Zdravá výživa ve znamení inovací: Firma nabízí kvalitu, která chutná

Před jedenácti lety začínala firma dvou společníků jako typická garážovka, dnes se pyšní milionovými obraty. Zákazníkům v Česku, Německu a na Slovensku nabízí ty nejkvalitnější superpotraviny a potravinové doplňky.

„Pro zákazníky chceme být objeviteli, přinášející inovativní produkty, a hrdiny, kteří neporušují vlastní zásady,“ říká Petr Žemlička, jeden ze zakladatelů firmy Empower Company, která stojí za značkou Nupreme.

Petr Žemlička, Nupreme

Kvalita v atraktivním hávu

„Manželce, kterou trápí vysoký krevní tlak, pomáhá chlorella. Řasa navíc obsahuje důležité minerály, vitamíny a aminokyseliny, tak jsem se nechal přesvědčit a zobeme ji celá rodina,“ usmívá se Milan Koutný z Prahy.

Na doporučení známého, který je nadšencem do bio, raw či veganských potravin, si vybrali produkty se značkou Nupreme, jež na trh dodává malá česká firma z Brandýsa nad Labem.

Nabízíme kvalitní a zdravé suroviny, zabalené do šťavnatého atraktivního hávu, píše se na jejích webových stránkách. „Dělají to poctivě, takže jim to můžu jenom podepsat. Děti i já jsme si při sportování zvykli na proteinové a energetické tyčinky a oblíbili jsme si i čokoládové pralinky s kolagenem. Kromě toho, že zaženou hlad a jsou zdraví prospěšné, fakt dobře chutnají,“ dodává dnes už věrný zákazník.

Testujeme každou šarži všech surovin, které dovezeme ze třetího světa, tedy ze zemí mimo EU. Výsledné protokoly laboratorních zkoušek jsou k dispozici ke stažení na e-shopu a zákazníci to oceňují, říká Petr Žemlička.

Dnes má Nupreme, navazující na původní značku Empower Supplements, ve svém portfoliu zhruba sedmdesát produktů (superpotravin a potravinových doplňků). Většina z nich se vyrábí či „balí do atraktivního hávu“ na Slovensku a v Česku.

Prošli jsme slepými uličkami

Firma dvou společníků – Petra Žemličky a Petra Šefla – vznikla v roce 2012. Dnes dosahuje na milionové obraty a má tisíce spokojených zákazníků. „Ještě předtím, než jsme dospěli k tomu, že zdravá výživa bude to pravé, prošli jsme si několika slepými uličkami,“ přiznává zakladatel.

Jak složité bylo pro oba muže, kteří byli do té doby zaměstnáni v korporátní sféře, pustit se na tenký led vlastního byznysu? „S parťákem, se kterým jsme se dříve věnovali atletice, jsme se potkali už v roce 2007 a shodli jsme se, že si potřebujeme vyzkoušet něco nového. Chtěli jsme vybudovat něco svého. Dělat to, co nás bude bavit, ale zároveň to, co bude prospěšné lidem,“ vypráví podnikatel.

Prezentace značky Nupreme

Jednou ze zmíněných „slepých uliček“ byla firma na kotle na pelety, která ovšem nepřežila globální ekonomickou krizi.

„Nakonec jsme se tedy rozhodli pro zdravou výživu. Jako sportovci jsme užívali nějaké doplňky, tématem jsme se zabývali v rodině a kolega se navíc věnoval zahraničnímu obchodu. Začalo to tak, že jsme vyrazili na Vitafoods Europe do švýcarské Ženevy, kde jsme nejen načerpali inspiraci, ale také nasbírali kontakty na dodavatele,“ usmívá se Petr Žemlička.

Kvalita za přijatelnou cenu? Není to klišé

Na startu nabídli svým zákazníkům pouze dva produkty – mladý ječmen a chlorellu.

„Nechali jsme si dodat zhruba pět desítek vzorků z celého světa, ale zjistili jsme, že většinou nestály za nic. Skutečně kvalitní suroviny seženete jen na dvou místech planety, začali jsme proto spolupracovat s tím nejlepším výrobcem mladého ječmene z USA. Chlorellu dovážíme výhradně od dodavatele z čínského ostrova Hainan,“ doplňuje zakladatel.

S heslem „nabízíme kvalitu za rozumnou cenu“ se dnes na zákazníky obrací většina výrobců, ne u všech ale jde o prázdné klišé.

„My jsme od začátku neinvestovali do marketingu téměř nic. Chtěli jsme se skutečně zaměřit na to, abychom udělali kvalitní produkt za relativně slušnou cenu, který se bude prodávat sám. Postupujeme krok za krokem a myslím, že se nám to vyplácí,“ říká Petr Žemlička.

Produkty Nupreme | Foto: Nupreme

V letech 2012 až 2018 – těchto sedm let sám zakladatel nazývá punkovým obdobím, kdy se například čtyřikrát měnil design výrobků – postupně rozšířili portfolio svých produktů ze dvou na čtyřicet.

