Software Pinya – uvolňuje personalistům ruce

Brněnská Pinya funguje na trhu už deset let. Přes zabezpečení dat a firemní intranety se dostala až k oblasti lidských zdrojů.

Před třemi lety poslala Pinya na trh cloudový software pro personalisty, který dokáže výrazně zjednodušit práci a ušetřit i polovinu jejich času.

Ilustrační fotografie

Nástup do práce a s tím spojené administrativní a zaučovací kolečko. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Žádost o dovolenou nebo vyřízení nemocenské. Služební cesta. Jen pár příkladů rutinních procesů, které zná důvěrně každý zaměstnanec. Dříve to znamenalo spoustu papírování a osobních návštěv na personálním. Digitalizace ale otevírá spoustu možností, jak i tuto oblast posunout do 21. století.

Klasickým příkladem budiž nástup nového zaměstnance, na kterého čeká celý onboardovací proces. Systém Pinya umí všechno udržet pohromadě. Stačí v něm novému zaměstnanci založit digitální kartu, ke které mají přístup všichni relevantní lidé ve firmě.

„Po založení karty si personalista může hned vygenerovat dokumenty, smlouvy a dodatky ke smlouvám. To vše na dvě kliknutí. Letos plánujeme přidat i elektronický podpis,“ vysvětluje obchodní manažer Pinya Ondřej Gryc. Software přitom komunikuje oběma směry. Zaměstnanci automaticky naplánuje školení a informuje o něm všechny, kterých se týká. Zároveň firemnímu nováčkovi vygeneruje úkoly, které (a také jak) musí splnit.

Software v cloudu ušetří i polovinu agendy

Kouzlo je také v tom, že firma svůj software nabízí formou služby (Software as a Service) – celá služba je tedy k dispozici v cloudu. „Ta obrovská síla je v tom, že zákazník nemusí řešit žádný server. Nemusí mít někoho, kdo se o něj stará, nemusí ho mít zalicencovaný. Kromě toho má „železo“ také svoji životnost, většinou 5–7 let, a pak to řeší firma nanovo,“ upozorňuje Ondřej Gryc.

Software v cloudu navíc není vázaný na práci z kanceláře. Lidé z firem se tak můžou do systému připojit z domu nebo odkudkoliv zrovna potřebují.

Podle zkušeností zákazníků ušetří se softwarem personalisté třetinu až polovinu své agendy. Místo tříčlenného týmu tak práci zastane pohodlně personalista jeden nebo dva. Cílem ale není počet personalistů snižovat, ale uvolnit jim ruce pro kreativnější práci.

„V případě, že je personalista zahlcen svojí denní agendou, kdy se celý den prokousává Excelem a dělá reporty, jeho vystupování vůči uchazečům o práci nejspíš nebude nejlepší. Díky automatizaci rutinních činností se můžou personalisté věnovat seberozvoji, rozvoji firmy a obecně sociální propagaci,“ říká Ondřej Gryc.

Kancelář plná lidí, Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie

Když je růst výzva

Firma Pinya začínala před deseti lety ve třech lidech. Za poslední dva roky rychle narostla. Dnes má lidí 25. Přestože mezi zákazníky má i velké korporáty, sama si drží rodinnou atmosféru. „Museli jsme změnit svoji komunikaci s lidmi. Začali jsme víc budovat marketing směrem dovnitř, aby – ať už se něco povede nebo ne – o tom ti lidi věděli a nezůstalo to jen u zakladatelů firmy,“ říká Ondřej Gryc.

Inspiraci pro software firma přesto čerpá přímo u zdrojů ve velkých korporátech – od svých ambasadorů z řad HR, se kterými konzultují své nápady a získávají tipy na zlepšení personálního softwaru.

Se sítí Enterprise Europe Network skrze JIC navázala firma spolupráci teprve loni. „Jsme menší firma a všichni se pořád učíme co a jak. Nemáme žádného guru, který by nám říkal ‚děláš to dobře‘ nebo ‚dělej to jinak‘. A díky JICu jsme tu možnost dostali. Dostali jsme k dispozici člověka, který působí už dlouhá léta v podobném oboru jako my,“ chválí si spolupráci Ondřej Gryc a vyzdvihuje také komunitní akce, které JIC pro klienty dělá. Konkrétně zmiňuje Velvet Innovation MeetUp v Kumstu, kde se potkávají lidé ze startupového prostředí.

Rok přípravy a pak za hranice

Pár klientů v zahraničí má Pinya především díky svým stávajícím klientům, kteří působí kromě českého trhu i za hranicemi. Do větší expanze se ale firma nežene bezhlavě. Letos se chce totiž soustředit na upevnění pozice na českém trhu. „Vedle toho se snažíme o další vývoj našeho systému. Konkurence nespí a my chceme být univerzálnější,“ vysvětluje Ondřej Gryc s tím, že do softwaru plánují přidávat další moduly.

Ve vývoji chtějí využít i možnosti spojené s pokrokem na poli digitalizace, automatizace a systémové integrace. I v oblasti HR bude hrát velkou roli umělá inteligence. „Už teď existuje spousta nástrojů, třeba chatboti pro online výběrové řízení. Zatím je to trochu kostrbaté, ale za deset let už to třeba bude na úrovni, kterou potřebujeme,“ zamýšlí se Ondřej Gryc.

„Nejspíš nám do toho vstoupí i virtuální realita. Uchazeč o práci si u sebe doma v obýváku nasadí virtuální brýle a najednou bude v konferenční místnosti s personalistou. Pro někoho krásná budoucnost, pro někoho trochu děsivá. Uvidíme, jakým směrem se technologie vyvinou,“ uzavírá Ondřej Gryc.

Zdroj: Enterprise Europe Network, autor: Petr Dostál.

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Inovace a startupy
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme