Pražská prodejna v Karlíně | Foto: Ondřej Kostík

Trh s nootropiky přitom ještě v roce 2015 v tuzemsku de facto neexistoval, Jiří Votava tedy vstupoval se svými produkty na neprobádané území. Terra incognita byla objevena, konkurence v Česku je ale stále slabá.

„Řekl bych, že se podobné produkty díky BrainMarketu mnozí snaží dělat, ale málokdo to umí opravdu vyrobit kvalitně a poté prodat, takže je u nás tento segment oproti například Spojeným státům stále v plenkách. Ale je to dáno také velikostí trhu,“ připouští podnikatel.

Zhruba třicet procent produktů se značkou BrainMarket se v současnosti vyváží za hranice. Firma aktuálně působí v deseti zemích, nedávno bylo po letech příprav dobyto sousední Německo.  

Prvním impulzem pro expanzi byl ovšem náš východní soused. „Vzhledem k tomu, že mnoho slovenských klientů nakupovalo na českém e-shopu, bylo doslova naší povinností založit pro Slováky vlastní internetový obchod. Následovalo Polsko a Maďarsko,“ popisuje.

Nootropika jsou látky určené pro zvýšení energie, nálady, produktivity a fyzického výkonu, ale i vnitřní zklidnění, s čímž souvisí psychická odolnost nebo klidný spánek. Dokáží potlačit únavu a zlepšují schopnosti lidského myšlení, funkci a kapacitu mozku.

BrainMarket se profiluje také jako lídr v oblasti biohackingu a dlouhověkosti. Biohacking je přístup ke zdraví s mnoha změnami v životním stylu, díky kterému mohou lidé zlepšit svůj fyzický i mentální potenciál.

Bez správného marketingu přešlapujete na místě

Bez propracovaného marketingu a schopnosti správně komunikovat se dnes žádná firma kupředu neposune, říká Jiří Votava. Najít klíč k efektivnímu digitálnímu marketingu ovšem není jednoduché.

„Kvalitní produkt mít samozřejmě musíte, ale to, že jste nejlepší, rozhodně nestačí. Musíte u toho být vidět, a o to se v posledních měsících pokoušíme. Vše se snažíme dělat in house. Letos poprvé spouštíme brandové kampaně, do té doby jsme jeli jen influencer marketing a výkonnostní kampaně. Našim cílem je dlouhodobě zvyšovat povědomí o firmě, a to se nám do značné míry daří,“ shrnuje.

Otevření kamenné zážitkové prodejny bylo pro BrainMarket krokem do neznáma. | Foto: Ondřej Kostík

Ve svých kampaních spolupracují se známými tvářemi, například s MMA zápasníkem Jiřím Procházkou nebo hercem Jiřím Langmajerem. Perličkou je kooperace se skupinou Final_2, dobře vyladěným kreativním týmem filmových režisérů a reklamních producentů.

„Vytvářeli pro nás dvě kampaně a shodou okolností teď obě běží. Zajímavé jsou koňské dávky vitamínů, kde vtipnou formou představujeme, že děláme nadupané doplňky stravy, které fungují,“ usmívá se Votava.

BrainMarket se snaží jít novým trendům naproti, prezentuje se vlastními naučnými infografikami na sociálních sítích, točí videa, namlouvá podcasty, publikuje vlastní články.

Sami se vzděláváme, abychom tyto informace mohli předat svým zákazníkům. Věříme, že se správnými informacemi nemůžete udělat špatné rozhodnutí.

Jak vyjít zákazníkům vstříc? Zážitky v kamenném obchodě

Tým Jiřího Votavy se navíc v poslední době nezaměřuje jen na prodej přes internet.

Ostravští rezidenti loni otevřeli první kamennou zážitkovou prodejnu ve slezské metropoli. Ta je koncipovaná jako místo, kde se lidé potkají s dalšími zákazníky a stráví spolu delší čas, vymění si informace a zkušenosti. 

„Naše kamenná prodejna buduje silnou komunitu lidí se stejným zaměřením na zdravý životní styl. Zákazníci mohou chodit zdarma na přednášky zajímavých osobností, vyzkoušet si, jak naše produkty chutnají a fungují. Mohou si zde nechat zanalyzovat své tělo nebo vyzkoušet terapii červeným světlem ve futuristickém solárku,“ prozrazuje Jiří Votava.

V prodejně startují také komunitní běhy, „…což je skvělá aktivita, na kterou se také chystám,“ dodává.

Baví mě sport, hory i podnikání a kdyby jeden z těchto elementů chyběl, tak bych byl nešťastný. Smyslem mého života je rodina a práce a je velmi těžké to vše skloubit. Je to asi určitý obraz, který vytvářím na sociálních sítích, ale vězte, že každý víkend mám pro děti a manželku.

Otevření kamenné zážitkové prodejny bylo pro BrainMarket krokem do neznáma: „Ale výsledky předčily naše očekávání. Daří se nám skvěle, a proto jsme konečně otevřeli i prodejnu v pražském Karlíně. V Praze bychom určitě chtěli mít ještě jeden obchod.“

„Vždy bychom chtěli udávat trend v oblasti zdraví. Přál bych si, a takový nyní máme i cíl, aby jeden z pěti lidí, když se řekne zdraví, řekl BrainMarket. To je hrozně vysoká meta, které bychom ale za deset let mohli dosáhnout,“ uzavírá Jiří Votava.

Jakub Procházka
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl
Tematický Newsletter
Zajímá vás téma inovací a startupů? Nepropásněte nové články na BusinessInfo.cz, přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Co můžete čekat? Portréty začínajících technologických a inovativních firem, úspěchy tuzemských startupů, aktuality z oblasti výzkumu a vývoje, spolupráce podniků s vědeckými institucemi, nebo informace o programech na podporu oblasti VaVaI.

Zpracování osobních údajů
Přihlášením potvrzuji souhlas, že jsem se seznámil(a) se Zásadami zpracování osobních údajů. Tento portál je chráněn technologií reCAPTCHA od společnosti Google a platí Zásady ochrany osobních údajů a Smluvní podmínky.

Doporučujeme