Nadále dodávali na trh potravinové doplňky jako chlorella, spirulina a mladý ječmen. „Zákazníkům jsme ovšem začali nabízet i jednosložkové superpotraviny, například oříšky, moruše, chia semínka, medicinální houby, acai či kokosový olej,“ vypočítává Petr Žemlička.

Jejich prvními velkoobchodními partnery se stali průkopníci prodeje biopotravin v Česku Country Life a Lékárna.cz, kteří firmě Petra Žemličky a Petra Šefla pomohli už v roce 2013 dostat se do černých čísel. Zásadním milníkem byl ovšem rok 2015, kdy se značka Empower Supplements objevila na pultech tuzemské dm drogerie. Obraty mnohonásobně narostly a zákazníků skokově přibylo.

Cvrčci a červi běžnou součástí jídelníčku: Startup nabízí Čechům exotiku

Dodnes jsou především B2B dodavatelem. „Fungujeme jako velkoobchod, to jest máme partnery, přes které naši značku prodáváme. Primárně jsme online, naše výrobky koupíte u velkých internetových prodejců jako Benu, Lékárna.cz, dr. Max, Vivantis, Alza, Notino či Mall. Máme ale také vlastní e-shop,“ dodává podnikatel.

Typičtí potravináři až po rebrandingu

V roce 2019 došlo k významnému rebrandingu, protože potřebovali rozšířit povědomí o značce a dát jí novou identitu. „Jinými slovy: chtěli jsme na našem domě stavět další patro, ale chyběly nám základy. Do té doby se nám stávalo, že naši partneři nevěděli, kdo jsme, co chceme a kam vlastně směřujeme,“ prozrazuje Petr Žemlička.

Produkty Empower Company se proto už čtvrtým rokem prodávají pod značkou Nupreme. Podle zakladatele jednoduchý, srozumitelný a výstižný název, který vznikl spojením slov NUtrition (výživa) a suPREME (vrcholný, nejvyšší).

´Dalším patrem´ na domě Nupreme jsou například proteinové tyčinky obsahující kolagen. Superpotraviny s vysokým obsahem minerálů, vitamínů, bílkovin a dalších zdraví prospěšných látek dnes patří mezi nejprodávanější artikly.

Nupreme je kvalita, která chutná, jsou to produkty, které ztělesňují koncept výživy budoucnosti. A přáli jsme si, aby tomu zákazníci rozuměli stejně po celém světě. Výrobkům jsme chtěli dát nový, modernější háv, omladit naše portfolio a nabídnout jedinečné funkční novinky pro radost i zdraví.

„Lidé byli dlouho zvyklí na to, že co je zdravé, není moc chutné ani levné a akceptovali to. Dnes už jsme se posunuli jinam a zákazníci chtějí kvalitu za přijatelnou cenu i skvělou chuť. Právě proto jsme po rebrandingu vyvinuli řadu novinek v oblasti potravin včetně zmíněných tyčinek s peptidy kolagenu,“ přibližuje Petr Žemlička.

Kolagen, který se běžně vyskytuje ve vepřovém či hovězím masu, přitom neumí lidské tělo efektivně zpracovat a využít. Podle odborníků na výživu si ovšem organizmus poradí s kolagenem mnohem lépe, pokud se bílkovina enzymatickou hydrolýzou rozloží na menší částečky, tedy peptidy. A právě ty obsahují produkty se značkou Nupreme.

Složitá alchymie

Jak složité je ale vyvinout vícesložkové potraviny s vysokým obsahem funkčních látek tak, aby si na nich zákazníci pochutnali?

„Na tuhle otázku nám dává už několik let odpověď náš partner na Slovensku, který pro nás potraviny vyrábí,“ popisuje Petr Žemlička.

Finální produkt bývá výsledkem kompromisu. Zástupci Nupreme sdělí výrobci své záměry o tom, jaké látky má produkt obsahovat a jakou má mít příchuť. Jejich slovenský partner má už dnes nezpochybnitelné renomé a zkušenosti, proto často poradí a jejich představy modifikuje.

Docílit ideální vyváženosti chuti, kvality a co největší efektivity superpotravin je složitou alchymií. Dokonalosti nedosáhnete nikdy, ale snaha o ní zvyšuje kvalitu a s ní roste i spokojenost zákazníků.

Mnohokrát se nám stalo, že nám přišly z výroby kvalitní vzorky, které nám ale moc nechutnaly. Jindy naopak chutnaly skvěle, ale zjistili jsme, že obsahují například sukralózu (umělé sladidlo, 500x sladší než cukr) což jsme nechtěli. Tu dneska najdete v mnoha sladkostech, jenže je to původně insekticid vyvinutý na hubení hmyzu.

„Slovenský partner nám mimo jiné také pomohl dospět ke zmíněnému rozhodnutí o rebrandingu. Věděl, že chceme jít někam dál, expandovat do zahraničí, ale potvrdil nám to, co jsme tušili. Že to s původní značkou nepůjde a že ji musíme nově vydefinovat. Od té doby je všechno mnohem jednodušší,“ popisuje Petr Žemlička.

