Spolupráce tří generací. Rodinná firma Keramet vsadila na hliník

Lehký a trvanlivý materiál používá podnik především k výrobě střech. Zbývající část produkce tvoří například hliníkové plechy, profily, fólie nebo nádobí. Bezúdržbový a recyklovatelný kov má podle zakladatele společnosti slibnou budoucnost. 

Foto: Keramet

Když Jan Roháček starší zakládal v dubnu roku 1993 společnost Keramet, nesledoval příliš parametry, které jsou v současnosti při rozjedu nového podniku prioritní. „V době zakládání firmy nešlo ani o dnes zdůrazňovaná kritéria – volná místa na trhu, zisk a peníze a jen peníze. Byla v tom láska k práci, možnost realizovat to, co člověka baví podle svého, samozřejmě ve spolupráci s kolektivem spolupracovníků, které si sám vyberu a pro které bude práce nejen zaměstnáním, ale také uspokojením a určitým typem zábavy. Dnes asi pro mnoho moderních podnikatelů těžko pochopitelné a směšné pohnutky,“ vzpomíná zakladatel společnosti Jan Roháček starší.

Využil přitom pětadvaceti let zkušeností, které předtím získal v oblasti spojené s výrobou a prodejem hliníku a hliníkových polotovarů. „Výroba spojená s hliníkem, stejně jako s ostatními neželeznými kovy je velmi zajímavý obor,“ popisuje Jan Roháček starší.

Tvoří celá rodina

Jako dlouholetý ředitel a majitel společnosti ale nezůstal v podniku sám. Později ve firmě začal pracovat jeho syn Jan Roháček mladší, který postupně převzal vedení i vlastnictví společnosti. Zaměstnanci se také staly manželka Jana Roháčka mladšího, jeho dvě dcery, z nichž jedna se stala jednatelkou, a zeť. „V naší rodinné firmě tedy aktivně pracují členové tří generací,“ pochvaluje si Jan Roháček starší.

Zakladatel společnosti Keramet Jan Roháček starší. | Foto: Keramet

Rozjíždět podnikání na začátku devadesátých let minulého století nebylo vždy jednoduché. „V počátku bylo nejtěžší nenarazit na ty, kteří nakupují a za dodávky neplatí. Tedy mít to štěstí a nenarazit,“ říká Jan Roháček starší s nadsázkou.

Portfolio zákazníků společnosti Keramet je široké, od větších společností, přes řemeslníky, až po jednotlivé nakupující. „Ti zjistí, že i ta nejmenší množství našich produktů, kterými se jiní nechtějí zabývat, jim vyrobíme a dodáme rádi. V průběhu let se klientela měnila. Jakmile přestal být zájem o kvalitu a začalo platit pravidlo, co je levné, to je nejlepší, snižoval se podíl odběratelů především z řad větších firem,“ porovnává zakladatel společnosti.

Konkurence jako inspirace

Z konkurence si nedělá těžkou hlavu, naopak ji vnímá jako zdroj možných dobrých nápadů. „Snažíme se zjistit, proč a v čem jsme horší. Firem řešících problematiku výroby stejné produkce, jako je naše, je několik. Mnoho společností a jednotlivců se však zabývá prodejem jinde vyrobeného obdobného zboží,“ připomíná Jan Roháček starší. V současnosti podnik zaměstnává kolem 20 zaměstnanců a jeho obrat se pohybuje kolem 100 milionů korun ročně. Střešní krytiny v různých provedeních tvoří kolem 60 procent produkce firmy, ostatní hliníkové polotovary zbytek.

Právě kvůli střechám je podnik poměrně závislý na kondici stavebnictví. Zatímco při ekonomické krizi v roce 2008 patřilo stavebnictví k nejpostiženějším oborům, nyní při recesi vyvolané pandemií koronaviru by podle odborníků naopak mohlo tlumit propad ekonomiky.Stavebnictví, díky své organizaci práce, postihne krize až jako poslední odvětví. Stejný projev setrvačnosti je pak při obnovení rozjezdu, který bývá pomalejší a pozdější, takže už vlastně až po odeznění krize v hospodářství. Největší vliv podle mého názoru má skutečnost, že v době krize se pozastaví investiční záměry,“ zmiňuje Jan Roháček starší.

Není sud jako sud

Kromě dalších produktů se firma zabývá prodejem také hliníkové nádobí, které je vyráběno českou spolupracující firmou Přitom v povědomí veřejnosti je často vnímáno v souvislosti s informacemi o škodlivých účincích hliníku a jeho nahrazováním nerezem. „Lidé byliovlivněni zprávami pod vlivem mediálních informací, a v mnoha obdobích dokonce masáží, o škodlivosti hliníku na zdraví. Abych byl konkrétní, vezměme si například náhradu hliníkových sudů na pivo sudy nerezovými. Myslíte si tedy, že vysoké obsahy chromu a niklu v nerezových železných sudech jsou méně škodlivé než hliník v sudech hliníkových? Chutná Vám snad pivo s chromem a niklem více než pivo z hliníkového sudu? Jen připomínám, že českou i evropskou normou je deklarována použitelnost hliníku ve výrobcích spojených s potravinářskou výrobou a balením,“ vysvětluje Jan Roháček starší.

Foto: Keramet

Proč podle něj došlo k výměně? „Byla doba, kdy ocelářská lobby potřebovala prodat svou produkci nerezových plechů. Navíc hliníkové sudy, přestože se vykládaly z nákladních aut tak, že se shazovaly na chodník před hospodou pouze na položenou pneumatiku, měly třikrát delší životnost, než se počítalo. Proto bylo nutné zničit jejich tuzemskou produkci a zvolilo se téma, které nelze objektivně doložit, tedy hliník škodí zdraví a u pivního národa zvlášť. Podobné je to i s klasickým nádobím. A jsem dalek toho, že by nebyly výrobky jiné také vhodné nebo vhodnější. Nakonec, dnešní hliníkové nádobí pokryté teflonovou vrstvou, za hliník vůbec nepovažujete,“ doplňuje zakladatel rodinné firmy.

Solární elektrárny? Vyzkoušeno

Nové stavební předpisy tlačí majitele novostaveb k částečné samovýrobě elektřiny. V praxi jde nejčastěji o solární panely. V Kerametu mají již vyzkoušené i toto využití svých střech. „Na základě našich reálných zkušeností jsou fotovoltaické panely pro všechny typy našich krytin vhodné, vypadají dobře a zajímavě.“ podotýká Jan Roháček starší.

Foto: Keramet

I do budoucna má podle něj obor před sebou slibné perspektivy. „Věříme v budoucnost naší práce s hliníkem pro jeho univerzálnost, nezastupitelnost v mnoha oborech. Je lehký, nekoroduje, je bezúdržbový, dobře obrobitelný a levný. Je stoprocentně recyklovatelný,“ uzavírá Jan Roháček starší s poukazem na to, jak během let přibývají počty hliníkových dílů i v automobilovém průmyslu.

Dalibor Dostál

Společnost Keramet v kostce

Společnost Keramet působí na tuzemském trhu již od roku 1993, jako výrobce a obchodník s polotovary a výrobky především z hliníku a jeho slitin. Od počátku své činnosti se úzce specializuje na dodávky hliníkových materiálů, jako jsou hliníkové svitky, plechy, profily, fólie. V posledních letech je i českým výrobcem trapézových plechů a střešních krytin. V roce 2008 otevřela první moderní skladově-výrobní centrum a v dalších letech došlo k dalšímu rozšíření nejen výrobních, ale i skladových prostor na dnešních více než  5000 metrů čtverečních nedaleko Prahy v Králově Dvoře u Berouna. Společnost každoročně rozšiřuje sortiment nabízených produktů a služeb a investuje do nových výrobních zařízení.

Pravidelné novinky e-mailem