Potraviny značky Nupreme se tedy vyrábějí zejména na Slovensku, potravinové doplňky se balí v Česku. Firma Empower Company spolupracuje jen s balírnami, které mají ty nejvyšší potravinářské standardy a samozřejmě kvalitní výstupní kontroly.

Objevitel a hrdina

Podle zakladatele firmy vystihují značku Nupreme dvě marketingové persony – objevitel a hrdina. Co si pod tímto spojením představit?

„Jsou to jakási znamení zvěrokruhu naší značky, tedy to, co ji přesně definuje. Jsme objeviteli, kteří přicházejí s novými nápady a přinášejí inovace. Konvenční chutě chceme vždy kombinovat s dobrými surovinami tak, aby tam byla dobře využitelná funkční složka. A hrdina se rodí z každodenního uplatňování našich zásad. Chceme mít maximálně kvalitní a čisté suroviny, ale abychom o tom jen nemluvili, snažíme se zákazníkům poskytnout důkaz,“ prozrazuje Petr Žemlička.

Proteinová tyčinka Nupreme

Zmíněným důkazem a zároveň přidanou hodnotou značky jsou laboratorní testy u všech šarží výrobků, jejichž suroviny dováží ze zemí mimo EU, které jsou pravidelně zveřejnovány na stránkách internetového obchodu.

Podobné testování u firem v oboru nebylo úplně běžné, což se postupně mění. Více se v tomto ohledu snaží malé podniky, které si tak budují vlastní renomé a posilují věrnost zákazníků. Petr Žemlička přiznává, že si na sebe důkladnými laboratorními testy upletli bič, ze své strategie ale ustoupit nechtějí.

„Cokoli dovezeme za třetího světa si analyzujeme sami. Uděláme minimálně mikrobiologické testy a těžké kovy. Pokud nějaké suroviny vozíme více nebo mikrobiologie ukáže podezření, zjišťujeme i přítomnost pesticidů, polyaromatických uhlovodíků nebo mykotoxinů. To celé je šíleně nákladné. Za celou historii jsme už utratili miliony korun. Devět let to děláme poctivě na každou šarži, ale určitě to nevzdáme, zákazníci i my to chceme,“ trvá na jedné z hlavních hodnot značky.

Kam chceme expandovat

Firma aktuálně působí především na českém a slovenském trhu. Jednoho prodejce má také v Německu. Její produkty se zde prodávají pod privátní značkou.

„Jeden nejmenovaný řetězec v Německu od nás odebírá pravidelně desítky palet chipsů. Budeme se snažit na tento trh dostat další produkty. A chtěli bychom začít spolupracovat i s tamním Amazonem,“ prozrazuje zakladatel firmy.

Novinky Nupreme

V plánu je také expanze do dalších zemí, zejména sousedních. Kromě německého chce firma z Brandýsa nad Labem dobýt především polský trh. Maďarsko je podle Petra Žemličky vzhledem ke komplikovanější legislativě otazníkem. Vyloučena není ani expanze do Portugalska a pro Evropana exotického Jordánska.

„Zájem o naše produkty měli také Rumuni, jejich cenu ale považovali za příliš vysokou. Na podmínkách spolupráce jsme se nedomluvili ani s  Jihokorejci,“ dodává podnikatel.

Novinky nás posouvají kupředu

Dalšímu rozvoji značky by měly pomoci i letošní novinky, které se právě objevily na trhu. Jde o jednu tyčinku a sedm potravinových doplňků.

Ovesná tyčinka s lískovými oříšky a karamelem je výjimečná především tím, že dokáže tělu dodat víc než třetinu doporučené denní dávky vlákniny v jedné porci. „Češi nepatří mezi nejsvědomitější konzumenty této složky potravy, a tak jim chceme nabídnout způsob, jak vlákninu do jídelníčku zařadit pohodlnou cestou,“ přibližuje Petr Žemlička.  

S recepturami doplňků stravy si značka hrála dlouhou dobu. Chtěla vytvořit produkty, které budou pro tělo maximálně využitelné a přitom šetrné vůči zažívání. Proto vsadila na organické anebo bioaktivní formy klíčových složek.

„Vyvinuli jsme doplňky stravy s minerálními látkami v organické podobě, respektive s obsahem snadno stravitelných a vstřebatelných chelátů. Zaměřili jsme se přitom na ty minerální látky, které vlivem stresu a náročného životního tempa chybějí naší moderní populaci nejčastěji: hořčík, železo a zinek v kombinaci se selenem,“ vypráví podnikatel.

Podobnou filozofií se v Nupreme řídili i v případě B-komplexu či koenzymu Q10. Mezi novinkami se ale objevil také rozpustný kolagen v podobě kolagenních peptidů nebo premix SuperGreens z chlorelly, spiruliny a mladého ječmene s pistáciovou příchutí.

„Portfolio budeme dále rozvíjet tak, abychom naplnili naši vizi celodenního udržitelného stravování, které bude organismus saturovat prospěšnými látkami tak, aby si naši zákazníci mohli užívat svobodně svou kondici i radost ze života,“ uzavírá zakladatel značky.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme